نخستین پیشرانه ۳سیلندر ‌ایران‌خودرو رونمایی شد

با حضور رزم‌حسینی؛ نخستین پیشرانه ۳سیلندر ‌ایران‌خودرو رونمایی شد نخستین پیشرانه سه‌سیلندر گروه صنعتی ایران‌خودرو، دیروز (دوشنبه) در مراسمی ‌با حضور وزیر صمت و مسؤولان این گروه صنعتی رونمایی شد. چهار نیاز اصلی، ایران‌خودرو را بر آن داشت تا یک خانواده موتور جدید منطبق بر نقشه‌راه محصولات، طراحی و توسعه دهد. به گزارش مناقصه‌مزایده، این […]

با حضور رزم‌حسینی؛

نخستین پیشرانه ۳سیلندر ‌ایران‌خودرو رونمایی شد

نخستین پیشرانه سه‌سیلندر گروه صنعتی ایران‌خودرو، دیروز (دوشنبه) در مراسمی ‌با حضور وزیر صمت و مسؤولان این گروه صنعتی رونمایی شد. چهار نیاز اصلی، ایران‌خودرو را بر آن داشت تا یک خانواده موتور جدید منطبق بر نقشه‌راه محصولات، طراحی و توسعه دهد. به گزارش مناقصه‌مزایده، این نیازها شامل کاهش مصرف سوخت با هدف دستیابی به دی‌اکسیدکربن کمتر از ۱۳۵ گرم بر کیلومتر، ارتقای سطح آلایندگی به یورو۶، بهبود عملکرد (توان و گشتاور) طبق نیاز مشتری برای تقویت رقابت‌پذیری و استفاده بهینه از سرمایه‌گذاری مورد نیاز با به اشتراک‌گذاری قطعات فناوری و محصول بود. بر پایه این گزارش، با مطالعه و مراجعه به ادبیات خودروسازی روز جهان برای پاسخگویی به نیازهای یاد شده که از اهداف کلیدی هر خودروسازی است، سه سناریوی راهبردی در خودروسازها سیاست‌گذاری شده است. این سناریوها شامل برقی‌سازی در سطح سیستم، هوشمندسازی سیستم توقف و شروع حرکت خودرو، خودروی هیبریدی و در نهایت توسعه خودروهای تمام برقی، همچنین کاهش حجم موتور با بهبود عملکرد و توسعه موتورهای با سوخت پاک است. ایران‌خودرو نیز با توجه به نقشه‌راه تدوین شده در هر سه حوزه برنامه‌هایی در دست اجراء دارد. اتخاذ راهبردی طراحی و توسعه موتورهای کم‌حجم و پرقدرت، سه سیلندر با استفاده از فناوری‌هایی مانند توربو شارژ، تزریق مستقیم سوخت بنزین و تجهیز شده به انواع دیگر فناوری‌های روز، هر سه سیاست راهبردی ذکر شده را پشتیبانی می‌کند. کاهش مصرف سوخت به پنج لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر، کاهش انتشار آلایندگی و رسیدن به اهداف استانداردی محیط‌زیست یورو۶، استفاده بهینه از زیرساخت سوخت پاک گاز طبیعی، کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای و جلوگیری از اثرات مضر آن و ایفای تعهدات ملی و بین‌المللی، چهار ویژگی کلی این طرح است. اوایل مردادماه سال ۹۶ نخستین نمونه موتور ملی سه‌سیلندر پرقدرت و کم‌مصرف یورو۶ تولید شده در شرکت سایپا با حضور «محمدرضا نعمت‌زاده» وزیر اسبق صنعت،‌معدن‌وتجارت رونمایی شد. آن زمان اعلام شد: به‌کارگیری این موتور جدید سه سیلندر کم‌مصرف، صرفه‌جویی شش میلیارددلاری در سال به‌دنبال خواهد داشت.

****