لزوم عرضه اوراق گام به صنعت خودرو با تکیه بر اصل سودآوری

لزوم عرضه اوراق گام به صنعت خودرو با تکیه بر اصل سودآوری عضو هیأت علمی ‌دانشگاه علم‌وصنعت ایران، درخصوص عرضه اوراق گام به قطعه‌سازان گفت: زیان‌دهی صنعت خودرو به دلیل قیمت‌گذاری دستوری، موجب افزایش بدهی این صنعت به قطعه‌سازان شده و این در حالی است که ظاهراً قطعه‌سازان چندان با زیان مواجه نیستند اما همواره […]

لزوم عرضه اوراق گام به صنعت خودرو با تکیه بر اصل سودآوری

عضو هیأت علمی ‌دانشگاه علم‌وصنعت ایران، درخصوص عرضه اوراق گام به قطعه‌سازان گفت: زیان‌دهی صنعت خودرو به دلیل قیمت‌گذاری دستوری، موجب افزایش بدهی این صنعت به قطعه‌سازان شده و این در حالی است که ظاهراً قطعه‌سازان چندان با زیان مواجه نیستند اما همواره بر میزان مطالبات آنها از خودروسازان افزوده می‌شود. امیرحسن کاکایی؛ در گفت‌وگو با خبرخودرو، افزود: از آنجایی که خرید مواداولیه برخلاف قطعات، نقدی است و قطعه‌سازان می‌بایست هزینه آن را به سرعت و نقداً به تأمین‌کنندگان بپردازند، تأخیر در پرداخت مطالبات آنها از سوی خودروسازان، موجب بروز وقفه و قفل شدن فرآیند تأمین مواداولیه و تولید قطعه می‌شود. عضو هیأت علمی‌دانشگاه علم‌وصنعت ایران، ضمن اشاره به لزوم تجویز خرید اعتباری مواداولیه برای قطعه‌سازان به منظور پرهیز از توقف جریان تولید، گفت: صرف‌نظر از معایب و مزایای آن از لحاظ بانکی، واقعیت این است که روش‌های مختلف تأمین مالی، تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند و آنچه مهم است، میزان بازپرداخت وام و نکته حائزاهمیت بعدی، سودآور بودن تولید است. کاکایی؛ ادامه داد: اوراق گام در حال‌حاضر تنها روش برای ممانعت از توقف تولید است و تا زمانی که اصل سودآوری تصحیح نشود و علی‌رغم وام‌دهی، همچنان تولید زیان به قوت خود باقی باشد که وضعیت فعلی خودروسازی‌ها، نمونه‌ای از آن است، پرداخت وام به معنای خرید از آینده است که مزیتی برای آن قابل تصور نیست. وی بیان کرد: سیاست‌گذاران فرض را بر این می‌گذارند که در صورت تحت فشار قرار دادن خودروسازان، عملکردها اصلاح شده و زیان‌دهی پایان می‌یابد در حالی که مدل فعلی قیمت‌گذاری، توان سودآور کردن بنگاه‌ها را ندارد. این کارشناس صنعت خودرو، درخصوص اظهاراتی مبنی بر بالا بودن هزینه خودروسازان گفت: هزینه‌هایی نظیر منابع انسانی و مواداولیه در اختیار مدیران عامل نیست تا بتوانند در جهت کاهش آنها اقدام کنند. راه‌اندازی خطوط اتوماسیون نیز نیازمند سرمایه است که موجود نیست و البته موضوع نگران‌کننده‌ای است و در چنین شرایطی ارائه تسهیلاتی نظیر اوراق گام برای تداوم تولید ضروری است. کاکایی؛ گفت: ارائه اوراق صرفاً یک محمل مالی است و خودش به ذاته موجب تولید نقدینگی و کاهش هزینه‌ها نمی‌‌شود. اما از آنجایی که پول در جریان صنعت مانند خون است در بدن انسان‌ها، تزریق خون به بیمار در حال احتضار امری واجب است اما نه در شرایطی که از سوی دیگر، نقدینگی پیوسته در حال خروج از این صنعت بوده است. بنابراین این صنعت همزمان با تزریق نقدینگی نیازمند جراحی و اصلاح است. وی تأکید کرد: اوراق گام در حال‌حاضر نوعی تزریق خون است اما از سوی دیگر با توجه به اینکه انواع روش‌های تأمین مالی وجود دارد، باید ببینیم هزینه این روش تأمین مالی چقدر است و این موضوع از موضوعاتی است که برای بنده مبهم است. عضو هیأت علمی‌دانشگاه علم‌وصنعت ایران، گفت: امیدوارم بهره و هزینه عرضه اوراق گام به قطعه‌سازان و خودروسازان کمتر از روش‌های فعلی تسهیلات بانکی باشد که در طی سالیان دراز، خون صنعت را مکیده‌ است. کاکایی؛ اذعان داشت: نظام بانکی و نظام مالیاتی کشور به‌گونه‌ای است که عمدتاً موجب تضعیف تولیدکنندگان و رشد دلالان و بازرگانان می‌شود که بسیار خطرناک است. وی افزود: این احتمال وجود دارد که عرضه اوراق گام به خودروسازان و قطعه‌سازان با هزینه‌ای همراه نباشد و تنها جابه‌جایی اوراق صورت بگیرد اما این نکته نیز نباید فراموش شود که هر رفتار مالی و جابه‌جایی نقدینگی، یک تعهد و پرداخت سود و بهره‌ را نیز به دنبال دارد. این کارشناس صنعت خودرو، در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم سرمایه‌داران یا سیستم بانکی، پرداخت اوراق را تنها فرصتی برای عبور از معضل نقدینگی صنعت خودرو نبینند زیرا اگر قرار باشد، مشکل اصلی صنعت حل نشود، این اقدامات صرفاً یک درمان موقت بوده و در مجموع موجب افزایش بدهی و همچنین تعهدات صنعت خودرو در سال‌های آتی می‌شود.

****