لغو سیستم چراغ هوشمند خودرو از سوی سازمان ملی استاندارد

لغو سیستم چراغ هوشمند خودرو از سوی سازمان ملی استاندارد یکی از سیستم‌های ایمنی در خودرو، سیستم روشنایی(بدرقه) است. این سیستم هنگام حرکت خودرو در شب وظیفه دارد مسیر را برای راننده روشن کند. به گزارش مناقصه‌مزایده،‌ میدان نوری برای حرکت هر وسیله‌ای یک مزیت عالی محسوب می‌شود اما این مورد تا زمانی است که […]

لغو سیستم چراغ هوشمند خودرو از سوی سازمان ملی استاندارد

یکی از سیستم‌های ایمنی در خودرو، سیستم روشنایی(بدرقه) است. این سیستم هنگام حرکت خودرو در شب وظیفه دارد مسیر را برای راننده روشن کند. به گزارش مناقصه‌مزایده،‌ میدان نوری برای حرکت هر وسیله‌ای یک مزیت عالی محسوب می‌شود اما این مورد تا زمانی است که منجربه کاهش دید راننده و خودرو مقابل نشود. زیرا در زمان حرکت دو خودرو مقابل یک دیگر یا عبور از پیچ‌ها میدان دید رانندگان کاهش یافته و این مسأله منجربه تصادف خواهد شد. مهندسان برای جلوگیری از کاهش دید خودروهای مقابل در زمان حرکت در شب، چراغ‌ سمت راننده را با تلرانس نوری یا تابش نور به پایین تولید می‌کردند که دید راننده مقابل مختل نشود. اما این عوامل هیچ یک کمکی به کاهش میزان آمار تصادفات جاده‌ای در شب نکردند. زیرا با حرکت خودرو با سرعت بیشتر از ۸۰ کیلومتر در ساعت به صورت تصاعدی میدان نوری راننده را کاهش و احتمال افزایش خطا انسانی را افزایش خواهد داد. از این‌رو خودروسازان بزرگ جهانی اقدام به طراحی و تولید سیستم چراغ هوشمند یا همان AFS را تعبیه کردند. سیستم چراغ هوشمند به منظور کنترل بهینه راستای تابش نور چراغ جلو طراحی شده، در نسل اول این سیستم از سنسورهای استفاده می‌شد که مقدار فاصله خودرو با خودرو جلو را تشخیص می‌داد. در صورتی که فاصله بیش از ۲۵۰ متر باشد، اجازه فعال شدن نوربالای خودرو را خواهد داد. این نسل گاهی با اختلال عملکردی نیز مواجه می‌شد، زیرا سنسورهای به‌کار رفته در آن از نوع لیزری یا راداری بودند که حساسیت بالای به شرایط جوی داشتند. این سیستم بازهم نتوانست مقدار آمار تصادفات را آن‌طور که باید و شاید کاهش دهد. این عامل سبب معرفی نسل دوم این سیستم با هوشمندی بیشتر شد. در نسل دوم این سیستم از یک دوربین استفاده شده که توانایی تشخیص خودرو مقابل تا مسافت ۵۰۰ متری را دارد، در صورت عدم وجود خودرو راستای نور چراغ‌های جلو را به حالت نوربالا فعال خواهد کرد. اما به محض تشخیص خودرو مقابل و کاهش مقدار فاصله جهت جلوگیری از به وجود آمدن کوری لحظه‌ای یا کاهش میدان دید راننده، نور خودرو را به صورت نورپایین فعال خواهد کرد. دوربین دیجیتالی این سیستم در جلوی شیشه جلو تعبیه شده و کمک به‌سزایی در کاهش تصادفات را ایفاء می‌کند. هرچند که این سیستم به عنوان یک استاندارد روز در صنعت خودروسازی دنیا مورد استفاده قرار گرفته است. اما در صنعت خودروی ما سیستم چراغ AFS به عنوان یک استاندارد جدید مصوب با کد R۱۲۳ شده که نسل جدید این سیستم قابلیت تنظیم زاویه نور چراغ‌ها را دارد که از اذیت چشم رانندگان مقابل در زمان حرکت کم می‌کند. اما به دلیل نبود زیرساخت‌های تولیدی، فنی و آزمایشگاهی تاکنون هیچ یک از محصولات تولید داخل به این نوع چراغ مجهز نشدند. علی‌رغم، تلاش قطعه‌سازان برای دستیابی به طراحی و تولید سیستم چراغ AFS، به دلیل ضعف صنعت الکترونیک کشور تاکنون موفق به دستیابی این تکنولوژی نشده‌اند. این سیستم مجهز به واحدکنترل الکترونیکی بوده که در کشور فقدان دانش فنی و طراحی آن وجود دارد. سازمان ملی استاندارد نیز تاکنون اجبار و الزامی ‌به خودروسازان جهت دست یابی به این تکنولوژی نداشته است. به دلیل وجود تحریم‌ها نیز از الزام اجراء عقب‌نشینی و تعبیه آن را به بعد از لغو تحریم‌ها موکول کرده است.