دبیر شورایعالی فضای مجازی ۴۰۰ هزار نفر در کشور قمارباز آنلاین هستند! مذاکره وزارت فاوا با اینستاگرام و توئیتر هماکنون مطابق شناساییهای انجام شده از طریق درگاههای بانکی، مشخص شده که ۴۰۰هزار نفر در کشور قمارآنلاین بازی میکنند و درخصوص مقابله با آنها اقداماتی در دست انجام است. دبیر شورایعالی فضای مجازی از ارائه مجوز […]
دبیر شورایعالی فضای مجازی
۴۰۰ هزار نفر در کشور قمارباز آنلاین هستند!
مذاکره وزارت فاوا با اینستاگرام و توئیتر
هماکنون مطابق شناساییهای انجام شده از طریق درگاههای بانکی، مشخص شده که ۴۰۰هزار نفر در کشور قمارآنلاین بازی میکنند و درخصوص مقابله با آنها اقداماتی در دست انجام است. دبیر شورایعالی فضای مجازی از ارائه مجوز به وزارت ارتباطات برای مذاکره با اینستاگرام و توئیتر خبر داد و گفت: گوگل صدها میلیاردتومان در ایران درآمد دارد اما هیچ سیاستی روی آن اعمال نمیشود. به گزارش مهر، چهلمین نشست همافزایی فعالان فضای مجازی پاک با حضور ابوالحسن فیروزآبادی؛ دبیر شورایعالی فضای مجازی و با هدف بررسی وضعیت حکمرانی فضای مجازی کشور برگزار شد. در این جلسه فعالان فضای مجازی پاک با اشاره به مسأله فضای مجازی و شبکههای اجتماعی که تبدیل به حاکمیت در دنیا شده است، به نبود موفقیت کشور در لایه و سرویس خدمات فضای مجازی پرداختند که قدرت حاکمیت ما را دچار مشکل کرده است. در این جلسه کوتاهی وزارت ارتباطات در مذاکره با سکوهای خارجی فراگیر در ایران برای گرفتن امتیاز و اعمال سیاستهای کشور، مورد انتقاد قرار گرفت. ابوالحسن فیروزآبادی در این جلسه با اشاره به تحولات قدرت در دنیا که از قدرت سخت به سمت قدرت نرم حرکت کرده است، اظهار داشت: هماکنون رسانههای اجتماعی و پلتفرمها در دنیا قدرت نرم ایجاد کردهاند و به نوعی استفادهکنندگان از این شبکهها، تحتتأثیر این قدرت قرار گرفته و حتی مدافع آن هستند.
اعمال حکمرانی پلتفرمی در فضای مجازی
وی با اشاره به اینکه قدرت نرم در دنیای امروز از انحصار حکمرانی اینترنت و اطلاعاتی بودن این فضا، حاصل میشود، ادامه داد: اعمال این قدرت نیز از طریق پلتفرم اتفاق میافتد و آن هم در انحصار شرکتهای آمریکایی است. دبیر شورایعالی فضای مجازی، با بیان اینکه امروزه شاهد هستیم که پلتفرمها، قلمروی فضای مجازی را شکل دادهاند، گفت: در کنار این تحول، شاهد تحول برهمزنندگی و آنارشیزم در فضای مجازی هستیم که بیقاعدگی و هنجارشکنی را به همراه دارد و به دلیل این ویژگی، شاهد انکار گزارههای علمیو بینظمیهای گسترده در این فضا هستیم. فیروزآبادی، با بیان اینکه در این فضا، نوآوری به صورت افراطی مورد تبلیغ قرار میگیرد، گفت: ما شاهد یک نوآوری بیهدف برای بزرگ کردن بازارسرمایه و به هم ریختن نظم اقتصادی در فضای مجازی هستیم. وی با تأکید بر اینکه تکنولوژیهای امروز به منظور برهم زدن نظم به وجود آمدهاند و باعث دور زدن اعمال حاکمیتها بر دروازههای ورودی کشورها شدهاند، ادامه داد: برای مثال پروژههایی مانند اینترنت ماهوارهای اسپیسایکس، این نظم را به هم ریخته است. دبیر شورایعالی فضای مجازی، با اشاره به اینکه مسأله آنارشیزم در فضای مجازی، چالشی برای حکمرانی کشورها در این فضاست، گفت: امروز شاهد فراحکمرانی فضای مجازی هستیم که در اختیار شرکتهای بزرگ آمریکایی است و اینترنت به روش فراحکمران در اختیار پلتفرمهای آمریکایی قرار دارد. وی گفت: در این سطح از حکمرانی، دولتها وجود ندارند و قدرت در اختیار شرکتهایی است که پلتفرم دارند. در این فضا پاسخگویی و مسؤولیتپذیری دیده نمیشود و ابهام و گمنامی از دیگر ویژگیهای این فضاست. فیروزآبادی، با اشاره به اخراج ترامپ از سکوهای اجتماعی در آمریکا افزود: این موضوع مثالی برای ناهنجاری در حکمرانی فضای مجازی و آنارشیزم در این فضاست. فیروزآبادی، با تأکید بر اینکه این فضای مذاکره در ایران هم وجود دارد و حتی شورایعالی فضای مجازی برای مذاکره با پلتفرمها مجوز داده است، گفت: ما به دوستان میگوبیم بروید مذاکره کنید. اما متأسفانه یک نوع بیعملی و بیتدبیری در این حوزه وجود دارد و از روشهای چانهزنی قدرتی کمتر استفاده میشود. حتی اگر بخواهند به صورت مکتوب نیز نامه میدهیم تا بروند مذاکره کنند اما دوستان نمیروند. وی ادامه داد: وزارت ارتباطات میتوانست برای مذاکره با اینستاگرام، توئیتر و گوگل بهتر عمل کند. این فضا وجود دارد اما ظرفیت نیست. دبیر شورایعالی فضای مجازی، با اشاره به تحولات یک سال اخیر نظام بانکی کشور بر مبنای سیاستگذاریهای موجود، گفت: اقدامات خوبی در حوزه مقابله با قمار در فضای مجازی صورت گرفته است. هماکنون مطابق شناساییهای انجام شده از طریق درگاههای بانکی، مشخص شده که ۴۰۰هزار نفر در کشور قمارآنلاین بازی میکنند و درخصوص مقابله با آنها اقداماتی در دست انجام است. فیروزآبادی با تأکید بر اینکه تعداد کاربر ایرانی فعال در توئیتر حدود ۴۰۰ هزار نفر ارزیابی میشود، گفت: مدلهای شبیه اینستاگرام و تلگرام بیشتر مورد توجه کاربران ایرانی است و ما توصیه کردهایم که با توجه به اینکه بخشخصوصی حاضر به سرمایهگذاری در این حوزه نیست، از توان خصولتی (اپراتورهای موبایل) برای ایجاد پیامرسانهای بومیقوی استفاده شود.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.