۲ طرح ساماندهی و تحقیق و تفحص موجب شفاف‌سازی قیمت و کیفیت خودرو می‌شود

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ۲ طرح ساماندهی و تحقیق و تفحص موجب شفاف‌سازی قیمت و کیفیت خودرو می‌شود عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای‌اسلامی ‌ضمن اعلام مخالفت مجلس با درج قیمت خودرو در فضای مجازی، دو طرح ساماندهی و تحقیق و تفحص را موجب شفاف‌سازی قیمت و کیفیت خودرو اعلام کرد. روح‌ا…‌عباسپور […]

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس

۲ طرح ساماندهی و تحقیق و تفحص موجب شفاف‌سازی قیمت و کیفیت خودرو می‌شود

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای‌اسلامی ‌ضمن اعلام مخالفت مجلس با درج قیمت خودرو در فضای مجازی، دو طرح ساماندهی و تحقیق و تفحص را موجب شفاف‌سازی قیمت و کیفیت خودرو اعلام کرد. روح‌ا…‌عباسپور در گفت‌وگو با خبرخودرو، اظهار داشت: با انتشار قیمت خودرو در فضای مجازی مخالف هستیم زیرا فضای مجازی حدود و ثغور مشخصی ندارد و اشخاص به تناسب سلیقه خود اقدام به اعلام قیمت می‌کنند که همین امر موجب التهاب بازار می‌شود. وی افزود: به اعتقاد بنده دستگاه قضایی می‌بایست همان طورکه در مقطعی درخصوص نرخ ارز هشدار داد، نسبت به درج قیمت خودرو در فضای مجازی ورود کند. نماینده مردم بوئین‌زهرا در مجلس شورای‌اسلامی ‌درخصوص راهکار اساسی برای شفافیت قیمت خودرو به طرح ساماندهی کمیسیون صنایع مبنی بر عرضه خودرو در بورس کالا اشاره کرد و گفت: در شرایط فعلی جامعه، از آنجایی که شفاف‌سازی قیمت‌ها یکی از وظایف بورس است، بهترین راهکار، خرید و فروش خودرو در بورس خواهد بود. عباسپور، با اشاره به ادامه بررسی طرح ساماندهی صنعت خودرو درآخرین جلسه کمیسیون صنایع تصریح کرد: در نهایت این طرح مجدداً برای چکش‌کاری به کمیته خودرویی ارجاع گردید. وی همچنین از انتخاب اعضای ۱۵نفره کمیته تحقیق و تفحص از صنعت خودرو در جلسه روز گذشته (چهارشنبه) کمیسیون متبوع خود خبر داد و افزود: طرح تحقیق و تفحص از صنعت خودرو که در کمیسیون صنایع و صحن علنی مجلس موفق به کسب آرای نمایندگان شده بود، نقش موثری در شفاف‌سازی قیمت و کیفیت خودرو ایفاء خواهد کرد. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای‌اسلامی، ‌با بیان اینکه قیمت تمام شده خودرو در طرح تحقیق و تفحص مشخص خواهد شد، یادآور شد: بدین ترتیب صحت و سقم اظهارات خودروسازان مبنی برعدم تناسب و افزایش قیمت تمام‌شده خودرو در مقایسه با قیمت‌های اعلامی ‌از سوی شورای‌رقابت مشخص خواهد شد. خودروسازان که همواره بر زیان‌دهی این صنعت و فروش همراه با زیان خودرو تأکید دارند. عباسپور، درخصوص وضع قانون مالیات بر عایدی سرمایه که خرید و فروش خودرو نیز مشمول آن می‌شود، گفت: کمیسیون تلفیق بودجه نیز به موضوع اخذ مالیات از خودروهای لوکس ورود کرده تا بدین‌وسیله برای خودروهای گران‌قیمت، مالیات سنگین‌تری وضع شود که خروجی آن می‌تواند مثمرثمر باشد. وی در ادامه، درخصوص ورود مراجع متعدد به حوزه تعیین قیمت خودرو و این موضوع که نرخ‌گذاری و تعیین قیمت تمام شده خودرو از پیچیدگی خاصی برخوردار است یا خیر اذعان داشت: شورای‌رقابت اخیرا اقدام به ارائه فرمول جدید تعیین قیمت خودرو نمود که سازمان بازرسی در مقام مخالفت، این نحوه تعیین قیمت خودرو را متناسب با منافع مردم ندانست. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای‌اسلامی ‌توضیح داد: علی‌رغم تمامی ‌این شرایط، خودروسازان بزرگ با حضور در شورای‌رقابت بر وجود شرایط رقابتی برای ۴۵درصد خودروهای ایران خودرو و سایپا و لزوم خروج این خودروها از قیمت‌گذاری دستوری شورای‌رقابت و در نتیجه متناسب‌سازی قیمت‌ها با حاشیه بازار تأکید داشتند. عباسپور، ضمن اعلام مخالفت شورای‌رقابت با درخواست خودروسازان مبنی بر آزادسازی قیمت ۴۵درصد از خودروهای تولیدی این شرکت‌ها خاطرنشان کرد: در فرمول جدید این شورا، آخرین قیمت فصلی اعلامی‌برای خودرو از سوی شورای‌رقابت با قیمت فعلی بازار مقایسه شده و سپس با احتساب مابه‌التفاوت این دو، افزایش قیمت برای محصولات خودروسازان لحاظ می‌شود که البته شرایط فعلی جامعه متأسفانه کشش افزایش قیمت‌ خودرو را ندارد. وی در پایان خاطرنشان کرد: در حال‌حاضر شورای‌رقابت، فرمول قیمت‌گذاری خودرو را تعیین می‌کند و با وجود مخالفت‌های سازمان بازرسی و کمیسیون صنایع مجلس، این شورا مصر بر اجرای شیوه جدید قیمت‌گذاری است. بر همین اساس کمیسیون صنایع در حال تدارک جلسه‌ای با حضور اعضای شورای‌رقابت برای بررسی هر چه بیشتر این موضوع است.