ورود اولین بخش واکسن کرونا به کشور طی روزهای آتی

ورود اولین بخش واکسن کرونا به کشور طی روزهای آتی وزیر بهداشت، گفت: در روزهای آینده اولین پارت‌های واکسن وارداتی کرونا را از منابع مطمئن وارد خواهیم کرد. به گزارش ایسنا، سعید نمکی؛ وزیر بهداشت، در بازدید از ستاد پلیس راهور ناجا، تأکید کرد: این ویروس بسیار پیچیده است و هر لحظه ممکن است شکل […]

ورود اولین بخش واکسن کرونا به کشور طی روزهای آتی

وزیر بهداشت، گفت: در روزهای آینده اولین پارت‌های واکسن وارداتی کرونا را از منابع مطمئن وارد خواهیم کرد. به گزارش ایسنا، سعید نمکی؛ وزیر بهداشت، در بازدید از ستاد پلیس راهور ناجا، تأکید کرد: این ویروس بسیار پیچیده است و هر لحظه ممکن است شکل خاصی را از خودش بروز دهد که با شکل قبلی و نوع علامت‌های قبلی کاملاً متفاوت باشد و به همین دلیل باید بسیار هوشمندانه عمل کنیم. در بازی شطرنج با این ویروس منحوس نمی‌توان لحظه‌ای غفلت کرد. ما نگران موج سفرهای آینده هستیم. یکی از دغدغه‌ها در استان هرمزگان، سفرهای سنگین به جزایر جنوب کشور بود. وقتی ویروس جهش‌یافته به چرخش درآید، بسیار خطرناک است.

قدرت سرایت و بیماری‌زایی ویروس جهش‌یافته انگلیسی

وی با اشاره به جهش ویروس کرونا در انگلیس، گفت: امروز اثبات شد که انگلیسی‌ها دروغ گفتند که ویروس جهش‌یافته فقط ۷۰ درصد قدرت سرایتش بالا رفته است. بلکه چند شب قبل بعد از مدت‌ها اعلام کردند که این ویروس هم بیماری‌زایی‌اش بالاتر است و هم مرگ‌زایی آن. این جهش فقط مختص اروپا نیست، بلکه در هر اقلیمی‌ می‌تواند اتفاق بیفتد. حتی اگر تمام راه‌ها را بر ویروس اروپایی و انگلیسی ببنیدیم که کار صعبی است؛ چراکه ویروس نه به پاسپورت نیاز دارد و نه به ویزا. همان‌طور که ویروس ووهان را در قطب جنوب یافتید، ویروس انگلیس هم می‌تواند در دنیا بچرخد. نمکی؛ با اشاره به وضعیت ورود واکسن کرونا در کشور، گفت: درباره واکسن این مژده را بدهم که ما واکسن را برای تزریق، قبل از رسیدن واکسن تولید خودمان تدارک دیدیم و منابع آن را تأمین کردیم. آقای رئیس‌جمهور هم هر روز پیگیر هستند و انشاا… در روزهای آینده اولین پارت‌های واکسن وارداتی را از منابع مطمئن وارد خواهیم کرد.

گروه‌های آسیب‌پذیر در اولویت واکسیناسیون کرونا

وی افزود: بر این اساس واکسیناسیون را برای گروه‌های آسیب‌پذیر آغاز می‌کنیم. در عین حال فرزندان اصیل و دانشمند این سرزمین هم خوشبختانه در ساخت واکسن ملی‌مان با تلاش شبانه‌روزی پیش می‌روند و در آینده نزدیک یکی از مراکز مهم ساخت واکسن بیماری کووید۱۹ در جهان خواهیم بود. وزیر بهداشت، گفت: انشاا… با لطف خدا، با هدایت و حمایت‌های بزرگان نظام و همدلی شیرینی که شکل گرفت و به حرمت خون شهدا به زودی یکی از افتخارات بزرگ را که حذف کامل این بیماری از دامن کشورمان است را رقم خواهیم زد. وی در پاسخ به سؤالی درباره واکسن‌های وارداتی کرونا، گفت: ما برای واکسیناسیون کشور به‌ویژه گروه پرخطر از قبل برنامه‌هایی داشتیم و مقام‌معظم‌رهبری هم هرگز بر اینکه ما واکسیناسیون را با واکسن وارداتی قبل از رسیدن تولید داخل انجام دهیم، بیانی نکردند. تنها درمورد واکسن برخی کشورها توصیه‌هایی فرمودند که قطعاً مدنظر خواهد بود. ما پیگیر واردات واکسن از مبادی مختلف و مطمئن هستیم و واکسن در حال ورود به کشور است و کار واکسیناسیون را براساس طبقه‌بندی گروه‌های پرخطر آغاز خواهیم کرد. نمکی درباره واکسن کرونای تولید مشترک با کشور کوبا، تأکید کرد: ما واکسن کوبایی نداریم ما واکسنی داریم به نام واکسن انستیتو پاستور که با انتقال دانش فنی از کشور کوباست که قبلاً چنین تجربه‌ای ۲۰ سال قبل در ارتباط با واکسن هپاتیت B داشتیم و امروز هم با واکسن کرونا و انتقال دانش فنی خواهیم داشت.