تافته جدابافته خودروساز!

تافته جدابافته خودروساز!      ظاهراً زور دوقلوهای افسانه‌ای خودروساز همچنان بر قواعد و قانون و منطق بازار و علم اقتصاد‌، می‌چربد و قیمت‌گذاری خودروهای وطنی با هر فرمول و روشی که انجام شود‌، این حضرات خودرو شبه‌ملی‌ساز هستند که حرفشان به کرسی می‌نشیند و حالش را می‌برند. البته گاه‌گداری که آنچه شورای‌رقابت می‌گوید و مصوب […]

تافته جدابافته خودروساز!

     ظاهراً زور دوقلوهای افسانه‌ای خودروساز همچنان بر قواعد و قانون و منطق بازار و علم اقتصاد‌، می‌چربد و قیمت‌گذاری خودروهای وطنی با هر فرمول و روشی که انجام شود‌، این حضرات خودرو شبه‌ملی‌ساز هستند که حرفشان به کرسی می‌نشیند و حالش را می‌برند. البته گاه‌گداری که آنچه شورای‌رقابت می‌گوید و مصوب می‌کند با میل مبارک ایشان ناسازگار باشد‌، آنچنان توفیری به حال ایشان ندارد و عزیزان کاربلد خودروساز آنقدر راه ‌و ‌بیراه و میان‌بر بلد هستند که نتیجه همانی شود که موجبات خشنودی و رضایت ایشان را فراهم نماید‌، اگرچه در ظاهر همیشه شکوه و شکایت و ناله ایشان بلند است و از بالا بودن هزینه تمام شده و ضرر و زیان خود مرثیه جانسوز می‌خوانند!

     به‌نظر می‌رسد این‌بار شورای‌رقابت و آن سازمان حمایت شق‌القمر فرموده‌اند و جوری سر و ته داستان قیمت‌گذاری خودرو را جمع کرده‌اند که خود خودروساز محترم هم این‌قدرها راضی به زحمت دوستان نبود و نمی‌داند با این همه لطف و خاصه‌خرجی دوستان چه کند و بعید نیست دلش به حال خلق‌ا… سوخته و این‌بار به‌نفع مردم انقولتی بیاورد! (خدا به دور).

      مصوب فرموده‌اند قیمت سوگلی‌های خودروی وطنی براساس قیمت و شرایط بازار تعیین شود، یعنی اینکه در بازاری که هیچ رقیبی وجود ندارد خودروهای وطنی با رقبای قدرفرضی وارد رقابت شده و سعی نمایند تا قیمت و کیفیت خود را به حدی برسانند که مشتریان (بخوانید مردم بینوا) ایشان را از بین همه رقبا انتخاب نمایند!

     مصوب فرموده‌اند‌، که به همان دلایل فنی علم اقتصاد و منطق بازار‌، هرچه خودروساز تولید بیشتری داشته و آن را روانه بازار کند‌، بتواند قیمت خود را هم بالاتر ببرد‌! یعنی اینکه نازدانه‌های خودروساز اگر در این بازار شدید رقابتی که برخی رقبا از هر روشی برای رقابت استفاده می‌کنند و هر روز کیفیت را بالاتر و قیمت را پایین‌تر می‌آورند‌، توانستند خودروی بیشتری بفروشند‌، حق دارند قیمت خود را هم بالاتر ببرند‌!

     البته اینکه شورای اقتصاد مصوبه دارد که قیمت کالاهایی که بازار انحصاری دارند نباید آزاد شود ظاهراً ربطی به این موضوع ندارد‌، زیرا واقعیت این است که از اتفاق بازار خودرو بسیار رقابتی است‌، رقابتی نفس‌گیر فیمابین قیمت و کیفیت که البته همواره این کیفیت بوده است که علی‌رغم پیروزی در میدان به نشانه جوانمردی و حفظ شأن پیشکسوت‌، اجازه میدان‌داری به قیمت داده است‌!

     تا آنجا که خاطرمان می‌آید همیشه دعوا بر سر این بود که باید بر قیمت‌های آزاد و رها شده بازار افسار زد و آنها را به قیمت کارخانه نزدیک نمود و اجازه نداد که یک عده دلال و واسطه برای خودشان یکه‌تازی کنند‌، اما با تدبیر اساتید محترم‌، این‌بار این قیمت کارخانه است که باید با همت و تلاشی مضاعف و از سر ناچاری خود را به قیمت بازار بچسباند و برای یکی و هماهنگ شدن با بازار‌، خودگذشتگی و ایثار نماید‌!

     به هرحال آنچه معلوم است‌، از فرداروز‌، بازی قیمت بازار بدو قیمت کارخانه بدو به راه است و این جناب بازار بی‌دروپیکر بدون رقیب پر از واسطه و دلال و فرصت‌طلب است که به جای شورای‌رقابت و سازمان حمایت و به نیابت از خودروساز منتفع و بر علیه جیب مردم‌، با شعار همینه که هست‌، قیمت را معلوم و گره چندین ساله قیمت‌گذاری را باز کرده و همه عزیزان مسؤول و مربوط را از دلواپسی در می‌آورد!

ناز شست تصمیم‌گیران و مفت چنگ از ما بهتران …

 

                                                                        هوشنگ‌خان