تمدید مهلت ترخیص تایرهای وارداتی با ارز دولتی تا پایان بهمنماه دبیر انجمن واردکنندگان تایر، ضمن اعلام این خبر که ترخیص تایرهای وارداتی با ارز دولتی تا پایان بهمنماه تمدید شده است، وجود لاستیک با ارزدولتی در بازار و معافیت برخی شرکتهای واردکننده از پرداخت مابهالتفاوت نرخ ارز را عاملی مهم در ایجاد چالشهای بازار […]
تمدید مهلت ترخیص تایرهای وارداتی با ارز دولتی تا پایان بهمنماه
دبیر انجمن واردکنندگان تایر، ضمن اعلام این خبر که ترخیص تایرهای وارداتی با ارز دولتی تا پایان بهمنماه تمدید شده است، وجود لاستیک با ارزدولتی در بازار و معافیت برخی شرکتهای واردکننده از پرداخت مابهالتفاوت نرخ ارز را عاملی مهم در ایجاد چالشهای بازار لاستیک دانست. سیدمحمد میرعابدینی، در گفتوگو با خبرخودرو، بیان کرد: با تصمیمگیری هیأتدولت، وزارت صمت و پافشاریهای وزارت راهوشهرسازی مقرر شد؛ تایرهایی که تا پایان شهریورماه وارد گمرک شده بود با نرخ ارزدولتی ترخیص شده و به بازار عرضه شوند و پس از این تاریخ هر بازرگانی که دارای ارز دولتی است برای واردات تایر ملزم به پرداخت مابهالتفاوت است و بسیاری از شرکتهای واردکننده آن را پرداخت کردند. در حالحاضر وزارت راهوشهرسازی مجدداً ترخیص لاستیک با ارز ۴۲۰۰ تومان را تا پایان بهمنماه تمدید کرده است و واردکنندگانی که ارزدولتی دریافت کردند بدون پرداخت مابهالتفاوت میتوانند تایرهای خود را ترخیص کنند. وی در پاسخ به این سؤال که چرا ترخیص تایرهایی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کشور شدند تأثیر چندانی بر بازار لاستیک نگذاشته است،گفت: از تاریخ ۲۱ فروردینماه سالجاری تایر از کالاهای اساسی گروه(یک) خارج شد و بر این اساس قرار نبود تایر با ارز ۴۲۰۰تومانی تمام نیاز کشور را پاسخ دهد اما با سماجتهای انجام شده و موافقت هیأتدولت، وزارت راهوشهرسازی و وزارت صمت برخی از شرکتهای واردکننده که ارز دولتی دریافت کردند از پرداخت مابهالتفاوت نرخ ارز معاف شدند و نتیجه این تصمیم کمبود تایر در بازار است که این موضوع در دو و سه ماه آینده تشدید خواهد شد. دبیر انجمن واردکنندگان تایر ادامه داد: علیرغم کمبود تایرهای سنگین در بازار، وجود لاستیکهای وارداتی با ارز ۴۲۰۰تومان، میزان تقاضا برای لاستیک با ارزنیمایی ۲۵ و ۲۶ هزار تومان را کاهش داده است و همین امر موجب عدم تمایل واردکنندگان برای ثبت سفارش تایرهای سنگین شده است. میرعابدینی، درخصوص ادعای سازمان راهداری مبنی بر عدم تحویل تایرهای سنگین وارداتی به رانندگانی که دارای حواله لاستیک بودند، تشریح کرد: طی جلسات مختلفی که با سازمان راهداری برگزار کردیم، چنین موضوعی عنوان نشده و براساس اظهارات سازمان راهداری امور مربوط به حواله تایرهای سنگین انجام شده و مشکل خاصی وجود نداشته است. ضمن اینکه صفرتاصد توزیع لاستیک اعم از موجودی، برندها و حوالهها در اختیار سازمان راهداری است و اشراف کامل بر این امر دارند. وی با بیان اینکه دلایل متعددی تمایل واردکنندگان به واردات لاستیک را کاهش داده است، عنوان کرد: معافیت برخی شرکتهای واردکننده از پرداخت مابهالتفاوت ارز واردات تایرهای سنگین به کشور را با چالش مواجه کرده است. زیرا عمدتاً بازرگان با هدف کسب سود سرمایهگذاری میکند، اما زمانی که شاهد اختلاف قیمت حداقل ۴۰۰درصدی بین واردات تایر با ارز دولتی و نیمایی است از واردات لاستیک نیمایی منصرف میشود، زیرا قادر به فروش آن در بازار نخواهد بود. به عبارت دیگر وجود لاستیکهایی با ارز دولتی در بازار و تمدید ترخیص باقی آنها تا بهمنماه، تمایل واردکنندگان به ثبت سفارش را کاهش داده است. دبیر انجمن واردکنندگان تایر علت دیگر عدم واردات لاستیک را مربوط به سامانه جامع تجارت دانست و گفت: سامانه جامع تجارت فینفسه سامانه خوبی است اما در صورتی که تایر قاچاق وارد کشور نشود، زیرا هنگامیکه لاستیکهای قاچاق بهراحتی و بدون هیچگونه پیگیری وارد کشور میشوند، نماینده وارد کنندگان رسمی دیگر رغبتی برای واردات تایر که باید آن را در سامانه ثبت کند و در مورد آن پاسخگو باشد، ندارد. میرعابدینی، ادامه داد: یکی دیگر از معایب سامانه جامع تجارت مربوط به سود عمدهفروش و خردهفروش است که باید پیشنیازهایی در آن اعمال شود. در این سامانه سود عمدهفروش سهدرصد و سود خردهفروش ۱۲درصد اعلام شده است. در حالی که براساس تورم موجود هزینههای عمده فروش بیش از سهدرصد است و این منطقی نیست و نماینده واردکنندگان برای واردات تایر نیمایی با این میزان سود و گذاشتن آن در سامانه دچار مشکل میشود. دبیر انجمن واردکنندگان تایر وفور واردات قاچاق تایرسواری را از دیگر دلایل کاهش واردات لاستیک برشمرد و عنوان کرد: افرادی که تایرسواری را بهصورت قاچاق وارد کشور میکنند، تعرفه ۴۰درصد گمرکی و ۹درصد مالیات بر ارزشافزوده را پرداخت نمیکنند. در نتیجه اختلاف قیمت ۵۰درصدی بین واردات رسمی و قاچاق بهوجود میآید و در نهایت موجب شده واردات رسمی تایرسواری به کشور کاهش یابد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.