درآمد ۱٫۴ میلیارددلاری ایران از محل صادرات بنزین

درآمد ۱٫۴ میلیارددلاری ایران از محل صادرات بنزین ایران در هفت‌ماه نخست سال۹۹ به عنوان صادرکننده فعال بنزین در منطقه حضور داشته و در این مدت از محل صادرات بنزین، درآمدی حدود ۱٫۴ میلیارددلار به‌دست آورده است. به گزارش ایرنا، ایران که تا دو سال پیش واردکننده بنزین بود و حتی در سال۹۷، ‌روزانه تا […]

درآمد ۱٫۴ میلیارددلاری ایران از محل صادرات بنزین

ایران در هفت‌ماه نخست سال۹۹ به عنوان صادرکننده فعال بنزین در منطقه حضور داشته و در این مدت از محل صادرات بنزین، درآمدی حدود ۱٫۴ میلیارددلار به‌دست آورده است. به گزارش ایرنا، ایران که تا دو سال پیش واردکننده بنزین بود و حتی در سال۹۷، ‌روزانه تا ۴٫۵میلیون لیتر در روز بنزین به کشور وارد می‌کرد، ‌حالا به‌عنوان صادرکننده این فرآورده استراتژیک در منطقه و جهان شناخته می‌شود. این در شرایطی است که در سال۸۵، ‌ایران روزانه بیش از ۲۷ میلیون لیتر بنزین وارد می‌کرد که موجب خروج ارز از کشور و وابستگی شدید برای تأمین امنیت انرژی کشور بود. همین وابستگی باعث شد تا در تحریم‌هایی که از ابتدای دهه۹۰ شمسی آغاز شد، ‌تحریم بنزین در صدر آنها قرار گیرد و ایران حتی در سال‌هایی مجبور شد با تغییر در فرآیندهای برخی پتروشیمی‌ها، ‌از ریفورمیت به جای بنزین استفاده کند تا خلأیی در تأمین این سوخت به‌وجود نیاید. از همینرو با روی کار آمدن دولت تدبیروامید، توجه به ظرفیت‌سازی برای تولید بنزین در کشور مورد توجه قرار گرفت و افزایش تولید و بهبود کیفیت پالایشگاه‌های قدیمی‌در این مسیر انجام شد. اما مهم‌ترین اقدام تکمیل پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس بود که با اولویت‌بندی توسعه این پالایشگاه، فازهای آن یکبه‌یک به‌مدار تولید آمدند و حالا پس از دو سال از بهره‌برداری فازسوم پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس و ارتقای کیفی واحدهای پالایشگاهی در تولید بنزین استاندارد و تبدیل شدن ایران به صادرکننده بنزین، ایران نه‌تنها وارد کننده بنزین نیست، بلکه در هفت‌ماه نخست سال‌جاری حدود ۱٫۴میلیارددلار درآمد از محل صادرات بنزین داشته است. مختومه‌شدن پرونده واردات بنزین از مهرماه سال۹۷، برگ جدیدی پیشروی صنعت پالایش کشور باز کرد تا بدین ترتیب واحدهای پالایشی علاوه بر تأمین نیاز داخلی، بتوانند پاسخگوی درخواست‌های صادراتی بنزین از کشورهای خارجی نیز باشند. با توجه به مصرف افسارگسیخته بنزین در سال‌های گذشته بیم آن می‌رفت که میزان تولیدات پالایشگاه‌ها کفاف نیازهای داخلی را ندهد و در نتیجه به افزایش واردات بنزین منجر شود. این اتفاق می‌توانست در شرایط تحریم، صنعت نفت را که به‌شدت در تنگنا قرار گرفته دچار بحران عمیق‌تری کند. اگر نگاهی به وضعیت کشور ونزوئلا انداخته شود می‌توان وخامت اوضاع را در این خصوص بهتر و عمیق‌تر درک کرد. فلج شدن پالایشگاه‌های کشور ونزوئلا و در نتیجه کمبود سوخت، بحران سختی را پیشروی این کشور قرار داده است. اما ایران با برگ برنده خود یعنی ستاره خلیج‌فارس توانست از عهده این مسؤولیت به‌خوبی برآید و حتی با ارسال محموله‌های بنزین به ونزوئلا قدرت و اقتدار ایران را مقابل سایر کشورها گوشزد کند. براساس گزارش تفریغ بودجه سال۹۸، با توجه به افزایش تولید و کاهش مصرف بنزین، کشور ما که تا سال۹۷ واردکننده بنزین بود و به‌طور متوسط در سال۹۷ روزانه ۴٫۵ میلیون لیتر بنزین وارد می‌کرد، به صادرکننده بنزین تبدیل شد و در سال۹۸ به‌صورت میانگین سه‌میلیون لیتر در روز صادرات بنزین داشته است که افزون بر جلوگیری از خروج ارز بابت واردات بنزین، موجب ورود ارز حاصل از صادرات بنزین در سال۹۸ و هفت ماهه سال۹۹ به‌ترتیب حدود ۴۹۰ میلیوندلار و ۱٫۴ میلیارددلار شده است. با این حال همچنان منتقدان و مخالفان وزیر نفت وی را دشمن پالایشگاه‌سازی می‌دانند؛ این در شرایطی است که ظرفیت پالایشی ایران از سال۹۲ که ۱٫۸میلیون بشکه در روز برآورد می‌شد حالا به‌گفته مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی به ۲٫۳میلیون بشکه افزایش پیدا کرده است. در حالی که از ابتدای انقلاب تا سال۹۲ یعنی چیزی حدود ۳۵سال، ‌ظرفیت پالایشی ایران تنها ۵۶درصد بیشتر شده بود و از یکمیلیون و ۱۸۵ هزار بشکه در سال۵۷ به یک میلیون و ۸۵۰ هزار بشکه در روز در سال۹۲ رسیده بود. در کنار آن، ظرفیت گازرسانی در کشور نیز توسعه داشته تا آنجا که وزیر نفت با اشاره به توسعه گازرسانی در هفت سال گذشته، گفت: با این حجم گازرسانی، معادل ۲٫۶میلیون بشکه ظرفیت پالایشی، سوخت در کشور توزیع و مصرف شده است.