آمادگی وزارت ارتباطات برای همکاری در هوشمند شدن شهرهای بزرگ

واعظی مطرح کرد آمادگی وزارت ارتباطات برای همکاری در هوشمند شدن شهرهای بزرگ وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات با استناد به ۴ مؤلفه اعلامی از سوی اتحادیه اروپا بر ضرورت هوشمند شدن شهر‌ها تأکید کرد. به گزارش فارس، محمودواعظی در نخستین اجلاس جهانی شورا‌ها و شهرداران ۲۰۱۶ اظهار داشت: برای دغدغه‌های امروز شهری، چاره‌ای جز […]

واعظی مطرح کرد

آمادگی وزارت ارتباطات برای همکاری در هوشمند شدن شهرهای بزرگ

وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات با استناد به ۴ مؤلفه اعلامی از سوی اتحادیه اروپا بر ضرورت هوشمند شدن شهر‌ها تأکید کرد.

به گزارش فارس، محمودواعظی در نخستین اجلاس جهانی شورا‌ها و شهرداران ۲۰۱۶ اظهار داشت: برای دغدغه‌های امروز شهری، چاره‌ای جز شهرهای هوشمند نیست.

وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات تأکید کرد: اما توسعه شهرهای هوشمند باید دانش‌محور و پایدار باشد.

وی با اشاره به مؤلفه و ویژگی‌هایی برای حرکت به سمت شهرهای هوشمند گفت: طبق مطالعات اتحادیه اروپا برای هوشمند شدن شهر‌ها مطرح شده است که شامل اقتصاد هوشمند، حرکت هوشمند، محیط هوشمند، حکمرانی هوشمند، زندگی هوشمند و مردم هوشمند است.

وی ادامه داد: ۴ دلیل برای الزام هوشمند شدن شهر‌ها مطرح می‌شود که عبارتند از رشد سریع فن‌آوری به ویژه ICT، پیچیده‌تر شدن زندگی بشر در شهرهای بزرگ، افزایش بهره‌وری و خدمات‌رسانی بهتر به مردم.

واعظی همچنین با اشاره به اجزای مؤلفه‌های شهر هوشمند توضیح داد: مدیریت، انرژی، ساختمان، حمل و نقل، زیرساخت، فن‌آوری، سلامت و مراقبت‌های بهداشتی شهروند، امنیت و فرهنگ مؤلفه‌های شهر هوشمند را تشکیل می‌دهند.

وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات با بیان این‌که در ایران برای رسیدن به شهر هوشمند و این مطالبه جهانی، از ابتدای دولت یازدهم براساس مطالعه کشورهای پیشرفته از دهه قبل که ICT را به عنوان پیشران توسعه و تسهیلگر زندگی مردم انتخاب کردند، موضوع ICT از اولویت‌های توسعه در کشور قرار گرفت.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده از ابتدای دولت یازدهم تاکنون در این باره گفت: ظرفیت پهنای باند داخلی و خارجی و ظرفیت انتقال کشور برای رسیدن به این منظور افزایش یافته و همچنین نسل سوم و چهارم تلفن همراه نیز در کشور راه‌اندازی شده است.

وی ادامه داد: علاوه بر این در ابتدای دولت یازدهم هیچ روستایی در کشور اینترنت نداشت که اکنون ۲۱ هزار روستا به اینترنت متصل‌ هستند و تا پایان دولت، تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار به اینترنت پرسرعت مجهز خواهند شد.

وزیر ارتباطات در ادامه تشریح اقدامات دولت برای توسعه ICT گفت: در هفته دولت رونمایی خوبی از فاز اول دولت الکترونیک انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: همچنین در یک سال گذشته ۲۱۰ شرکت دانش‌بنیان مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان تسهیلات از وزارت ارتباطات برای توسعه ICT دریافت کرده‌اند.

واعظی همچنین بر لزوم مقررات گذاری برای رفع موانع توسعه ICT در کشور تأکید کرد و گفت: اکنون دنیا به سمت اینترنت اشیا حرکت می‌کند و اینترنت اشیا جایگزین تمام فعالیت‌ها خواهد شد؛ باید از امروز برای مقررات‌گذاری این تغییرات آماده شویم.

وزیر ارتباطات ادامه داد: علاوه بر موضوع مقررات گذاری موضوع مورد اهمیت دیگر آماده‌سازی امنیتی و فرهنگی است که باید در این دو حوزه نیز برای ورود به دنیایی که همه زندگی با اینترنت درگیر خواهد شد، آماده شویم.

 

وی همچنین آمادگی وزارت ارتباطات را برای همکاری با شورای شهرهای بزرگ برای حرکت گام به گام به سمت شهرهای هوشمند اعلام کرد.