معاون وزیر نفت ﻭﺯﺍﺭﺕ ﻧﻴﺮﻭ ﺑﺮﺍی ﺍﻳﺠﺎﺩ ﻧﻴﺮﻭﮔﺎهها ﺑﺎ ﺑﺎﺯﺩهی ۶۰ ﺩﺭﺻﺪي ﻣﻮﺍﻓﻘﺖ اصولی ﺻﺎﺩﺭ کند معاون وزیر نفت در امور گاز، گفت: از ابتدای امسال تاکنون تنها پنج درصد سوخت نیروگاهها با مازوت تأمین شده، از سویی امسال تأمین سوخت نیروگاههای مازوتسوز نزدیک کلانشهرها بهطور کامل با گاز طبیعی یا نفتگاز انجام شده است. […]
معاون وزیر نفت
ﻭﺯﺍﺭﺕ ﻧﻴﺮﻭ ﺑﺮﺍی ﺍﻳﺠﺎﺩ ﻧﻴﺮﻭﮔﺎهها ﺑﺎ ﺑﺎﺯﺩهی ۶۰ ﺩﺭﺻﺪي ﻣﻮﺍﻓﻘﺖ اصولی ﺻﺎﺩﺭ کند
معاون وزیر نفت در امور گاز، گفت: از ابتدای امسال تاکنون تنها پنج درصد سوخت نیروگاهها با مازوت تأمین شده، از سویی امسال تأمین سوخت نیروگاههای مازوتسوز نزدیک کلانشهرها بهطور کامل با گاز طبیعی یا نفتگاز انجام شده است. به گزارش مناقصهمزايده به نقل از وزارت نفت، حسن منتظرتربتی، در واکنش به گفتههایی مبنی بر اینکه افزایش غلظت مازوت در هوا به دلیل استفاده بعضی صنایع و نیروگاهها و کمکاری شرکت ملی گاز در تحویل گاز به آنهاست، اظهار کرد: امسال موضوع کمبود تولید گاز به هیچ عنوان مطرح نبوده است، زیرا با توسعه فازهای جدید پارسجنوبی تولید روزانه گاز بهطور میانگین از ابتدای امسال تاکنون نسبت به زمان مشابه پارسال روزانه ۳۹ میلیون مترمکعب افزایش یافته است. وی افزود: این افزایش تولید در دیماه امسال نیز نسبت به زمان مشابه پارسال روزانه ۶۴ میلیون مترمکعب هم بیشتر شده است. مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران تصریح کرد: در زمان موازنه منفی تولید و مصرف، مصرف مازوت در نیروگاهها برای تأمین بخش کمیاز نیاز سوخت نیروگاهها متداول است و در مدت سپریشده امسال نیز تنها پنج درصد سوخت موردنیاز نیروگاهها با مازوت تأمین شده، از سویی امسال تأمین سوخت نیروگاههای مازوتسوز نزدیک کلانشهرها بهطور کامل با گاز طبیعی یا نفتگاز انجام شده است. تربتی، با اشاره به مسؤولیت شرکت ملی گاز و وزارت برای حفظ جان شهروندان آسیبدیده از آلایندهها، گفت: موضوع حفاظت از محیطزیست بهطور عام که به طبع بهطور خاص شامل جلوگیری از آلودگی هوا نیز میشود، همواره از رئوس راهبردی شرکت ملی گاز ایران بوده و این شرکت در بیانیههای مختلف، از جمله بیانیه خط مشی نظام مدیریت یکپارچه، بیانیه مسؤولیتهای اجتماعی و اسناد دیگر به بهبود مستمر فرآیندها و کیفیت محصولات و خدمات، حفاظت و صیانت از محیطزیست و رعایت حقوق شهروندی در محدوده فعالیتهای شرکت متعهد شده است، اما فرآیندهای دیگر سازمانها را شامل نمیشود و هر سازمانی مطابق با الزامهای قانونی موجود، مسؤول پیامدهای ناشی از فعالیتهای خود است.
شرکت گاز درباره نوع سوخت نیروگاهها تصمیم نمیگیرد
وی ادامه داد: تخصیص سوخت گاز طبیعی نیروگاهها خارج از حیطه اختیارات این شرکت است و تصمیمگیری در اینباره از سوی کمیتههای ذیربط در سطح وزارت نفت و با در نظر گرفتن منابع تأمینشده از بالادست (شرکت ملی نفت ایران) و اولویتهای تأمین گاز بخشهای مختلف انجام میشود. معاون وزیر نفت در امور گاز تصریح کرد: اولویتهای مذکور و نیز مقررات و الزامهای مربوط به تأمین تقاضای مصارف گاز طبیعی از مدیریتهای ذیربط همچون مدیریت هماهنگی امور گازرسانی، برنامهریزی تلفیقی و دیسپچینگ قابل استعلام است. تربتی گفت: از آنجا که مصرف سوختهای سنگین از جمله مازوت توسط نیروگاهها بهعنوان مهمترین عوامل آلودگی هوا در روزهای اخیر یاد شده، بعضی از الزامهای قانونی مرتبط با موضوع را تشریح میکنیم. وی با اشاره به این مواد قانونی تأکید کرد: ﻣﺎﺩﻩ ۴۴ قانون برنامه ششم مصوب سال ۱۳۹۵ مجلس شورایاسلامی ﺩﻭﻟﺖ را ﻣﻜﻠﻒ کرده ﺍﺳﺖ بهمنظور ﺍﻓﺰﺍﻳﺶ ﺍﺭﺯﺵ ﺍﻓﺰﻭﺩﻩ ﺍﻧﺮﮊی ﻭ ﺗﻜﻤﻴﻞ ﺯﻧﺠﻴﺮﻩ ﺍﺭﺯﺵ ﻭ ﻛﺎﻫﺶ ﺷﺪﺕ ﺍﻧﺮﮊی، ﻣﺼﺮﻑ ﺍﻧﺮﮊی ﺑﺮﺍی ﻭﺍﺣﺪ ﺗﻮلید ﺩﺭ ﻃﻮﻝ ﺍﺟﺮﺍی ﻗﺎﻧﻮﻥ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺍﻗﺪﺍمهایی را انجام دهد. مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در این باره اظهار کرد: بر این اساس باید ﺗﺮتیبی ﺍﺗﺨﺎﺫ کند ﻛﻪ ﺳﺎﻻﻧﻪ ﺗﻠﻔﺎﺕ ﺍﻧﺮﮊی ﺩﺭ ﺑﺨﺶ ﺳﺎﺧﺘﻤﺎﻥ پنج ﺩﺭﺻﺪ ﻛﺎﻫﺶ ﻳﺎﺑﺪ، ﺁﻳﻴﻦﻧﺎﻣﻪ ﺍﺟﺮﺍیی ﺍﻳﻦ ﺟزء، در ﻣﺪﺕ شش ماه ﭘﺲ ﺍﺯ ﻻﺯمﺍﻻﺟﺮﺍء ﺷﺪﻥ ﺍﻳﻦ ﻗﺎﻧﻮﻥ ﺗﻮﺳﻂ ﻭﺯﺍﺭﺗﺨﺎﻧﻪ نیرو، ﺭﺍﻩﻭﺷﻬﺮﺳﺎﺯی ﻭ ﻧﻔﺖ ﺗﻬﻴﻪ میﺷﻮﺩ ﻭ ﺑﻪ ﺗﺼﻮﻳﺐ هیأت ﻭﺯﻳﺮﺍﻥ میرسد.
وظیفه وزارتخانه و دستگاههای دیگر برای مهار آلایندهها چیست؟
تربتی تصریح کرد: همچنین ﻭﺯﺍﺭﺕ ﻧﻴﺮﻭ ﻣﻮﻇﻒ ﺍﺳﺖ برای ﺍﻓﺰﺍﻳﺶ ﺑﺎﺯﺩهی ﻭ ﺿﺮﻳﺐ ﺑﻬﺮهﻭﺭی ﻧﻴﺮﻭﮔﺎهها، ﻣﻮﺍﻓﻘﺖ اصولی ﺑﺮﺍی ﺍﻳﺠﺎﺩ ﻧﻴﺮﻭﮔﺎهها ﺑﺎ ﺑﺎﺯﺩهی ۵۵ تا ۶۰ ﺩﺭﺻﺪ ﺻﺎﺩﺭ کند، همچنین طبق ﻣﺎﺩﻩ ۴۴ قانون برنامه ششم مصوب سال ۱۳۹۵ مجلس، وزارتخانههای ﻧﻔﺖ ﻭ ﻧﻴﺮﻭ موظفاند ﺑﺎ ﻫﻤﻜﺎﺭی دیگر ﺩﺳﺘﮕﺎههای ﺍﺟﺮﺍیی ﺫیربط، ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺍﺟﺮﺍیی «طرح جامع انرژی کشور» را تا پایان سال نخست اجرای قانون برنامه در چارچوب قوانین مربوطه و همسو با سند ملی انرژی کشور مصوب شورایعالی انرژی کشور، تهیه کنند و به تصویب هیأت وزیران برسانند. وی یادآور شد: براساس ماده۱۳ قانون هوای پاک مصوب سال ۹۶ مجلس هم حداکثر یک سال پس از لازمالاجرا شدن این قانون، همه مراکز صنعتی، تولیدی، عملیات معدنی، خدماتی، عمومی و کارگاهی شامل دولتی و غیردولتی موظفاند از سوخت استاندارد مصوب استفاده کنند. در صورت عدم وجود سوخت مناسب، واحدهای یادشده مکلف هستند به هر نحو ممکن ترتیبی در نظر بگیرند تا آلایندههای منتشره در حدود مجاز انتشار آلایندههای هوا باشد. معاون وزیر نفت در امور گاز ادامه داد: ماده ۱۸ قانون هوای پاک مصوب سال ۹۶ مجلس وزارت نفت را مکلف کرده است حداکثر تا سه سال پس از لازمالاجرا شدن این قانون، سوخت تولیدی کشور از جمله بنزین، نفتگاز، نفتکوره و نفتسفید را مطابق با استاندارد ملی مصوب عرضه کند. سازمان مکلف است از تولید سوخت غیراستاندارد جلوگیری کند و پس از مهلت موضوع این قانون، سازمان ملی استاندارد موظف است جلو واردات سوخت فاقد استاندارد ملی را بگیرد. وزارت نفت و سازمان ملی استاندارد ایران موظفاند گزارش عملکرد موضوع این ماده را هر شش ماه یکبار منتشر کنند. تربتی همچنین توضیح داد: طبق ماده۳ آییننامه اجرایی ماده۲ قانون هوای پاک مصوب سال ۹۷ هیأت دولت هم از ابتدای ۱۴۰۰ کل سوخت تولیدی بنزین و نفتگاز کشور براساس استاندارد ملی خواهد بود و براساس ماده۲۳ آییننامه اجرایی ماده۲ قانون هوای پاک مصوب همین سال، وزارت نیرو موظف است تا پایان تیرماه سال ۱۳۹۸ همه نیروگاههایی که در طول سال ۱۳۹۷ به دلیل مصرف سوخت مازوت بیش از ۳۰ روز حدود مجاز انتشار آلایندگی را رعایت نکنند، با تأیید سازمان به نصب تجهیزات کاهش نشر آلایندههای هوا مجهز کند. وی تأکید کرد: طبق مواد قانونی فوق، ضمن کاهش تلفات در بخش ساختمان و ارتقای راندمان نیروگاههای کشور همسو با کاهش مصرف، سوخت مصرفی از جمله گاز طبیعی باید مطابق استاندارد ملی تولید شود و از طرفی، هیأت دولت با علم به کمبود سوخت گاز طبیعی در بعضی از فصول و بهمنظور آمادگی به استفاده از سوخت مازوت برای تولید برق، وزارت نیرو را به تجهیز نیروگاههای مصرفکننده سوخت مازوت به تجهیزات کاهش نشر آلایندههای هوا تا تیرماه سال ۹۸ موظف کرده، بهنحوی که خروجی آنها مطابق با حدود انتشار آلایندههای هوا باشد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.