آلودگی برق و مازوت غبار گرفته!

                  آلودگی برق و مازوت غبار گرفته!      اینکه در این مملکت قضایا یک جوری گفته می‌شود که آخرش نمی‌فهمی‌آلودگی هوا دلیلش چیست، قطعی برق علتش کدام است و گاز و برق و بیت‌کوین و مازوت‌، اساساً چه ربطی به هم دارند‌، بماند!      اینکه هنوز که […]

                 

آلودگی برق و مازوت غبار گرفته!

     اینکه در این مملکت قضایا یک جوری گفته می‌شود که آخرش نمی‌فهمی‌آلودگی هوا دلیلش چیست، قطعی برق علتش کدام است و گاز و برق و بیت‌کوین و مازوت‌، اساساً چه ربطی به هم دارند‌، بماند!

     اینکه هنوز که هنوز است مازوت‌سوزی نیروگاه‌ها تأیید و تکذیب می‌شود و هرکسی هر طور دلش بخواهد اظهارنظر حکیمانه می‌کند و معلوم نشد که آیا بمب‌ساعتی یا ربات در واکسن هست یا نوعی ردیاب یا فقط ویروس ضعیف‌شده‌، اینکه وزیر مربوطه از باز نشدن مدرسه و اوج‌گیری کرونا در بهمن و اسفند حرف می‌زند و وزیر و وکیلی دیگر از قطعی بودن درس و مدرسه حضوری‌، اینها هم همه باهم بماند!

     اما این استخراج بیت‌کوین و مزرعه‌های ماینر و مصرف سرسام‌آور برق که هرچند وقت یک‌بار صدایش درمی‌آید و وقتی هیچ مقصر و سیبلی برای آلودگی و کمبود برق و گاز گیر نمی‌آید همه کاسه و کوزه‌ها را سر آن می‌شکنند و معلوم نیست دستگاه عریض و طویل وزارت کریمه نیرو چطور است که هنوز نمی‌تواند افزایش بیش از حد مصرف برق در یک نقطه را تشخیص دهد ولی قبض برق صادر می‌شود و تک‌تک وات‌مصرفی، پولش جرینگی گرفته می‌شود‌، این هم بماند!

 فهم هوشنگ‌خانی ما می‌گوید اینکه چرا بحث آلودگی هوا و قطعی برق و سوخت نیروگاه و همچنین موضوع تورم و افزایش نرخ دلار و واکسن کرونا و زرد و قرمزی شهرها و باز و بسته بودن مدرسه‌ها شده است کلاف سردرگم‌، بحث امروز و دیروز نیست‌، کلاً انگار برخی مجبور هستند در مورد هرچیزی حرف بزنند‌، آنهایی هم که باید حرف بزنند‌، آسمان ریسمان می‌بافند‌، برخی هم که حرف زدن بلد نیستند‌، حرف نزدن را نیاموختند‌، وگرنه این قسم چیزها و هزار و یک داستان دنباله‌دار بی‌انتهای دیگر‌، حسابش دودو تا چهارتا و معلوم و زمینی است‌، ماورایی و رمزآلود و نمی‌دانم زیر سر آدم فضایی و از ما بهتران و متعلق به دنیای ناشناخته‌ها که نیست!

     امید زیادی نداریم ولی به هرحال آرزو بر جوانان عیب نیست و لااقل می‌شود حرفش را زد و دل به قضا و قدر داد که روزی برسد که هرکسی از من یک لاقبا گرفته تا شخص شخیص شما و از وزیر و وکیل و ضابط و بازرس گرفته تا مسؤول و مدیر و مربوط‌، در رابطه با آن چیزی که تخصص اش را دارد‌، درسش را خوانده و یا سال‌ها کوله‌بار تجربه‌اش را یدک می‌کشد و یا لااقل منابعش این‌طور هستند حرف بزند و اظهارنظر نماید و دیگران اجازه می‌دادند‌، ملت بفهمد فی‌المثل در این فقره آلودگی و مازوت و بیت‌کوین باید از چه کسی عارض شوند و یقه کدام دستگاه را بچسبند!

     البته تا دیر نشده است عرض کنم که خلق‌ا… بینوا علی‌الحساب آنقدر خفت‌گیر زندگی و معیشت و گرانی و مریضی و هزار کوفت و زهر مار دیگر هستند که اگر هم بدانند و بخواهند‌، نای یقه‌گیری و حساب‌کشی از کسی را ندارند‌، بماند که طبق رسم مرسوم‌، آخر همه داستان‌ها این مردم دیوار کوتاه‌تر از همه هستند که مقصر و بدهکار و پرمصرف معرفی شده و باید جواب پس دهند و توبه‌نامه امضاء کنند!

                                                                        هوشنگ‌خان