بازارسرمایه با «گام» به کمک صنعت خودرو می‌آید

بازارسرمایه با «گام» به کمک صنعت خودرو می‌آید با توجه ظرفیت بازارسرمایه و وجود روش‌های متنوع در تأمین مالی واحدهای تولیدی در صنعت به‌خصوص در صنعت قطعه‌سازی با توجه به کمبود نقدینگی که مشکل اصلی این صنعت می‌باشد، بهره‌گیری از روش‌های نوین بازارسرمایه برای رونق‌بخشی به صنعت قطعه‌سازی در دستور کار وزارت صمت قرار گرفت. […]

بازارسرمایه با «گام» به کمک صنعت خودرو می‌آید

با توجه ظرفیت بازارسرمایه و وجود روش‌های متنوع در تأمین مالی واحدهای تولیدی در صنعت به‌خصوص در صنعت قطعه‌سازی با توجه به کمبود نقدینگی که مشکل اصلی این صنعت می‌باشد، بهره‌گیری از روش‌های نوین بازارسرمایه برای رونق‌بخشی به صنعت قطعه‌سازی در دستور کار وزارت صمت قرار گرفت. به گزارش مناقصه‌مزایده،‌ در همین راستا وزارت صمت اوراق گواهی اعتبار مولد (گام) را برای صنایع مختلف معرفی کرد. براین اساس مسؤولین وزارت صمت با همفکری سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و فعالان صنعت خودرو و قطعه در نظر دارند با عملیاتی کردن طرح گام ضمن تأمین مالی این صنعت، نسبت به تسهیل خرید مواداولیه و ملزومات صنعتی اقدام کند و به‌زودی با تصمیم مسؤولان وزارت صمت این اوراق عملیاتی خواهند شد و ظرفیت‌های بازارسرمایه به کمک صنعت خودرو می‌آید. به طوری‌که اوراق گام در تأمین مالی قطعه‌سازان با توجه به تضمین نقدشوندگی اوراق در سررسید توسط بانک‌عامل دارای کاربرد مناسبی خواهد بود که البته برای تحقق آن، حمایت خودروسازان به عنوان متعهدان اوراق لازم است. محمدرضا نجفی‌منش؛ رئیس انجمن صنایع‌همگن، نیرومحرکه و قطعه‌سازی، با بیان اینکه اوراق «گام» یک روش تأمین مالی است، می‌گوید: پیش از این از بازارسرمایه و ظرفیت این بازار درخصوص تأمین مالی به‌درستی استفاده نشده و بیشتر تکیه بر منابع بانکی بوده است. بنابراین اجرای این طرح نیم‌نگاهی به بازارسرمایه دارد. وی در تشریح چگونگی استفاده از این روش، می‌افزاید: در این روش بانک با اعتبارسنجی که از متقاضی که خودروساز و یا قطعه‌ساز است، در صورت داشتن قابلیت براساس فاکتور خرید، نسبت به تعیین اوراق گام اقدام می‌کند. نجفی‌منش، با ذکر نمونه‌ای در این باره اظهار می‌کند: اگر ایران‌خودرو خریدی معادل ۲۰ میلیاردتومان از ساپکو داشته باشد و این مبلغ در قالب اوراق گام پرداخت شود، ساپکو می‌تواند این اوراق را در اختیار مجموعه‌ساز قرار دهد و آن‌ها نیز می‌توانند یا نسبت به دریافت هزینه این اوراق اقدام کنند و یا این اوراق را حفظ کنند، اما اگر ظرف یک ماه اول مبلغی جابه‌جا نشود، هیچ هزینه‌ای به همراه نخواهد داشت. رئیس انجمن صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه‌سازی، ادامه می‌دهد: قطعه‌ساز می‌تواند اوراق را در اختیار ساپلایرها قرار دهد و تأمین‌کنندگان نیز می‌توانند یا نسبت به خرج این اوراق و یا نگهداری آن اقدام کنند، قطعه‌ساز همچنین می‌تواند برای خرید مواداولیه از این اوراق استفاده کند و در نهایت آخرین نفری که این اوراق به دست او می‌رسد می‌تواند در انتظار سررسید اوراق و دریافت مبلغ تعیین‌شده باقی بماند و یا وارد بازارسرمایه شده و با درصدی کمتر نسبت به نقد شدن آن اقدام کند. نجفی‌منش با تأکید بر اینکه این اوراق ابزاری است که پیش از این کمتر مورد استفاده قرار گرفته بود، تصریح می‌کند: عملیاتی شدن این روش می‌تواند کمک بزرگی به صنعت خودرو کند، این در حالیست که در حال‌حاضر روش‌های تأمین مالی در دنیا بازارپول، بازارسرمایه و در نهایت بازاربدهی است که بازاربدهی در دنیا رقم بالایی را شامل می‌شود. وی هزینه پیش‌بینی شده برای صدور این اوراق را دو درصد اعلام و در تشریح ضمانت صدور این اوراق نیز اظهار می‌کند: وثایق اولین نفری که درخواست این اوراق را داده از سوی بانک کنترل شده و اعتبار آن مورد بررسی قرار می‌گیرد و پس از صدور، نفرات بعد درگیر وثیقه نخواهند شد. نجفی‌منش با بیان اینکه سقف صدور این اوراق و اعتبار تعیین شده از سوی بانک‌مرکزی به‌صورت کلی ۵۰ هزار میلیاردتومان عنوان شده، می‌افزاید: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده زمان اجرای این طرح پس از دریافت کد تعیین‌شده از سوی سازمان بورس خواهد بود که پس از مقدمات لازم، این طرح جدید وارد فاز اجرایی خواهد شد که به‌طور قطع کمک بزرگی برای صنعت خودرو و قطعه است. رئیس انجمن صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه‌سازی، در تشریح تفاوت‌های این روش تأمین مالی نسبت به خرید دین نیز، می‌گوید: در خرید دین چک دریافت و به حساب گذاشته می‌شود ضمن آن‌که اعتبارسنجی انجام می‌شود و در نهایت در صورت عدم وصل چک، فرد متقاضی مسؤول خواهد بود، اما در روش گام بانک ضمانت لام را انجام می‌دهد و فرد متقاضی مسؤولیتی در قبال این اوراق نخواهد داشت.