دستورالعمل رتبهبندی کارگزاران بورس کالای ایران- قسمت اول مقدمه: این دستورالعمل به منظور ارزیابی و رتبهبندی شرکتهای کارگزاری عضو بورس کالای ایران براساس معیارهای مختلف تنظیم شده است. ارزیابی و رتبههای مختلف تعیین شده براساس این دستورالعمل، در اعطای امتیازات به کارگزاریها به کار رفته و به اطلاع عموم خواهد رسید. ماده ۱: اصطلاحات و […]
دستورالعمل رتبهبندی کارگزاران بورس کالای ایران- قسمت اول
مقدمه:
این دستورالعمل به منظور ارزیابی و رتبهبندی شرکتهای کارگزاری عضو بورس کالای ایران براساس معیارهای مختلف تنظیم شده است. ارزیابی و رتبههای مختلف تعیین شده براساس این دستورالعمل، در اعطای امتیازات به کارگزاریها به کار رفته و به اطلاع عموم خواهد رسید.
ماده ۱: اصطلاحات و واژههای تعریف شده در ماده (۱) قانون بازار اوراق بهادار مصوب آذرماه سال ۱۳۸۴، به همان مفاهیم در این دستورالعمل به کار رفتهاند. واژههای دیگر در این دستورالعمل، دارای معانی زیر میباشند:
سبا: منظور سازمان بورس و اوراق بهادار موضوع ماده (۵) قانون بازار اوراق بهادار مصوب آذر ماه سال ۱۳۸۴ است.
بورس کالا: منظور شرکت بورس کالای ایران (سهامی عام) به شماره ثبت ۳۰۱۹۸۴ نزد مرجع ثبت شرکتهای تهران است.
دفتر کارگزاری: منظور ساختمانی است که کارگزاری تمام یا قسمتی از فعالیتهای خود را در آن انجام میدهد و میتواند در مالکیت یا در اجارهی کارگزار باشد.
دفتر پذیرش: دفتر کارگزاری است که کارگزار در آن دفتر، سفارش مشتریان در مورد خرید و فروش کالا یا اوراق بهادار پذیرفته شده را دریافت کرده و از طریق ایستگاه معاملاتی مخصوص همان دفتر یا سایر ایستگاهای معاملاتی خود، اجرا میکند. این دفاتر در حال حاضر تحت عناوین مختلف اعم از شعبه، دفتر معاملاتی یا تالار اختصاصی شناخته میشوند.
ایستگاه معاملاتی: رایانهای است تحت اختیار کارگزاری، که با اخذ مجوز و نصب نرمافزارهای لازم، به سامانۀ معاملات بورس کالا متصل است و کارگزار از طریق آن میتواند سفارشهای خرید و فروش کالا یا اوراق بهادار پذیرفته شده در بورس کالا را اجرا نماید.
نمایندگی: محلی است در مالکیت یا اجاره بلندمدت شخصی غیر از کارگزاری که مالک یا مستأجر آن نیروی انسانی و تجهیزات کافی را طبق مقررات تأمین نموده و یک کارگزاری با اخذ مجوز نمایندگی از بورس کالا برای آن محل، قرارداد نمایندگی با مالک یا مستأجر آن منعقد نموده است و طبق قرارداد نمایندگی، سفارشهای مشتریان در محل مذکور دریافت و از طرق مختلف( از جمله به طریق الکترونیکی) جهت اجرا با تأیید کارگزاری به سامانه معاملاتی بورس یا به کارگزاری ارسال میگردد و یا از آن محل تحت نظارت کارگزاری، به جذب مشتریان برای دریافت خدمات کارگزاری، اقدام میشود.
کالا یا اوراق بهادار پذیرفته شده: منظور کالا یا اوراق بهادار مبتنی بر کالا است که طبق مقررات مربوطه در بورس کالا پذیرفته شده و قابلیت معامله دارد.
ماده ۲: مدیریت نظارت بر کارگزاران سبا، هر سال یکبار شرکتهای کارگزاری فعال در بورس کالای ایران را براساس معیارهای مندرج در جدول زیر، ارزیابی میکند
معيارهای رتبهبندی شرکتهای کارگزاری بورس کالا
شماره معیار
شرح معیار
حداكثر امتياز قابل اعطا
حداقل امتیاز لازم
معیارهای عادی
۱
دفاتر اداری شركت كارگزاري
۱۵
۴
۲
سرمايه پرداخت شده
۱۰
۳
دفاتر پذیرش فعال
۲۰
اعضای هیات مدیره و مدیرعامل
۸
۵
پرسنل دارای گواهینامه
۱۲
۶
سایر پرسنل
۷
قابليت سيستم كارگزاري
قابليتهاي سيستم حسابداري
۹
قابليت سايت اينترنتي
ارزش معاملات
۳۰
۱۱
تعداد مشتريان
امتیاز اعطایی توسط شرکت بورس کالای ایران
۱۳
امتیاز اعطایی توسط کانون
جمع امتیازات عادی
۲۰۸
۵۷
معیارهای تشویقی و تنبیهی
۱۴
مشاوره پذیرش
ــ
ارزش معاملات صادراتی
۱۶
پذیرش واجرای درخواست الکترونیکی مشتریان
۱۷
گواهینامههای سازمانی
۱۸
سیستم ضبط مکالمات سفارش دهندگان (call center)
۱۹
تعداد قراردادهای ابطالی
اظهارنظر مشروط، عدم اظهار نظر یا اظهار نظر مردود حسابرس و بندهای بازرس قانونی
۲۱
تخلفات کارگزاری
جمع امتیازات تشویقی و تنبیهی
۵۵
جمع کل امتیازات
۲۶۳
تبصره (۱): روشهای امتیازدهی براساس معیارهای موضوع این ماده، در پیوست این دستورالعمل آمده است.
تبصره (۲): دستهبندی کارگزاریها و تعیین دورههای ارزیابی هر دسته از کارگزاریها، به عهدهی مدیریت نظارت بر کارگزاران سبا خواهد بود.
ماده ۳: در صورتیکه امتیاز شرکت کارگزاری براساس این دستورالعمل، کمتر از حداقلهای تعیین شده در ستون آخر جدول موضوع ماده (۲) شود، موضوع به مرجع رسیدگی گزارش شده و مرجع رسیدگی میتواند مجوز تمام یا بخشی از فعالیتهای کارگزاری را تا مدت ۲۰ روز کاری تعلیق کند و برای شرکت کارگزاری مهلتی را برای کسب حداقل امتیازهای تعیین شده در نظر بگیرد. درصورتیکه کارگزاری در مهلت تعیین شده موفق به کسب حداقل امتیازهای لازم نشود، مرجع رسیدگی میتواند مجوز فعالیت کارگزاری را لغو نماید یا مهلت دیگری را در نظر بگیرد. جمع مهلتهای تعیین شده توسط مرجع رسیدگی از ۶ ماه تجاوز نخواهد کرد. درهرحال رفع تعلیق پس از مدت تعیین شده توسط مرجع رسیدگی، منوط به کسب حداقل امتیازها و تائید معاونت نظارت بر نهادهای مالی سبا خواهد بود.
ماده ۴: مطابق جمع امتیازات شرکت کارگزاری براساس معیارهای موضوع مادهی ۲، ملاک تعیین رتبه شرکت کارگزاری طبق جدول زیر خواهد بود. رتبه شرکت کارگزاری براساس این ماده، و توسط مدیریت نظارت بر کارگزاران سبا تعیین شده و اعلام عمومی خواهد شد.
رتبهبندی شرکتهای کارگزاری
رتبه
نحوه رتبه بندی کارگزاران
حداقل امتیاز عادی
حداقل امتیاز کل
الف
کسب حداقل ۸۰درصد از امتیازات عادی و کسب حداقل ۷۰درصد از کل امتیازات
۱۶۶
۱۸۴
ب
کسب حداقل ۶۵درصد از امتیازات عادی و کسب حداقل ۶۰درصد از کل امتیازات
۱۳۵
۱۵۸
ج
کسب حداقل ۵۰درصد از امتیازات عادی و کسب حداقل ۴۵درصد از کل امتیازات
۱۰۴
۱۱۸
د
کسب حداقل ۳۵درصد از امتیازات عادی و کسب حداقل ۳۰درصد از کل امتیازات
۷۳
۷۹
هـ
کارگزارنی که امتیاز طبقات بالاتر را کسب نکرده باشند.
–
تبصره: کارگزارانی که حداقل امتیازات عادی هر سطح را بیاورند، رتبه آنها براساس کل امتیازات اکتسابی تعیین میگردد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.