اتکای درآمد شهرداری به تراکم، مضرتر از اتکا به درآمد نفتی است

    رییس‌جمهور تأکید کرد: همان‌قدر که اتکای کشور برای اداره‌اش به درآمدهای نفتی مضر است از آن مضرتر درآمد شهرداری به تراکم است.به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن‌روحانی در سخنانی در اجلاس جهانی شورا‌ها و شهرداران ۲۰۱۶، اظهار کرد: همان‌طور که باید قدم به قدم بودجه کشور را از درآمدهای نفتی جدا کنیم و درآمد […]

    رییس‌جمهور تأکید کرد: همان‌قدر که اتکای کشور برای اداره‌اش به درآمدهای نفتی مضر است از آن مضرتر درآمد شهرداری به تراکم است.به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن‌روحانی در سخنانی در اجلاس جهانی شورا‌ها و شهرداران ۲۰۱۶، اظهار کرد: همان‌طور که باید قدم به قدم بودجه کشور را از درآمدهای نفتی جدا کنیم و درآمد نفتی برای سرمایه‌گذاری‌های ماندگار در کشور باشد از آن طرف هم برای اداره شهر‌ها باید راهی پیدا کنیم که درآمد پایدار و سالم باشد.رییس‌جمهور در ادامه بیان کرد: نگاهمان به آسمان است که خدا روزی برساند. شهرداری‌ها نیز نگاهشان به بلندمرتبه‌هاست که بالاتر بروند تا بتوانند پول تراکم بگیرند و کشور را اداره کنند. نمی‌خواهم به شهرداری یا شورای شهر نقد کنم، مشکل وجود دارد، باید دست‌به‌دست هم دهیم و مشکل را حل کنیم و برای این‌که مردم از زحمات شورا‌ها و شهرداران احساس لذت بیش‌تری داشته باشند باید از تجربه‌های کشورهای دیگر نیز استفاده کرده و بهره‌برداری کنیم.

روحانی با تأکید بر این‌که شورا‌ها راه بهتری برای اداره و توسعه کشور هستند، گفت: در کشور ما ۱۱۷ هزار نفر در شوراهای شهر و روستا تاکنون مسؤولیت بر عهده گرفته و قدم‌های بسیاری را برای عمران و آبادانی کشور برداشته‌اند. شوراهای اقدامی بزرگ در اجرای مردم‌سالاری دینی است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: برای اداره شهر‌ها اقدامات خوبی انجام شده اما اقدامات دیگری هم باید به کمک بیاید. ما امروز به یک مدیریت یکپارچه نیازمندیم و اگر به قوانینی نیاز داریم باید آن‌ها را تأمین کنیم. هم لایحه نظام مدیریت شهری و هم لایحه درآمد پایدار برای شهرداری‌ها مراحل خود را در دولت طی می‌کنند و تقدیم مجلس خواهند شد. با قوانین جدید حتماً راه را برای حرکت دقیق‌تر شورا‌ها و شهرداری‌ها فراهم می‌شود.

وی با بیان این‌که نداشتن درآمد پایدار برای شهرداری‌ها، مشکلات فراوانی را برای شهر‌ها و حتی روستا‌ها به وجود آورده است، افزود: امروز با وجود آن‌که در شهر‌ها مخصوصاً تهران کارهای بزرگی انجام شده و پل‌ها، تونل‌ها، بزرگراه‌ها، قطار شهری و بوستان‌های مختلفی احداث شده است، ولی مردم احساسی که در برابر این همه کار باید داشته باشند را ندارند. چون وقتی می‌خواهیم یک پل یا تونل درست کنیم گاهی از تراکم استفاده می‌کنیم و گاهی از تغییر کاربری اراضی.

رییس دولت تدبیر و امید در ادامه با اشاره به این‌که ما مشکلاتی برای شهر به وجود می‌آوریم تا بزرگراهی را ایجاد کنیم، اظهار کرد: پول احداث بزرگراه از چند برج بلند می‌رسد. سپس همان جمعیت برج به بزرگراه‌ها می‌آیند و رفت و آمد کند می‌شود یا ما برای ایجاد یک بوستان و کاشت نهال در این بوستان یک باغ با درختان چندین ساله را از بین می‌بریم. یعنی از یک طرف نعمتی درست شده و از طرفی نقمت.

وی در ادامه افزود: خوشحالیم که تولید بنزین یورو۴ به بیش از ۲۵ میلیون لیتر رسیده و تولید گاز هم در روز ۱۴۰ میلیون متر مکعب اضافه شده است و به همین دلیل سوخت مازوت نیروگاه‌ها کاهش یافته است. ما می‌خواهیم فقط ۹ درصد سوخت نیروگاه‌ها مایع باشد تا به محیط‌زیست کمک کنیم.

روحانی با بیان این‌که در طول تاریخ شهرهای بزرگ آینه‌ای بودند که تمدن یک ملت را به نمایش گذاشتند، افزود: نحوه چیدمان مناطق مسکونی، تجاری، اقتصادی، عبادتگاه‌ها و مناطق علمی نشانگر شیوه نگرش عالمان و متفکران آن جامعه بوده است.

روحانی با تأکید بر این‌که شورا‌ها جایگاه ویژه و خاصی در جهان دارند، اظهار کرد: ریشه تفکر شورا‌ها در ایران اسلامی از اعتقادات دینی و سیره پیامبر (ص) و معصومین (ع) به دست آمده است. حکومت اسلامی در زمان پیامبر(ص) هم از پیمان عقبه آغاز و سپس با بیعت استحکام یافت. برخلاف آن‌چه از اسلام به نادرست بیان می‌شود اساس حکومت اسلامی بر مبنای آرای مردم و بالاتر از آن براساس بیعت مردم با فرد صالحی است که در چارچوب احکام و مقررات اسلامی عمل می‌کند.

 

وی در پایان، گفت: قانون اساسی ما درباره شورا‌ها هم برگرفته از همین تفکر اسلامی است. ما در کشور تنوعی از اقوام، سلایق و ویژگی‌های اقلیمی داریم و هرچه بتوانیم در اداره شهرهای خود از نظرات مردم بیش‌تر استفاده کنیم، بهتر می‌توانیم سلایق آن‌ها را به کرسی بنشانیم.