قیمت خودرو با نوع تولید مطابقت ندارند

قیمت خودرو با نوع تولید مطابقت ندارند رئیس خانه صنعت،‌معدن‌وتجارت ایران، گفت: فقدان رقابت یکی از مشکلات صنعت خودروی کشور است و متأسفانه به دلیل تعرفه‌های گمرکی، خودروهای وارداتی نیز نمی‌توانند در ایجاد رقابت نقش مؤثری داشته باشند. به گزارش مناقصه‌مزایده، عبدالوهاب سهل‌آبادی؛ افزود: افزایش تعداد شرکت‌های خودروسازی و افزایش تیراژ نیز موجب کاهش قیمت […]

قیمت خودرو با نوع تولید مطابقت ندارند

رئیس خانه صنعت،‌معدن‌وتجارت ایران، گفت: فقدان رقابت یکی از مشکلات صنعت خودروی کشور است و متأسفانه به دلیل تعرفه‌های گمرکی، خودروهای وارداتی نیز نمی‌توانند در ایجاد رقابت نقش مؤثری داشته باشند. به گزارش مناقصه‌مزایده، عبدالوهاب سهل‌آبادی؛ افزود: افزایش تعداد شرکت‌های خودروسازی و افزایش تیراژ نیز موجب کاهش قیمت خودرو نخواهد شد. رئیس خانه صنعت،‌معدن‌وتجارت ایران، گفت: مقایسه آمار تولید کارخانه‌های خودروسازی با سال‌های گذشته، نشان می‌دهد که تولید روبه رشد بوده اما با وجود اینکه کاهش تولید نداشته‌ایم، آیا قیمت‌ها کاهشی شده‌اند. سهل‌آبادی؛ درخصوص علت افزایش قیمت خودرو، تصریح کرد: معضل تأمین مواداولیه داخلی و خارجی یکی از عوامل افزایش قیمت خودرو است. متأسفانه به دلیل عدم تثبیت نرخ ارز در اقتصاد کشور، حتی تأمین مواداولیه داخلی به عنوان ملزومات موردنیاز کارخانه‌های خودروسازی به ویژه در دو سال اخیر با نابه‌سامانی‌های بیشتری مواجه شده است. وی در ادامه تصریح کرد: خودروسازان داخلی در احاطه یک مثلثی قرار دارند که یک ضلع این مثلث را قطعه‌سازان، ضلع دیگر را مصرف‌کنندگان و ضلع سوم را نمایندگی‌ها به عنوان توزیع‌کنندگان خودرو تشکیل می‌دهند. رئیس خانه صنعت،‌معدن‌وتجارت ایران، درخصوص مشکلات قطعه‌سازان بیان کرد: پرداخت همراه با تأخیر مطالبات قطعه‌سازان و اقدام خودروسازان به تعیین قیمت قطعه و محصور شدن آنها در حصار خودروسازی‌ها به دلیل اینکه تنها خریداران محصولات قطعه‌سازان، خودروسازان هستند، از مشکلاتی است که صنعت قطعه به عنوان حامیان صنعت خودرو با آن مواجه هستند. سهل‌آبادی؛ در ادامه به نارضایتی مصرف‌کنندگان از خودروهای داخلی، نمایندگی‌های توزیع خودرو به عنوان ارائه‌دهندگان خدمات پس از فروش و همچنین خودروسازان اشاره کرد و افزود: به اعتقاد بنده، عامل اصلی این وضعیت، نبود رقابت و در مقابل، ایجاد انحصار است به طوری‌که خودروهای تولیدی با هر قیمتی، به فروش می‌رسند و قیمت‌گذاری فصلی نیز راه را برای واسطه‌گران و دلالان باز کرده است. وی تأکید کرد: در چنین شرایطی افزایش تیراژ یا ورود تولیدکنندگان بیشتر به عرصه خودروسازی، اگر اثری هم داشته باشد، بسیار محدود است. رئیس خانه صنعت،‌معدن‌وتجارت ایران، به خبرخودرو، گفت: افزایش تیراژ در تمام نقاط دنیا، در اقتصادی کردن محصولات اثر مثبت دارد اما تأکید بنده بر این موضوع است که عدم مدیریت بر نحوه تولید و نبود رقابت در صنعت خودروسازی کشور، متأسفانه موجب شده که قیمت‌ها مطابقتی با نوع تولید نداشته باشد