نمایش قدرت غول‌های فناوری با حذف شبکه اجتماعی طرفداران ترامپ!

نمایش قدرت غول‌های فناوری با حذف شبکه اجتماعی طرفداران ترامپ! شرکت‌های فیس‌بوک و توئیتر فعالیت گروه‌های و کاربران حامی ‌آشوب‌های هفته گذشته در کنگره آمریکا و همچنین دونالدترامپ؛ رئیس‌جمهور آمریکا را ممنوع کردند. به گزارش ایسنا، افزایش دانلودها برای اپلیکیشن شبکه اجتماعی پارلر (Parler) که محدودیت کمتری اعمال می‌کرد باعث شد شرکت‌های گوگل و اپل […]

نمایش قدرت غول‌های فناوری با حذف شبکه اجتماعی طرفداران ترامپ!

شرکت‌های فیس‌بوک و توئیتر فعالیت گروه‌های و کاربران حامی ‌آشوب‌های هفته گذشته در کنگره آمریکا و همچنین دونالدترامپ؛ رئیس‌جمهور آمریکا را ممنوع کردند. به گزارش ایسنا، افزایش دانلودها برای اپلیکیشن شبکه اجتماعی پارلر (Parler) که محدودیت کمتری اعمال می‌کرد باعث شد شرکت‌های گوگل و اپل این اپلیکیشن را که از آن برای سازماندهی فعالیتهای طرفداران ترامپ استفاده می‌شد از فروشگاه خود حذف کنند و آمازون هم خدمات وب را برای پارلر قطع کرد. جان ماتز؛ مدیرعامل شرکت پارلر روز جمعه در سایت خود اعلام کرده بود ما تسلیم فشار بازیگران ضدرقابتی نمی‌شویم. ما مرعوب شرکت‌هایی نمی‌شویم که انگیزه‌های سیاسی دارند و مقاماتی که از آزادی بیان متنفرند! در واقعیت ماتز، گزینه چندانی نداشت. شبکه آزادی بیان محور وی که به محل سازماندهی فعالیت افراطیون تبدیل شده بود از سوی گوگل تهدیدی برای امنیت عمومی ‌قلمداد شد. اپل هم برنامه پارلر برای مدیریت محتوا را ناکافی تشخیص داد و آن را رد کرد. کارمندان آمازون از این غول اینترنتی درخواست کرده بودند از خدمات‌دهی به پارلر تا زمانی که محتواهای تشویق کننده خشونت را حذف نکرده است، خودداری کند و در نهایت آمازون این سرویس را در نیمه شب یکشنبه گذشته قطع کرد. اکوسیستم اینترنت تحت نفوذ چند بازیگر بزرگ قرار دارد و این اپلیکیشن شانس زیادی برای بقای بدون دسترسی به این کانال‌های رایج ندارد. محدودیتهایی که گوگل، اپل و آمازون برای پارلر اعمال کردند نشان می‌دهد که تا چه حد شرکت‌های فناوری برای پیامدهای احتمالی آنچه در سرویسهایشان اتفاق می‌افتد و توانایی اقدام سریعتر، مسؤول شناخته می‌شوند. سالها شرکت‌های فناوری بزرگ با ادعای این که از نظر محتوا خنثی هستند، از چنین بحث‌هایی اجتناب کرده بودند. مداخله و کمپینهای انتشار اطلاعات گمراه‌کننده در انتخابات سال ۲۰۱۶ آمریکا روشن ساخت که این شرکت‌ها و الگوریتمهای نرم‌افزاری و مدیریت محتوای آنها روی دنیای واقعی تا چه حد تأثیرگذار هستند. اکنون این غول‌های فناوری از سوی قانون‌گذاران، فعالان حقوق مدنی و حتی خود کارکنانشان تحت فشار قرار گرفته و دریافتهاند که تا چه اندازه روی مکالمات عمومی‌حتی در اپلیکیشنهایی که خودشان ایجاد نکرده اند قدرت و مسؤولیت دارند. این قدرت‌های انحصارگرا در حال‌حاضر زیرذره‌بین رگولاتورهای آمریکایی قرار دارند و گوگل و فیس‌بوک باشکایت‌های ضدانحصارطلبی دولت مبارزه می‌کنند. همزمان این شرکت‌ها به دلیل عدم مدیریت محتوا که باعث می‌شود محتوای تحریک‌آمیز و منجر به خشونت در دنیای واقعی منتشر شود، مورد انتقاد قرار گرفته‌اند. براساس گزارش بلومبرگ، اقدامات اخیر این شرکت‌ها مورد تمجید مقامات دولتی و منتقدان قرار گرفته اما بسیاری می‌پرسند چرا این شرکت‌ها برای دست به‌کار شدن در این زمینه تا این اندازه صبر کردند. همچنین ماهیت جانبدارانه رفتار این شرکت‌ها باعث نگرانی برخی از فعالان شده است.