۲ عامل عدم تعویض کاتالیست در خودروهای داخلی

۲ عامل عدم تعویض کاتالیست در خودروهای داخلی خودروسازان به منظور پیشگیری از ورود این گازها به جو، موظف به استفاده از وسیله‌ای به نام مبدل کاتالیست یا کاتالیزور در مسیر اگزوز هستند که این وسیله در واقع محفظه‌ای از جنس فولاد ضدزنگ بوده که عایق حرارتی دارد. به گزارش مناقصه‌مزایده، در حالی از نقش […]

۲ عامل عدم تعویض کاتالیست در خودروهای داخلی

خودروسازان به منظور پیشگیری از ورود این گازها به جو، موظف به استفاده از وسیله‌ای به نام مبدل کاتالیست یا کاتالیزور در مسیر اگزوز هستند که این وسیله در واقع محفظه‌ای از جنس فولاد ضدزنگ بوده که عایق حرارتی دارد. به گزارش مناقصه‌مزایده، در حالی از نقش پررنگ کاتالیست در کاهش آلودگی هوا یاد می‌شود که کارشناسان این حوزه معقتدند، یک کاتالیست به تنهایی نمی‌تواند در حل مشکل آلایندگی خروجی از خودروها راهگشا باشد و برای رفع آلایندگی خروجی از خودروها سیستم کنترل آلایندگی خودرو وجود دارد که کاتالیست بخشی از این سیستم محسوب می‌شود. این روزها که شاخص آلایندگی به‌دنبال کسب رکوردهای تازه بوده و نفس شهروندان را به‌شماره انداخته، رئیس کنترل کیفیت هوای تهران برآورد کرده، کاتالیست حدود ۹۰درصد خودروهای تهران خراب بوده که باید نسبت به تعویض آن‌ها اقدام شود در صورتی که اقدامی‌در این زمینه انجام‌ نمی‌شود. علیرضا نیک‌آیین؛ رئیس اتحادیه تعمیرکاران با اشاره به فناوری تولید خودروهای داخلی و تأثیر آن‌ها در آلودگی هوا می‌گوید: با وجود ارتقای استانداردهای انجام شده در این خودروها همچنان فناوری خودروهای فعلی متعلق به دهه۷۰ میلادی است و در حدود ۵۰ سال از فناوری روز دنیا در زمینه فناوری تولید خودرو عقب هستیم. وی می‌افزاید: خودروهای تولیدی در دنیا با مصرف سوخت بسیار پایین در حال تولید هستند این در حالیست که خودروهای تولیدی داخلی در هر ۱۰۰ کیلومتر بین ۱۰ تا ۱۲ لیتر سوخت مصرف می‌کنند چرا که بیشتر خودروهای در حال حرکت در شهر تنظیم نیستند و موتورها با مشکلاتی همراه بوده این در حالیست که کاتالیزور خودروها نیز دارای عمر مشخصی هستند ضمن آن که نوع سوخت مصرفی و سوخت تعریف شده برای این کاتالیست‌ها با یکدیگر مغایر است که باعث می‌شود در دوره زمانی مشخصی نسبت به تغییر کاتالیست اقدام کرد. نیک‌آیین با تأیید اظهارات مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران مبنی بر خرابی ۹۰درصد کاتالیست خودروها در ایران ادامه می‌دهد: هم‌اکنون درصد بالایی از کاتالیست‌ها استاندارد خودرو را از دست داده‌اند و باید هرچه سریع‌تر نسبت به تغییر و تعویض آن اقدام کرد. رئیس اتحادیه تعمیرکاران با تأکید بر اینکه به دلیل قیمت بالای این کاتالیست‌ها از یک‌سو و نبود فرهنگ استفاده صحیح از این قطعه هم اکنون تمایلی برای تعویض آن در میان دارندگان خودرو وجود ندارد، به خودروکار، گفت: با توجه به حجم فعلی خودروها به‌طور قطع تعویض کاتالیست با مشکلاتی مواجه خواهد شد به همین دلیل خودروساز با توجه به این موانع به طور شفاف نسبت به تشریح ضرورت تعویض این قطعه اقدام نمی‌کند در حالی که در دستورالعمل خودرو باید این مسأله مدنظر قرار گیرد. نیک‌آیین با بیان اینکه کاتالیست نوعی فیلتر به شمار می‌رود که این نیز عمر مشخصی داشته و نیاز به تعویض دارد، می‌افزاید: به دلیل قیمت بالا هم‌اکنون دارندگان خودرو تمایلی برای تعویض ندارد ضمن آن که خودروسازان داخلی نیز در تأمین این قطعه با چالش‌هایی مواجه هستند که این موارد در کنار هم انگیزه اطلاع‌رسانی تعویض به موقع این قطعه را کاهش داده است.