قیمت تمام شده مشکل اصلی تولید موتورسیکلت‌های برقی

قیمت تمام شده مشکل اصلی تولید موتورسیکلت‌های برقی دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت ایران با این وجود از توان موتورسازان برای پاسخ به نیاز بازار موتورهای برقی خبر داد و به خبرنگار پرشین خودرو گفت: در حال‌حاضر تولید کنندگان برای تولید موتورسیکلت‌های برقی مشکلی ندارند اما تنها مانع موتورسازان برای تولید موتورسیکلت برقی بازار تقاضاست. به […]

قیمت تمام شده مشکل اصلی تولید موتورسیکلت‌های برقی

دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت ایران با این وجود از توان موتورسازان برای پاسخ به نیاز بازار موتورهای برقی خبر داد و به خبرنگار پرشین خودرو گفت: در حال‌حاضر تولید کنندگان برای تولید موتورسیکلت‌های برقی مشکلی ندارند اما تنها مانع موتورسازان برای تولید موتورسیکلت برقی بازار تقاضاست. به گزارش مناقصه‌مزایده، بهمن ضیاء‌مقدم، اضافه کرد: چنانچه دولت تمامی‌تولیدکنندگان موتورسیکلت را مکلف به تولید موتوربرقی کند موتورسازان مشکلی نخواهند داشت اما این الزام شرایطی دارد و باید بازار تقاضای این نوع موتورها را فراهم کنند. وی در همین حال به ماده۱۲مصوبه قانون هوای پاک اشاره و متذکر شد: در شرایطی تولید موتورهای برقی در دستور کار دولت و تولیدکنندگان قرار دارد که براساس ماده۱۲ قانون هوای پاک ۱۰ درصد از سبد تولیدات سه‌ماهه موتورسازان باید به موتورسیکلت برقی اختصاص داده شود و چنانچه شرکت‌هایی که امکان تولید و اختصاص ۱۰ درصد از تولیدات به موتورهای برقی را نداشته باشند باید به ازای هر موتورسیکلت تولید شده سه موتورسیکلت را اسقاط کنند. این الزام قانونی در حالی است که به گفته این مقام صنفی در انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت، هم‌اکنون برخی نهادها و دستگاه‌های دولتی در این زمینه ورود کردند تا بتوانند تسهیلاتی را برای تولیدکننده و مصرف‌کننده فراهم کنند تا انگیزه‌ای برای تولید و خرید موتورسیکلت‌های برقی ایجاد شود. ضیاء‌مقدم عمده مشکل تولید موتورسیکلت‌های برقی را قیمت تمام شده محصول عنوان کرده و معتقد است: در حال‌حاضر قیمت تمام شده باتری به‌خصوص باتری‌های لیتیومی‌حدود ۵۰ درصد قیمت تمام شده خود محصول است. دبیر انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت در ادامه مشکل دیگر موتورسیکلت‌های برقی را اتمام زمان مصرف باتری‌ها پس از چند دوره شارژ و تعویض باتری دانست که هزینه ای برابر با نصف قیمت موتور به مصرف کننده تحمیل می‌کند مسأله‌ای که هیچ انگیزه‌ای را برای خرید موتورسیکلت‌های برقی ایجاد نمی‌کند. وی همچنین عدم ایجاد زیرساخت‌های لازم برای مصرف‌کنندگان را معضل جدی موتورسیکلت‌های برقی عنوان کرد و گفت: به رغم تبلیغات و جلسات متعدد مسؤولان در سال‌های اخیر و تأکید بر جایگزینی موتورهای برقی با بنزینی در کشور همچنان زیرساخت‌های لازم به خصوص ایستگاه‌های مورد نیاز برای شارژ این موتورها در کشور ایجاد نشده است. دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت کشور با توجه به الزام مسؤولان بر تولید موتورسکلت‌های برقی و اعلام حمایت از تولید این موتورها تأکید کرد: در شرایطی وزارت صمت خواستار تولید حداقل ۵۰ هزار دستگاه موتورسیکلت برقی در سال‌جاری است که تاکنون راهکاری را برای تأمین زیرساخت‌ها و یا بودجه ای را برای ایجاد ایستگاه‌های شارژ در کلانشهرها اختصاص نداده است. ضیاء‌مقدم در همین ارتباط به پیشنهاد استفاده از سیستم سوآپ در استفاده از موتورهای برقی اشاره کرد و گفت: با راه‌اندازی سیستم سوآپ و تعویض امانی باتری ضمن اینکه قیمت موتورسیکلت‌های برقی برای مصرف‌کنندگان کاهش می‌یابد مسأله تأمین باتری و خدمات پس از فروش موتورسیکلت‌های برقی برای مصرف‌کنندگان برطرف می‌شود. دبیر انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت گفت: در صورتی که ایجاد سیستم سوآپ و مالکیت باتری موتورسیکلت‌های برقی در دست دولت قرار گیرد انگیزه‌ای برای مصارف شخصی موتورسیکلت‌های برقی در عموم جامعه ایجاد می‌شود. وی همچنین به توان تولیدکنندگان داخلی در تأمین و تولید موتورهای برقی پرداخت و یادآور شد: تولید در این صنعت بستگی زیادی به تقاضا دارد و در شرایطی که تقاضای چندانی در بازار موتورسیکلت‌های برقی وجود ندارد طبعاض تولید در شرکت‌ها نیز به همین میزان کاهشی است. دبیر انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت در ادامه توان تولید صنعت موتورسیکلت را در سال تا یک میلیون دستگاه عنوان کرد و گفت: در سال ۹۵ به طور متوسط ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار دستگاه در سال نیاز بازار موتورسیکلت در کشور بود که البته این توان تا یک میلیون دستگاه در سال وجود دارد اما مسأله مهم بازار تقاضاست که باید وجود داشته باشد. ضیاء‌مقدم در پایان به آمار تولید موتورسازان تا پایان سال‌جاری اشاره کرد و اظهار داشت: با توجه به مشکلات تولید و بازار تقاضا بعید است تولید موتورسیکلت در سال ۹۹ به بیشتر از ۲۰۰ هزار دستگاه برسد. این در حالی است که در سال ۹۸ صنعت موتورسیکلت با افت ۸۰ درصدی تولید حدود ۱۱۶ هزار دستگاه موتورسیکلت تولید کرد.