گولن خطاب به آمریکا: مرا به ترکیه ندهید

   روحانی در تبعید ترکیه از دولت واشنگتن خواست وی را به آنکارا تحویل ندهد.به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری العربیه، فتح‌ا…‌گولن، از رهبران اپوزیسیون ترکیه و روحانی ترک‌تبار ساکن ایالت پنسیلوانیای آمریکا ضمن رد اتهام دست داشتن در تلاش برای کودتا در ترکیه، از واشنگتن خواست با درخواست آنکارا برای تحویلش مخالفت […]

   روحانی در تبعید ترکیه از دولت واشنگتن خواست وی را به آنکارا تحویل ندهد.به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری العربیه، فتح‌ا…‌گولن، از رهبران اپوزیسیون ترکیه و روحانی ترک‌تبار ساکن ایالت پنسیلوانیای آمریکا ضمن رد اتهام دست داشتن در تلاش برای کودتا در ترکیه، از واشنگتن خواست با درخواست آنکارا برای تحویلش مخالفت کند.کاخ سفید پیش از این تأکید کرده بود که پس از مطابقت وضعیت گولن با قوانین معاهده تسلیم افراد تحت تعقیب، درخواست تحویل گولن را بررسی خواهد کرد.کاخ سفید همچنین اعلام کرد که باراک اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا در تماسی تلفنی با رجب طیب اردوغان، همتای ترکیه‌ای خود درباره سرنوشت گولن گفت‌و‌گو کرد. اوباما در این تماس پیشنهاد کمک به ترکیه در تحقیقات در خصوص کودتای نافرجام اخیر را داد.

ویکی‌لیکس ۳۰۰ هزار ایمیل مقامات دولتی ترکیه را افشا کرد

در همین حال، وب‌سایت ویکی‌لیکس در واکنش به پاکسازی وسیع دولت آنکارا در دوران پساکودتا، حدود ۳۰۰هزار ایمیل متعلق به سرور داخلی حزب حاکم «عدالت و توسعه» و هزاران اوراق ضمیمه آن‌ها را منتشر کرد.

به گزارش خبرگزاری راشاتودی، وب‌سایت ویکی‌لیکس در واکنش به پاکسازی وسیع دولت آنکارا در دوران پساکودتا، حدود۳۰۰ هزار ایمیل متعلق به سرور داخلی حزب حاکم «عدالت و توسعه» و هزاران اوراق ضمیمه آن‌ها را منتشر کرد.

بدین ترتیب، حدود ۲۹۴۵۴۸ ایمیل مربوط به «حزب عدالت و توسعه» وابسته به «رجب طیب اردوغان» رییس‌جمهور ترکیه روز سه‌شنبه ساعت ۱۱ شب به وقت آنکارا انتشار عمومی یافت.

وب‌سایت ویکی لیکس در این انتشار عمومی اعلام کرد که در واکنش به پاکسازی وسیع دولت ترکیه در دوران بعد از کودتای نافرجام در این کشور، ایمیل و اوراق‌های مذکور را زودتر از موعد مقرر منتشر کرد.

این وب‌سایت همچنین اعلام کرد که محتوا و منابع این ایمیل‌ها را که ارتباطی با عوامل کودتا یا حزب سیاسی رقیب ندارند، تأیید و کنترل کرده است.

تمام ایمیل‌های انتشار یافته از سوی ویکی‌لیکس مربوط به حزب حاکم ترکیهـ عدالت و توسعه‌ـ است که از سال ۲۰۱۰ تا ششم ژوئیه ۲۰۱۶- درست یکهفته قبل از کودتای نظامی نافرجام در ترکیهـ را در بر می‌گیرد.

گفتنی است که دولت ترکیه پس از کودتای نافرجام در این کشور که منجر به مرگ ۲۰۰ تن و زخمی شدن بیش از ۱۴۰۰ نفر شد، دست به سرکوب گسترده‌ای زده است و در همین راستا، هزاران نفر بازداشت شده یا از سمت‌های خود در دادگستری، ارتش، وزارت کشور و بخش‌های غیرنظامی برکنار شده‌اند.

رجب طیب اردوغان و دولت وی «فتح‌ا…گولن» را به سازماندهی این کودتا متهم کرده‌اند.

اردوغان اوایل ماه آتی میلادی به دیدار پوتین می‌رود

همچنین قرار است رؤسای جمهور ترکیه و روسیه در اوایل ماه آتی میلادی در روسیه با یکدیگر دیدار کنند.

به گزارش شبکه خبری روسیا الیوم، کرملین اعلام کرد که ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه با رجب طیب اردوغان، رییس‌ جمهوری ترکیه اوایل ماه آتی میلادی در روسیه دیدار خواهند کرد.

 

پس از اقدام ترکیه در سرنگون کردن جنگنده روسی در سوریه، روابط آنکارا و مسکو به شدت متشنج شد و روسیه برای ازسرگیری روابط با ترکیه شرط عذرخواهی ترکیه و پرداخت غرامت به دلیل سرنگون کردن این جنگنده را مطرح کرده بود. اما با عذرخواهی اردوغان از روسیه این روابط از سر گرفته شد.