غربالگری قوانین!

غربالگری قوانین!       نمی‌دانم معنی این عبارت غربالگری چیست‌، اگر منظور جدا کردن ریز‌ها از درشت‌ها و یا پوک و مشقی‌ها از واقعی و مغزدارها و یا یک‌دست و یکنواخت کردن چیزهاست‌، به‌نظر می‌رسد کار به‌دردبخور و به‌جایی نیست‌، بالاخره هرچه باشد تنوع و تکثر و تفاوت چیز خوبی است‌!      ما که می‌گوییم بهتر […]

غربالگری قوانین!

      نمی‌دانم معنی این عبارت غربالگری چیست‌، اگر منظور جدا کردن ریز‌ها از درشت‌ها و یا پوک و مشقی‌ها از واقعی و مغزدارها و یا یک‌دست و یکنواخت کردن چیزهاست‌، به‌نظر می‌رسد کار به‌دردبخور و به‌جایی نیست‌، بالاخره هرچه باشد تنوع و تکثر و تفاوت چیز خوبی است‌!

     ما که می‌گوییم بهتر است قبل از آنکه هر قانون اجباری را به اختیاری تغییر حالت پیدا کند‌، وکلای مردم آستین همت بالا بزنند و یک قانون جامع و درجه یک را تصویب کرده که منبعد هر قانون و مقرراتی که قرار است تصویب شده و به مرحله اجراء گذاشته شود‌، قبل از هرچیزی مراحل غربالگری اجباری را طی نماید و بدین‌وسیله قبل از رأی‌گیری‌، قوانین نارس و بد و دارای ژن جهش‌یافته و ناقص و دارای هر درد بی‌درمان دیگری‌، از قوانین و مقررات خوب و سالم جدا شده و یا بروند برای اصلاح و بازنگری و جرح و تعدیل و یا اگر وضعشان زیادی خراب است و امیدی به اصلاح و احیاء آن نیست‌، به‌طور کل از رده خارج شده و هرگونه برگشت و یادآوری و تکرار آن منع قانونی داشته و جرم تلقی شود‌!

     البته طبق آنچه فهم هوشنگ‌خانی ما می‌رسد‌، حضرات نماینده طبق وظیفه و قاعده و قانون‌، همه قوانین را از کمیسیون و شورا می‌گذرانند و یک نوع غربالگری دائمی ‌در جریان رسیدن طرح یا لایحه به صحن علنی و تبدیل شدن به قانون‌، انجام می‌شود که جای بسی خوشوقتی و مسرت است‌، اما اینکه بعد از اجرای قوانین و گذشت زمان و روشدن نتایج و اثرات و مغایرت‌ها و تعارضات و ایضاً ابهامات و سکوت‌ها‌! کاشف به عمل می‌آید که باید برخی قوانین تغییر پیدا کند و یا دچار تحول و اصلاح و یا حتی بعضاً به تیر غیب دچار و از حیز انتفاع ساقط شده و کن‌لم‌یکن گردد‌، نشانه این است که جای خالی قانون غربالگری قوانین به شدت احساس می‌شود.

     بهتر است این غربالگری و احیاناً دستگاه و وسایل مربوطه و یا متخصص و کاربلد مشاور که از خارج مجلس آورده می‌شود و به‌طور کلی هر نوع چیزی که به این قانون و نحوه کار و روش اجرای آن ربط پیدا می‌کند‌، به‌طور جد مورد بررسی و دقت قرار بگیرد که مبادا دستورالعمل و نمی‌دانم نمودار و پیچ و سنسور آن توسط ایادی استکبار و معاندان و دشمنان دستکاری بشود و فی‌المثل یک قانون درجه یک همه چیز تمام را رد کند و یک قانون نیم‌بند و پر دردسر داستان‌دار را تأیید نماید‌!

     البته باید به شدت مراقبت کرد که مبادا عناصر معلوم‌الحال مجهول‌الهویه بیگانه پایشان به این قضیه باز شده و با عنوان دکتر و فوق تخصص و استادتمام و به اسم غربالگری و مراقبت و محافظت‌، برنامه‌های شیطانی نسل‌کشی و ناقص‌پروری و هزینه‌سازی و یک مشت قوانین بی‌قلب و روح و عقل و کبد و دست و پا تحویل جامعه بدهند!

     به هرحال کار سختی است و هوشنگ‌خان هم قبول دارد که هم زحمت دارد و هم دردسر ولی قطع‌به‌یقین اگر وکلای محترم یک قانون فراگیر متقن و حسابی برای غربالگری قوانین و مقررات‌، تبیین و تدوین کنند‌، یک عمر دعای موکلین و نسل‌های بعدی را پشت سر خود خواهند داشت‌!

                                                                        هوشنگ‌خان