امضای ۵ قرارداد پژوهشی با دانشگاه‌های کشور

امضای ۵ قرارداد پژوهشی با دانشگاه‌های کشور مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، با اشاره به تغییر حرکت قراردادهای پژوهشی از امضای پنج قرارداد با دانشگاه‌های کشور خبر داد. به گزارش مناقصه‌مزایده، محمد رضایی؛ گفت: در شرکت ملی پالایش و پخش طی دو، سه سال گذشته طرح‌های متعددی وجود […]

امضای ۵ قرارداد پژوهشی با دانشگاه‌های کشور

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، با اشاره به تغییر حرکت قراردادهای پژوهشی از امضای پنج قرارداد با دانشگاه‌های کشور خبر داد. به گزارش مناقصه‌مزایده، محمد رضایی؛ گفت: در شرکت ملی پالایش و پخش طی دو، سه سال گذشته طرح‌های متعددی وجود داشته که پیگیری شده است مهم‌ترین آن‌ها به امضای پنج قرارداد با دانشگاه‌های برتر کشور مربوط می‌شود که چهار مورد آن درخصوص توسعه کاتالیست و مورد دیگر در زمینه توسعه فرآیند است. رضایی؛ با اشاره به کاربردی بودن این قراردادها در صنعت پالایش کشور، افزود: اولویت پنج پروژه پژوهشی تعریف شده برمبنای تولید دانش فنی واحدهای پالایشگاهی بوده است. با توجه به اینکه گردش مالی خرید کاتالیست در کشور ما چندین برابر گردش مالی خرید دانش فنی است و از انجایی که کاتالیست مربوط به عملیات جاری پالایشگاه‌ها می‌باشد، اولویت را در این قراردادها به کسب دانش فنی تولید کاتالیست اختصاص دادیم. رضایی؛ درخصوص قراردادی که با دانشگاه صنعتی امیرکبیر منعقد شده است گفت: محوریت این قرارداد به منظور تولید دانش فنی کاتالیست واحد CCR است اهمیت این واحد به تولید ریفورمیت باز می‌گردد که بخش اعظم استخر بنزین را تشکیل می‌دهد. وی با اشاره به اینکه در حال‌حاضر این کاتالیست در داخل کشور تولید می‌شود ولی کیفیت و راندمان آن نسبت به نمونه‌های خارجی پایینتر است، ادامه داد: هرمقدار کاتالیست منجر به بالا بردن راندمان راکتور CCR شود نهایتاً ثروت بیشتری را برای پالایشگاه تولید می‌کند. به این مفهوم که پالایشگاه‌هایی که خصوصی هستند واز طریق بورس سهامشان به مردم فروخته شده با استفاده از کاتالیست بهتر سوددهی بهتری خواهند داشت و EPS بالاتری خواهند داشت. رضایی؛ افزود: قرار داد دیگر درخصوص کاتالیست واحدهای سولفورزدایی است که با دانشگاه صنعتی شریف منعقد شده است. در حال‌حاضر این کاتالیست را دو الی سه شرکت به صورت صنعتی تولید می‌کنند که در حال‌حاضر با تفاهمی‌که با سازندگان کاتالیست صورت گرفته است این بهبود از طریق دانشگاه صنعتی شریف اتفاق خواهد افتاد. معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش، با اشاره به سومین قرارداد افزود: کاتالیست واحد ایزومریزاسیون است که محصول تولیدی این واحد به نام ایزومریت بخش دیگری از استخر بنزین را تشکیل می‌دهد. کاتالیست ان توسط یک شرکت در کشور تولید می‌شود که بهبود آن مدنظر است.

این مقام مسؤول کاتالیست بعدی را شکست هیدروژنی عنوان کرد و افزود: هم‌اکنون این کاتالیست در داخل کشور تولید صنعتی ندارد، درتولید این کاتالیست از دانش دانشگاه صنعتی اصفهان بهره می‌بریم. به گفته وی قرارداد دیگر در رابطه با تولید دانش فنی فرآیند کک‌سازی است که با دانشگاه تهران قرار داد آن منعقد شده است. براساس گزارش شركت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران، وي همچنین توضیح داد: وقتی یک پروژه پژوهشی تعریف می‌شود لزوماً مثل پروژه‌های صنعتی امکان‌سنجی آن به شکلی نیست که حتماً بعد از انجام پروژه پژوهشی به سود برسیم بلکه باید دورنمایی از ایجاد ثروت در صورت به نتیجه رسیدن پروژه پیشروی ما باشد.