تردد ۳ میلیون خودروی فرسوده در کشور

تردد ۳ میلیون خودروی فرسوده در کشور رئیس هیأت‌مدیره انجمن صنفی کارفرمایی مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده، گفت: سه میلیون خودرو فرسوده در کشور وجود دارد که در حال تردد هستند. به گزارش مناقصه‌مزایده،‌ محمود مشهدی، با اشاره به اینکه اگر تمام وسایل‌نقلیه را معادل‌سازی و شاخص را گواهی اسقاط خودرو در نظر بگیریم، حدود […]

تردد ۳ میلیون خودروی فرسوده در کشور

رئیس هیأت‌مدیره انجمن صنفی کارفرمایی مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده، گفت: سه میلیون خودرو فرسوده در کشور وجود دارد که در حال تردد هستند. به گزارش مناقصه‌مزایده،‌ محمود مشهدی، با اشاره به اینکه اگر تمام وسایل‌نقلیه را معادل‌سازی و شاخص را گواهی اسقاط خودرو در نظر بگیریم، حدود هفت‌میلیون و ۳۰۰ هزار گواهی اسقاط در کشور وجود دارد، افزود: معادل‌سازی به این معنی است که برای هر خودروی سواری فرسوده یک گواهی اسقاط، وانت‌نیسان سه، مینی‌بوس پنج، اتوبوس۱۴ و تریلی ۱۶گواهی اسقاط صادر می‌شود و هفت موتورسیکلت فرسوده نیز معادل یک خودروی فرسوده است. وی با بیان اینکه تا سال ۱۴۰۴ تعداد خودروهای فرسوده در کشور به هشت میلیون دستگاه می‌رسد، تصریح کرد: با توجه به اینکه در سال گذشته تنها ۸۰۰۰ خودروی فرسوده اسقاط شده، اگر همین روند ادامه پیدا کند، اسقاط هشت میلیون خودروی فرسوده هزار سال طول می‌کشد. رئیس هیأت‌مدیره انجمن صنفی کارفرمایی مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده در ادامه، مهم‌ترین مشکل صنایع اسقاط را خودروسازان داخلی دانست که از سال ١٣٨٨ موظف بودند ۳۰ درصد گواهی اسقاط کشور را مصرف کنند، اما هیچ وقت زیر بار آن نرفتند. وی با اشاره به تأثیر اسقاط خودروهای فرسوده بر هوای پاک، اشتغالزایی و کاهش مصرف سوخت، تصریح کرد: برآوردها نشان می‌دهد که طی پنج سال آینده، با افزایش تعداد خودروها، مصرف بنزین ۳۳درصد افزایش خواهد داشت و به ۱۳۰میلیون لیتر فعلی، ۴۲میلیون و ۹۰۰ هزار لیتر اضافه خواهد شد. از طرف دیگر همان‌طور که قبلاً اشاره شد تعداد خودروهای فرسوده تا سال ۱۴۰۴ به هشت‌میلیون دستگاه می‌رسد که مصرف هر کدام از آنها ۶٫۶۵ لیتر بنزین بیشتر از مصرف خودروهای عادی است و این هشت میلیون خودرو فرسوده در سال۱۴۰۴ ، ۴۵میلیون و ۲۰۰ هزار لیتر بنزین مصرف می‌کنند؛ بنابراین در صورت اسقاط این هشت‌میلیون خودروی فرسوده تا پنج سال آینده، نه‌تنها مصرف سوخت ۳۳ درصد بیشتر نمی‌شود بلکه دو درصد هم کاهش پیدا می‌کند. از طرف دیگر به گفته این مقام صنفی؛ در حال‌حاضر قیمت هر لیتر بنزین فوب خلیج‌فارس ۶۵ سنت است که با در نظر گرفتن نرخ ارز ۲۶ هزار تومانی معادل ۱۶ هزار و ۹۰۰ تومان می‌شود که با قیمت هر لیتر بنزین در سطح کشور (معادل ۳۰۰۰ تومان) حدود ۱۳۹۰۰ تومان تفاوت دارد و با این حساب حدود ۷۸ هزارتومان هزینه ۵٫۶۵ لیتر بنزینی است که خودروهای فرسوده اضافه‌تر از خودروهای عادی مصرف می‌کنند. یعنی در حال‌حاضر این سه میلیون خودروی فرسوده روزانه رقمی ‌معادل ۲۳۴ میلیاردتومان بنزین اضافه مصرف می‌کنند. این در حالی است که در نیمه نخست امسال که عموماً هم هوا بهتر از نیمه دوم است، تهران ۱۵روز، اصفهان دو، مشهد ۱۸، اهواز سه، شیراز ۹، اراک۳۲ و تبریز۹۳ روز هوای پاک داشته است. مشهدی‌شریف، با اشاره به اینکه در حال‌حاضر قانونی در رابطه با ملزم کردن خودروسازان داخلی به اسقاط خودروهای فرسوده در دست بررسی است، اظهار کرد: خودروسازان داخلی باید ملزم شوند که در اولین سال تصویب قانون که در حال‌حاضر در کمیسیون صنایع مجلس در دست بررسی است معادل ۲۰ درصد تولید خود، خودروی فرسوده اسقاط کنند؛ یعنی اگر ۱۰۰ خودرو شماره‌گذاری کردند، ۲۰ خودرو اسقاط کنند. اما این رقم در مدت ۹ سال باید به صددرصد برسد؛ یعنی هر سال ۱۰درصد به این رقم اضافه شود تا در این زمینه مانند کشورهای دیگر دنیا عمل کنیم و به ازای هر خودروی شماره‌گذاری شده یک خودرو فرسوده از رده خارج شود. در این صورت طی ۹ سال زیرساخت‌های لازم هم فراهم می‌شود و خودروسازان هم فشار زیادی متحمل نمی‌شوند.