اهداف اصلی تحقیق و توسعه از صنعت خودرو چیست؟

اهداف اصلی تحقیق و توسعه از صنعت خودرو چیست؟ تحقیق و تفحص از صنعت خودرو که در هر دوره از مجلس شورای‌اسلامی‌به‌عنوان یکی از ابزارهای نظارتی نمایندگان انجام شده این دوره نیز با محورهایی همچون قیمت‌گذاری خودرو و شیوه‌های واگذاری خودروسازان به‌زودی اجرایی خواهد شد. اما نکته اساسی این گزارش‌ها و ایرادات وارده به آن […]

اهداف اصلی تحقیق و توسعه از صنعت خودرو چیست؟

تحقیق و تفحص از صنعت خودرو که در هر دوره از مجلس شورای‌اسلامی‌به‌عنوان یکی از ابزارهای نظارتی نمایندگان انجام شده این دوره نیز با محورهایی همچون قیمت‌گذاری خودرو و شیوه‌های واگذاری خودروسازان به‌زودی اجرایی خواهد شد. اما نکته اساسی این گزارش‌ها و ایرادات وارده به آن این است که هیچ‌گاه به صورت جدی مورد استفاده قرار نگرفته و تنها به عملکردی فانتزی تبدیل شده و حتی در تدوین اسناد بالادستی این صنعت نیز به آن توجهی نشده است. اما نمایندگان این دوره مجلس ضمن رد این اظهارنظر معتقدند مجلس یازدهم در حالی که تنها حدود هشت ماه از عمر آن می‌گذرد تصمیم به تحقیق و تفحص از صنعت خودرو گرفته که می‌توان این تصمیم را ملاکی بر عزم جدی هیأت رئیسه در این خصوص دانست. بنابراین عملکرد زودهنگام می‌تواند این گزارش را به سندی کاربردی تبدیل کند. حجت‌ا… فیروزی؛ سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای‌اسلامی، ‌در این خصوص می‌گوید: یکی از تفاوت‌های تحقیق و تفحص از صنعت خودرو در دوره جدید مجلس با دوره‌های گذشته در زمان انجام آن است به‌طوری که این تحقیق و تفحص در ابتدای فعالیت مجلس آغاز شده و مجلس بیش از سه سال فرصت دارد تا از دستاوردهای این موضوع استفاده کند. وی یکی از دلایل عدم استفاده درست از گزارش‌های تحقیق و تفحص از صنعت خودرو در دوره‌های قبلی مجلس را زمان نامناسب اجراء می‌داند و می‌افزاید: انجام دیروقت و حتی قرائت دیروقت باعث شده تا این گزارش‌ها چندان مورد استفاده مجلس‌های قبلی قرار نگیرد ضمن آن‌که عزم کنونی مجلس بر انجام این موضوع ظرف مدت کوتاهی است تا مجلس فرصت کافی برای انجام این کار داشته باشد. فیروزی؛ ادامه می‌دهد: در قانون ابزارهایی برای نظارت نمایندگان بر صنایع و عملکردها پیش‌بینی شده که می‌توان به سؤال از مسؤولان، استیضاح آن‌ها اشاره کرد که در این میان تحقیق و تفحص نیز یکی از این ابزارهاست تا دستگاه‌هایی که از بودجه‌های دولتی استفاده می‌کنند و یا دستگاه‌هایی که حاکمیتی ندارند و کسانی که مجری برخی از اعمال در حاکمیت هستند مورد بررسی قرار گیرند، بنابراین ابزار نظارتی و کنترلی مجلس بوده که در صورت لزوم قادر به استفاده از آن است. سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس، اظهار می‌کند: حتی این احتمال وجود دارد که در دو سال اخیر از صنعت خودرو تحقیق و تفحص انجام شده و حتی ایرادی دیده نشده باشد اما نمایندگان در شرایط کنونی به این نتیجه رسیده باشند که انجام این کار ضروری است، باید نسبت به انجام این موضوع اقدام کرد. نماینده مردم فسا در مجلس شورای‌اسلامی، ‌با بیان اینکه در دوره کنونی در اوایل عمر مجلس بر تحقیق و تفحص در صنعت خودرو تأکید شده است، تصریح می‌کند: به‌طور قطع خروجی این گزارش کمتر از یک سال آینده منتشر شده و می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد ضمن آن‌که بدون شک از گزارش‌های تحقیق و تفحص دوره‌های قبل نیز استفاده شده و خودروسازها از نواقص سیستم خود آگاه و در تلاش برای جبران آن هستند و سیستم‌های قضایی نیز به بخشی از پرونده‌ها ورود و نسبت به بررسی آن‌ها اقدام کرده‌اند. وی ضمن رد بی‌نتیجه بودن گزارش‌ها و دستاوردهای تحقیق و تفحص دوره‌های قبل صنعت خودرو به خودروکار، گفت: به طور قطع این گزارش‌ها بی‌نتیجه نبوده و نتایج خاص خود را خواهد داشت. فیروزی؛ با اشاره به چند محور پیش‌بینی شده در این دوره از تحقیق و تفحص یادآور می‌شود: بدیهی است؛ نخستین هدف از اجرای این امر این است که سؤالات و ابهامات موجود برای نمایندگان که براساس آن‌ها درخواست تحقیق و تفحص داده‌اند درست بوده یا خیر. در این میان ممکن است برخی از ایرادها حداقلی باشد که با تذکر حل خواهد شد. اما اگر در حد وقوع جرم باشد به مرجع قضایی ارسال و این مرجع نسبت به بررسی آن اقدام و رسیدگی می‌کند. وی در پایان هدف اصلی از تحقیق و توسعه صنعت خودرو را اصلاح سیستم و بالتبع آن در صورت وقوع جرم، برخورد با خاطیان عنوان می‌کند.