تقلید خودروسازان داخلی از طراحی خودروهای چینی! چند سالی است که خودروسازان داخلی به جای مونتاژ به فکر طراحی و تولید خودروی بومیافتادهاند، این دو کارخانه بزرگ خودروسازی کشور که تا چند سال قبل به مونتاژ خودروهای سدان وهاچبک بسنده میکردند، در چند سال اخیر اقدام به توسعه سبد محصولات و ورود به کلاسهای جدید […]
تقلید خودروسازان داخلی از طراحی خودروهای چینی!
چند سالی است که خودروسازان داخلی به جای مونتاژ به فکر طراحی و تولید خودروی بومیافتادهاند، این دو کارخانه بزرگ خودروسازی کشور که تا چند سال قبل به مونتاژ خودروهای سدان وهاچبک بسنده میکردند، در چند سال اخیر اقدام به توسعه سبد محصولات و ورود به کلاسهای جدید خودرویی از جمله کراساور و شاسیبلند کردهاند. خودروهایی با طراحیهای پرحاشیه که اگر چه مهر ساخت ایران بر پیشانی تکتک آنها نشاندند اما ذات آنها کماکان بوی وابستگی میدهد، از تارای طراحی شده بر پلتفرم پژو گرفته تا شاسیبلند جدید سایپا که نهتنها پلتفرم بلکه ظاهری کاملاً شبیه به یکی از شاسیبلند نهچندان موفق چینی دارد. سیامک مقتدری؛ عضو هیأتمدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودروی کشور، در گفتوگو با باشگاه خبرنگارانجوان، با اشاره به تقلید خودروسازان داخلی از طراحی خودروهای چینی، گفت: بحثی که مطرح است درخصوص تقلید خودروسازان داخلی از طراحی خودروهای چینی، به نداشتن دانش فنی در کشور اشاره دارد. برای تغییر در طراحی خودروها باید دانش جدید کسب کنیم که نیازمند همکاری و تبادل اطلاعات با دیگر خودروسازان جهان است. وی بیان کرد: اکنون که دقت کنید، تارا خودروی جدید ایرانخودرو از پلتفرم۳۰۱ که ساخت پژو بوده، استفاده شده است. این پلتفرم در کشور وجود داشته است و طراحی جدیدی نداشتهایم. در کنار آن شاهین نیز طراحی جدیدی ندارد و تمام طراحیهای جدید برگرفته از دیگر خودروهاست، اما در اصل تنها توانستهایم یک بهروزرسانی ساده در طراحی خودروها داشته باشیم و ایده جدید نداریم. عضو هیأتمدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودروی کشور، با بیان اینکه تقلید از خودروسازان هم ظاهری هم مکانیکی است، تشریح کرد: اکنون در طراحی مکانیکی داخلی نیز تا جایی که امکان داشت براساس استانداردها طراحی شده است. پلتفرم ۳۰۱ قدیمی نیست اما به دلیل اینکه توانایی این را نداریم تا خودرو را براساس دانش فنی طراحی کنیم طراحی خودروهایمان تکراری است. مقتدری، تشریح کرد: به دنبال این هستیم که خودروساز و قطعهساز خصوصی شود که اگر این اتفاق رخ دهد، در صنعت خودرو اتفاقات زیادی رخ خواهد داد. مهندسان داخلی هیچ اطلاعات بهروزشدهای ندارند و تمام اطلاعاتشان برای قبل است که اگر این اطلاعات بهروز شود میتوانیم خودروهای بهروز با طراحی جدید تولید کنیم. کارشناسان صنعت خودرو معتقد هستند که انحصار در صنعت خودروی ایران اشاره به مجموعه عواملی دارد که منجربه ایجاد بازار تکقطبی در صنعت خودروی ایران و در نتیجه کاهش کیفیت و افزایش بی رویه قیمت محصولات شده است. دو قطب خودروسازی ایران یعنی ایرانخودرو و سایپا در رأس فهرست انحصارگران هستند.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.