سهام ۲ خودروساز بزرگ کشور روی کاغذ متعلق به دولت نیست!

سهام ۲ خودروساز بزرگ کشور روی کاغذ متعلق به دولت نیست! کارشناس صنعت خودرو، گفت: با وجود آنکه سهام دو خودروساز بزرگ کشور روی کاغذ متعلق به دولت نیست، این دولت است که سیاست‌های کلی آن‌ها را تعیین می‌کند، بنابراین انحصاری که وزیر صمت همواره از آن می‌گوید، ریشه در همین دولتی ‌بودن دارد و […]

سهام ۲ خودروساز بزرگ کشور روی کاغذ متعلق به دولت نیست!

کارشناس صنعت خودرو، گفت: با وجود آنکه سهام دو خودروساز بزرگ کشور روی کاغذ متعلق به دولت نیست، این دولت است که سیاست‌های کلی آن‌ها را تعیین می‌کند، بنابراین انحصاری که وزیر صمت همواره از آن می‌گوید، ریشه در همین دولتی ‌بودن دارد و تا وقتی دولت پایش را از خودروسازی بیرون نکشد، شکسته شدن این انحصار و ایجاد رقابت به معنای واقعی در بازار خودرو، امکان‌پذیر نیست. مهدیه ضیائیان در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران‌جوان، افزود: در این سال‌ها همواره از ایران‌خودرو و سایپا به عنوان انحصارگران عرصه خودرو نام برده شده و کمتر به انحصارگری قطعه‌سازان توجه شده است. همین حالا بخشی قابل‌توجه از سهام خودروسازان در اختیار قطعه‌سازان بزرگ قرار دارد و این موضوع گاهی خود را در قالب گروکشی و عدم تأمین قطعات نیز نشان می‌دهد. این کارشناس صنعت خودرو، ادامه داد: از طرف دیگر قطعه‌سازان در این سال‌ها همواره به ‌دنبال افزایش سهم خود در خودروسازی بوده‌اند تا گستره و توان انحصارگری خود را افزایش دهند. به هر حال در فضایی که رقبای خارجی به دلایل گوناگون از جمله ضعف امنیت سرمایه‌گذاری، فضای نامناسب کسب‌وکار و تحریم، امکان و انگیزه فعالیت ندارند، طبیعی است که غول‌های قطعه‌ساز و غول‌های خودروساز جولان داده و رفتاری انحصاری از خود بروز دهند. وی افزود: بنابراین به عقیده بنده خودروساز شدنِ قطعه‌سازان، نه‌تنها کمکی به تحقق هدف وزارت صمت برای شکستن انحصار و ایجاد رقابت در بخش خودرو نخواهد کرد، بلکه بزرگان قطعه‌‌سازی را انحصارگرتر خواهد کرد. در واقع مشکل اصلی، عدم ‌توفیق بخش‌خصوصی است نه حضور آن. ضیائیان؛ گفت: ایجاد قطب جدید خودروسازی چه قطعه‌ساز باشد و چه غیرقطعه‌‌ساز، عملاً کمکی به انحصارزدایی در بازار خودرو نخواهد کرد، چه آنکه خودروسازی همچنان گرفتار مشکلات ناشی از تحریم و سیاست‌های داخلی به ویژه نرخ‌گذاری دستوری است. این کارشناس صنعت خودرو، تشریح کرد: باید در نظر داشت که قطعه‌سازان همین حالا هم در خودروسازی سهام دارند و با توجه به روحیات خاص این قشر، ورودشان به عرصه تولید خودرو می‌تواند به نوعی هم خود آن‌ها و هم خودروسازان را به ورطه نابودی بکشاند. ضیائیان؛ گفت: آن‌ها با توجه به اینکه سهامدار خودروسازان هستند، هر وقت دلشان بخواهد تأمین قطعه را متوقف می‌کنند، بنابراین وقتی خود وارد عرصه تولید خودرو شوند، این رفتار انحصاری شدیدتر بروز خواهد کرد. وقتی دولت از خودروسازی کنار برود، قطعه‌سازان، بخش‌خصوصی صنعت خودرو و البته شرکت‌های خارجی می‌توانند در فضایی آزاد به رقابت با یکدیگر بپردازند و اینجاست که هدف وزارت صمت از شکست انحصار و ایجاد رقابت نیز محقق خواهد شد.