حل‌المسائل حذفی‌!

حل‌المسائل حذفی‌!      گروهی می‌گویند چراغ‌های کوچه و خیابان‌های شهر را خاموش می‌کنیم تا باعث شود مردم بعد از ساعت ۹ شب تردد کمتری داشته باشند و کرونا زمین‌گیر شود‌، عده‌ای هم می‌گویند کمبود برق داریم و باید برخی جاها شب‌ها را بدون نور بگذرانند تا امورات‌مان بگذرد!  ما می‌گوییم حضرات طراح این روش خارق‌العاده‌، […]

حل‌المسائل حذفی‌!

     گروهی می‌گویند چراغ‌های کوچه و خیابان‌های شهر را خاموش می‌کنیم تا باعث شود مردم بعد از ساعت ۹ شب تردد کمتری داشته باشند و کرونا زمین‌گیر شود‌، عده‌ای هم می‌گویند کمبود برق داریم و باید برخی جاها شب‌ها را بدون نور بگذرانند تا امورات‌مان بگذرد!

 ما می‌گوییم حضرات طراح این روش خارق‌العاده‌، بهتر بود ابتدا بیانیه‌ای منتشر می‌کردند و با استناد به اسناد مثبته، ثابت میفرمودند که اصولاً وجود چراغ‌های روشن در کوچه و خیابان‌ها ضدسلامتی و باعث انتشار فوق‌العاده کرونا و همچنین عامل افزایش استرس و افسردگی مردم می‌شود، خصوصاً اگر این امر بعد از ساعت ۲۱شب اتفاق بیفتد! و بعد از صدور این بیانیه و اقناع خلق‌ا…‌، با خیال راحت این طرح را اجراء می‌کردند‌، می‌ماند اندکی خطر راه رفتن در تاریکی و خفت‌گیری و افتادن در چاله‌چوله و یحتمل تصادف و این قسم اتفاقات جزیی که به هرحال جزء هزینه‌های عادی طرح محسوب می‌شود و نباید خیلی به آن توجه‌ای کرد!

     در موقع گرانی گوشت هم یک عده آمدند و از ضرر و زیان این خوراکی نامطبوع برای خلق‌ا… قلم‌فرسایی و سخنرانی‌ها کردند و با افزایش قیمت‌ها‌، کم‌کم پای مرغ و تخم‌مرغ و برنج و رب و دیگر کالاها را هم به سخنان دلنشین و مقالات بلندبالای خود اضافه کردند‌، اما یک‌دفعه متوجه شدند دیگر چیزی برای خوردن باقی نمانده است‌، بنابراین چند وقتی است خود را از دید دوربین‌ها دور کرده و بی‌خیال تریبون و صفحات روزنامه‌ها شده‌اند‌، ولی احتمالاً در یک گوشه‌ای در حال تدوین یک شکرنامه جدید هستند‌!

     اگر توان تولید برق کم است‌، لطفاً آن را به کرونا ربط و بسط ندهید و به جای خاموشی چراغ‌ها لااقل آنها را چنددرمیان و لااقل یک‌درمیان خاموش کنید تا مناطق امن برای دزدان و خفت‌گیران درست نشود و خلق‌ا… دچار تصادف و افتادن در جوی و برخورد به در و دیوار نگردند و اگر زبان‌مان لال کمی ‌هم حواستان را به نورپردازی‌ها و تابلوهای تبلیغاتی پرنور و تلویزیون‌های شهری بدهید و آنها را هم مورد عنایت قرار دهید‌، کفر نمی‌شود‌!

      ظاهراً این قضیه ماسک زدن اجباری و بسته شدن مغازه‌ها و تعطیلی‌های مختلف کسب‌وکارها و ایضاً منع تردد شبانه خودروها‌، امر را برای برخی نخبگان گران‌قدر‌، مشتبه کرده است که فعلاً در این شیرتوشیری و منع و اجبار و تعطیلی و پلمپ و بگیر و ببندی که راه افتاده‌، هر کم‌وکسری را بر همین سیاق و با ربط دادن به وضعیت کرونایی و با تحت‌فشار قرار دادن مردم و حذف خدمات و افزایش عدم نظارت و احیاناً گران کردن و راه‌حل‌های مشعشع دیگر‌، حل‌وفصل نمایند.

     باز جای شکرش باقی است که نام این طرح‌، طرح تعدیل روشنایی است و کارش به خاموشی تمام‌قد کشیده شده است‌، لابد اگر قرار بود طرح خاموشی را اجراء کنند‌، چند موشک زمین به زمین روانه نیروگاه‌های برق می‌کردند و خیال همه را راحت می‌کردند‌! البته فعلاً این هنرنمایی برای شهر تهران عملیاتی شده که ظاهراً در خبر است که این وسط‌، شهرداری محترم نیز زیر بار مسؤولیت نرفته و نمی‌رود‌، ولی فرمایش کرده‌اند که مسؤول شهر ماییم ولی هر دستگاهی که می‌خواهد هرکاری بکند‌، به خودش مربوط است‌!

     پیشنهاد می‌کنیم تا دیر نشده مدیران شهری کلانشهرها و ایضاً ادارات استانی وزارت کریمه نیرو! با تأسی از این طرح بی‌بدیل و هماهنگی بی‌نظیر‌، موجبات افزایش نارضایتی شهروندان‌، عدم امنیت در کوچه و خیابان‌ها و افزایش تصادف و تصادم را به سرعت فراهم نموده که غفلت مایه پشیمانی است‌!

                                                                                                هوشنگ‌خان