مخالفت با راه‌اندازی پتروشیمی‌های جدید

مخالفت با راه‌اندازی پتروشیمی‌های جدید مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان بوشهر با اشاره به مخالفت با فاز سوم پتروشیمی‌ها در عسلویه، گفت: استان بوشهر ظرفیت و گنجایش توسعه پتروشیمی‌های جدید را ندارد. به گزارش مهر، فرهاد قلی‌نژاد؛ اظهار داشت: در راستای مقابله با آلودگی‌های خاک، آب و هوا در جنوب استان بوشهر خصوصاً در عسلویه و […]

مخالفت با راه‌اندازی پتروشیمی‌های جدید

مدیرکل حفاظت محیطزیست استان بوشهر با اشاره به مخالفت با فاز سوم پتروشیمی‌ها در عسلویه، گفت: استان بوشهر ظرفیت و گنجایش توسعه پتروشیمی‌های جدید را ندارد. به گزارش مهر، فرهاد قلی‌نژاد؛ اظهار داشت: در راستای مقابله با آلودگی‌های خاک، آب و هوا در جنوب استان بوشهر خصوصاً در عسلویه و کنگان اقدامات خوبی صورت گرفته است. وی با تصویب طرح ملی مقابله با آلودگی‌های کنگان و عسلویه اشاره کرد و ادامه داد: برنامه جامعی برای مقابله با آلودگی‌ها در این منطقه تصویب شده است و برنامه‌های طی یک تا سه سال اجرایی می‌شوند. مدیرکل حفاظت محیطزیست استان بوشهر از ایجاد مرکز پایش زیست‌محیطی در کنگان و عسلویه خبر داد و بیان کرد: این مراکز با تأمین اعتبارات مورد نیاز در حال نصب و تجهیز هستند.

مقابله با آلودگی‌های صنعتی

وی به اقدامات صورت گرفته برای مقابله با آلودگی‌ها به مکانیزه‌کردن انبارهای گوگرد در جنوب استان اشاره کرد و افزود: احداث تصفیه‌خانه فاضلاب فاز دوم پتروشیمی‌های عسلویه در مراحل پایانی است تا پساب پتروشیمی‌ها وارد دریا نشود. قلی‌نژاد از تصویب ساخت تصفیه‌خانه مرکزی پالایشگاه‌ها در عسلویه خبر داد و خاطرنشان کرد: در زمینه کاهش فلرسوزی در پارس‌جنوبی نیز اقدام خوبی در دست اجراست. وی اضافه کرد: پسماندهای صنعتی و ویژه در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس‌جنوبی دفن نمی‌شود و همه پسماندها پس از جمع‌آوری به خارج از استان منتقل می‌شود. مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان بوشهر، از اجرای مجتمع بازیافت پسماندهای صنعتی و ویژه در منطقه پارس‌جنوبی خبر داد و گفت: با اقدامات صورت گرفته و راه‌اندازی این مراکز بازیافت در همان منطقه انجام خواهد شد.

ساماندهی پسماندهای شهری

وی از ساماندهی پسماندهای شهری در استان خبر داد و اظهار داشت: در حوزه پسماند وضعیت خوبی را در استان شاهد نیستیم و برنامه‌ریزی صورت گرفته که به صورت جدی در این حوزه اقدام شود. قلی‌نژاد؛ تأکید کرد: رویکردهای ما در حوزه پسماند شامل انجام دفن بهداشتی پسماند، تفکیک از مبدأ و ایجاد کارخانه‌های بازیافت زباله است که کارهایی صورت گرفته ولی کم است. وی تصریح کرد: این موضوع با جدیت دنبال می‌شود و با شهرداری‌هایی که اقدام نکنند برخورد خواهد شد. از شش شهرداری تاکنون شکایت کرده‌ایم که دو شهرداری محکوم شده‌اند. مدیرکل حفاظت محیطزیست استان بوشهر اضافه کرد: به شهرداری‌هایی که در این زمینه اقدام کنند، تسهیلاتی برای ایجاد کارخانه بازیافت ارائه می‌شود. وی با تأکید بر اینکه توسعه استان باید مطابق با اسناد آمایش سرزمینی باشد، بیان کرد: کارگروهی بدین منظور شکل گرفته است و طرح‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرند و نتایج این کارگروه در شورای برنامه‌ریزی استان مصوب می‌شود. قلی‌نژاد؛ با اشاره به اینکه با ایجاد و راه‌اندازی فاز۳ پتروشیمی در منطقه عسلویه مخالفت کرده‌ایم، خاطرنشان کرد: ظرفیت استان بوشهر پر شده است و باید به فکر جای دیگری بود. وی ادامه داد: در شمال استان نیز منطقه ویژه اقتصادی در حال راه‌اندازی است و نباید اجازه دهیم عسلویه و کنگان دیگری در این منطقه شکل گیرد. در همین راستا مساحت این منطقه را به هزار و ۵۰۰ هکتار کاهش دادیم. مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان بوشهر بیان کرد: احداث پالایشگاه در منطقه شمال استان بوشهر ممنوع شده و فقط پتروشیمی‌های پایین‌دستی مجاز هستند و احداث آب‌شیرین‌کن هم ممنوع کردیم.