ثبات اقتصادی شرط ورود برندهای جدید خودرویی

ثبات اقتصادی شرط ورود برندهای جدید خودرویی در حالی وزارت صمت از آمادگی خود برای ورود برندهای جدید چینی به تولید خودرو و همچنین سرمایه‌گذاری مشترک با عراقی‌ها با هدف تولید مشترک خبر می‌دهد که کارشناسان این حوزه معتقدند ثبات اقتصادی و توجه به تولیدی ارزان و اقتصادی، لازمه تحقق این موضوع است چرا که […]

ثبات اقتصادی شرط ورود برندهای جدید خودرویی

در حالی وزارت صمت از آمادگی خود برای ورود برندهای جدید چینی به تولید خودرو و همچنین سرمایه‌گذاری مشترک با عراقی‌ها با هدف تولید مشترک خبر می‌دهد که کارشناسان این حوزه معتقدند ثبات اقتصادی و توجه به تولیدی ارزان و اقتصادی، لازمه تحقق این موضوع است چرا که با شرایط فعلی تنها چنین تولیدی می‌تواند برگ برنده تازه‌واردها باشد.به گزارش مناقصه‌مزایده، علیرضا رزم‌حسینی؛ وزیر صمت، در حالی از برنامه خود برای ورود برندهای چینی به بازار خودرو خبر داده که شرط این اقدام را همکاری بخش‌خصوصی با برندهایی دانست که قدرت رقابت با خودروسازان داخلی داشته باشند. این اظهارات در حالیست که هم‌اکنون برخی از خودروسازان خصوصی که در تلاش برای توسعه محصول خود با تکیه بر چینی‌ها هستند، در این مسیر با مشکلاتی مواجه شده‌اند. این روزها و در شرایطی که قدرت خرید به شدت کاهش یافته، رقابت در بازار خودرو که بسیاری از کارشناسان آن را انحصاری می‌دانند در گروی تولیدی اقتصادی، ارزان و با استانداردهای روز دنیاست. بدون شک تولید چنین خودرویی با این ویژگی‌ها می‌تواند خلأ امروز بازار را پر کند. بابک صدرایی؛ کارشناس صنعت خودرو با تأکید بر اینکه هر خودروساز برای ورود به بازاری همچون بازار انحصاری ایران به‌طور قطع با مشکلات و موانعی روبه‌رو خواهد شد، می‌گوید: از بحث تولید تا خدمات پس از فروش و همچنین راه‌اندازی سیستم فروش فرآیند زمان‌بر و طولانی است که از همه مهم‌تر موضوع برندسازی و ایجاد اطمینان در دل مشتریان خواهد بود. وی با تأکید بر اینکه صحبت از همکاری با برند چینی با سایر برندها از جمله ژاپنی‌ها و کره‌ای‌ها بسیار متفاوت است، می‌افزاید: در صورت رفع تحریم‌ها و بازگشت دوباره شرکای خارجی و یا برندهای شناخته شده ای همچون فولکس واگن به بازار خودرو، به‌طور قطع به دلیل شناخته شدن این برند چندان نیاز به انجام کاری خاص نیست و تنها باید نسبت به راه‌اندازی سیستم استانداردی اقدام کنند تا قادر به فعالیت و همکاری با سیستم مادر باشد که البته این موضوع کار بسیار دشواری در ایران است. این کارشناس صنعت خودرو، ادامه می‌دهد: این سختی کار در مورد برندهای چینی به مراتب دشوارتر است چرا که جا انداختن و شناساندن این برند در دید و ذهن مشتری و مخاطبی که قرار است در بازار ایجاد شود، نیازمند طی کردن مسیری طولانی است. صدرایی، لازمه رقابت شرکت‌های چینی با خودروسازان داخلی را تمرکز بر تولید خودروهای اقتصادی عنوان و تصریح می‌کند: راه رقابت شرکت‌های چینی جدیدی که به تازگی بازار می‌شوند با شرکت‌های خودروساز، مذاکره با شرکت‌هایی است که به صورت مشارکتی توان تولید پلتفرم‌های اقتصادی و ارزان‌قیمت داشته باشند تا توان رقابت با تولیدات داخلی را داشته باشد. وی با بیان این که در حال‌حاضر سطح خودروسازان چینی افزایش یافته است، اظهار می‌کند: باید در انتخاب شریک چینی جدید خودروهای تولیدی و قیمت آن‌ها مدنظر قرار گیرد در غیر این صورت قیمت‌ها به لحاظ اقتصادی برای رقابت به‌صرفه نخواهد بود و در این شرایط توان خرید وجود ندارد مگر آن که خودروسازانی باشند که توان تولید خودروهای ارزان قیمت را داشته باشند که در این شرایط با داشتن برنامه داخلی‌سازی و تیراژ انبوه و همچنین با تولید انبوه، تولید به صرفه شود تا توان رقابت با ایران‌خودرو و سایپا وجود داشته باشد. این فعال صنعت خودرو این‌گونه اظهارات را در کوتاه‌مدت شعار می‌داند و در ادامه به خودروکار، گفت: اجرایی شدن این اقدام نیازمند یک عزم و ثبات در کشور است این در حالیست که بازار هم‌اکنون دارای ثبات نبوده و قیمت ارز به طور مداوم در حال افزایش است که این موضوع به هر خودروسازی که خواستار ورود به بازار است لطمه‌های زیادی وارد می‌کند. صدرایی، با تأکید بر اینکه یک خودروساز در شرایطی در بازار شناخته می‌شود که ثبات اقتصادی در کشور وجود داشته باشد، می‌افزاید: در این شرایط است که خودروسازان می‌توانند استراتژی داشته و برای آینده خود برنامه داشته باشند. وی در پایان تولید خودروهای ارزان‌قیمت و اقتصادی با ایمنی معمول و استانداردهای محیط‌زیستی را نیاز اساسی کشور در تولید خودرو عنوان می‌کند.