افزایش تولید خودروسازان احتیاج به فرمول پیچیده ندارد رئیس هیأتمدیره انجمن قطعهسازان استان خراسانرضوی ضمن ارزیابی فرمول جدید شورایرقابت گفت: قیمتگذاری جدید خودروهای کمتیراژ بهتنهایی موجب کاهش قیمت و یا توزیع عادلانه خودرو به دست مصرفکننده نخواهد بود. سیدمحمدمهدی شکورزاده، در گفتوگو با خبرخودرو، اظهار داشت: پیچیدگی فرمول جدید شورایرقابت نحوه فروش خودرو برای خودروساز […]
افزایش تولید خودروسازان احتیاج به فرمول پیچیده ندارد
رئیس هیأتمدیره انجمن قطعهسازان استان خراسانرضوی ضمن ارزیابی فرمول جدید شورایرقابت گفت: قیمتگذاری جدید خودروهای کمتیراژ بهتنهایی موجب کاهش قیمت و یا توزیع عادلانه خودرو به دست مصرفکننده نخواهد بود. سیدمحمدمهدی شکورزاده، در گفتوگو با خبرخودرو، اظهار داشت: پیچیدگی فرمول جدید شورایرقابت نحوه فروش خودرو برای خودروساز و نحوه خرید برای مصرفکننده را مبهم کرده و نهتنها قیمت خودرو را کاهش نمیدهد بلکه موجب افزایش قیمتها خواهد شد. البته ممکن است افزایش تولید که در فرمول جدید شورایرقابت به آن اشاره شده مقداری بر کاهش قیمتها تأثیر بگذارد اما این کاهش نه به خاطر فرمول جدید بلکه به دلیل افزایش تیراژ تولید خودروسازان خواهد بود. وی با بیان اینکه افزایش تولید خودروساز احتیاج به فرمولی پیچیده ندارد، افزود: برای افزایش تولید ابتدا باید دلایل کاهش تولید خودروسازان کشف کنیم تا متوجه شویم که علت کاهش تولید عدم انگیزه کافی برای تولید بوده یا دلایل دیگری داشته است. آنچه مشخص است خودروساز همیشه انگیزه افزایش تولید را داشته و اگر نتوانسته میزان تولید را افزایش دهد به دلیل کاهش نقدینگی و تحریمها بوده است که خوشبختانه قطعهسازان بر۹۰درصد تحریمها فائق آمدند و پیروز شدند. لذا علت عمده کاهش تولید خودروسازان کاهش نقدینگی است. زیرا با تأمین نقدینگی خودروساز، سرمایه در گردش قطعهساز نیز تأمین میشود و دسترسی زنجیره تأمین به مواد اولیه و قطعات تسهیل خواهد شد. رئیس هیأتمدیره انجمن قطعهسازان استان خراسانرضوی، گفت: اگر زمینه افزایش تیراژ تولید برای خودروساز فراهم شود نیازی به سیستم قیمتگذاری و بهواسطه آن ایجاد انگیزه برای خودروسازان در جهت افزایش تولید نخواهد بود. بهعنوان مثال قیمت جدید برخی خودروهای گروه سایپا افزایش یافته و به سطح قیمتهای بازار نزدیک شده است و در حالحاضر که قیمت خودرو در بازار بهشدت افت پیدا کرده، تعداد ثبتنام خودروهای سایپا کاهش یافته و مانند گذشته شاهد شش میلیون متقاضی نیستیم و تنها مصرفکنندگان واقعی خودرو در قرعهکشی شرکت میکنند. اما در مورد گروه ایران خودرو بهدلیل فاصله زیاد قیمت کارخانه و بازار همچنان شاهد هیجان در ثبتنام خودرو هستیم. بنابراین قیمتگذاری جدید نهتنها مشکلی را حل نمیکند بلکه پیچیدگی جدیدی در قیمتگذاریها ایجاد میکند و به نظر میرسد که بهراحتی قابل اجراء نخواهد بود. شکورزاده عنوان کرد: به نظر میرسد شورایرقابت قبول کرده که قیمت تمام شده خودروساز بیش از قیمت فروش است و در واقع این فرمول اولین اعتراف شورایرقابت به این موضوع است زیرا پیش از این آن را قبول نداشت. به تعبیر دیگر شورایرقابت به منظور تأمین نقدینگی خودروساز و در عین حال برای اینکه سیستم قیمتگذاری را تحت کنترل خود داشته باشد چنین فرمولی را برای قیمتگذاری خودروهای کمتیراژ اعلام کرده است. وی تشریح کرد: همان طورکه وزیر صمت پیشنهاد داده بود اگر فروش ۴۵درصد خودروهای کم تیراژ در اختیار خودروسازان بود و با قیمت آزاد به فروش میرسید قطعاً توجیهی برای فروش ۵۵ درصد خودروهای پرتیراژ به قیمت مصوب در بازار بود زیرا با این روش علاوه بر افزایش نقدینگی، خودروسازان میتوانند آن را برای خودروهای پرتیراژ نیز هزینه کنند و به میزان تولید موردنظر دولت برسند. در یک مقطع زمانی نیز شورایرقابت فقط قیمتگذاری خودروهای زیر ۴۰ میلیون تومان را تحت کنترل داشت و قیمتگذاری خودروهای بالا ۴۰ میلیون تومان آزاد بود. البته شاید ادعای شورایرقابت این باشد که در آن مقطع قیمت خودرو بالا نبود و به دلیل واردات قطعات خودروهای بیش از ۴۰ میلیون امکان رقابت وجود داشت. رئیس هیأتمدیره انجمن قطعهسازان استان خراسانرضوی، بر حذف فرمول جدید و آزادسازی قیمت خودروهای کم تیراژ تأکید کرد و گفت: با آزادسازی قیمت خودروهای کمتیراژ نقدینگی خودروساز تأمین شده و به افزایش حداقل ۵۰ درصد تیراژ تولید خواهیم رسید و بدین ترتیب قطعهسازان میتوانند بهخوبی تولید کنند و در نهایت خودروهای مورد نظر شورایرقابت با قیمت مناسب به دست مصرفکننده خواهد رسید. شکورزاده، درخصوص تأثیر فرمول جدید شورایرقابت بر کاهش ضرر و زیان خودروسازان اظهار داشت: اگر این فرمول باعث افزایش نقدینگی خودروساز شود موجب کاهش ضرروزیان خودروساز نیز میشود در غیر این صورت تأثیرگذار نخواهد بود. ضمن اینکه تأمین نقدینگی خودروساز احتیاج به فرمول پیچیدهای ندارد و با آزادسازی قیمتها شاهد ساماندهی بازار و کاهش قیمت خودروهایی که باید با قیمت مناسب به دست مصرفکننده برسد، خواهیم بود. رئیس هیأتمدیره انجمن قطعهسازان استان خراسانرضوی، در پایان تصریح کرد: خودروسازان ما دولتی هستند و خواسته دولت این است که مدیران خودروساز به جنگ اقتصادی بروند و خودروسازان برای جنگ نیازمند ابزار و اسلحه هستند اما متأسفانه شورایرقابت با سیستم قیمتگذاری خود این اسلحه را از خودروساز گرفته است.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.