امضاهای طلایی سدی در برابر استانداردسازی صنعت موتورسیکلت‌‌

امضاهای طلایی سدی در برابر استانداردسازی صنعت موتورسیکلت‌‌ رئیس انجمن صنعت موتورسیکلت استان قم، ضمن انتقاد از حمایت وزارت صمت از واردات موتورسیکلت و قطعات آن گفت: ارتقاء نیافتن استانداردهای آلایندگی به یورو۵ ناشی از عدم ارائه امتیازات و مشوق‌های دولتی از سوی وزارت صمت به تولیدکنندگان در چارچوب قانون است. ابوالفضل حجازی؛ در گفت‌وگو […]

امضاهای طلایی سدی در برابر استانداردسازی صنعت موتورسیکلت‌‌

رئیس انجمن صنعت موتورسیکلت استان قم، ضمن انتقاد از حمایت وزارت صمت از واردات موتورسیکلت و قطعات آن گفت: ارتقاء نیافتن استانداردهای آلایندگی به یورو۵ ناشی از عدم ارائه امتیازات و مشوق‌های دولتی از سوی وزارت صمت به تولیدکنندگان در چارچوب قانون است. ابوالفضل حجازی؛ در گفت‌وگو با خبرخودرو، درخصوص درخواست وزارت صمت و انجمن صنعت موتورسیکلت به هیأت دولت مبنی بر تعویق ارتقای استاندارد یورو۴ به یورو۵ و مخالفت سازمان حفظ محیط‌زیست و وزارت بهداشت، اظهار داشت: وزارت صمت بانی و بنیان‌گذار اصلی واحدهای تولید است اما همواره بروز یک نوع بی‌ثباتی در اداره این وزارتخانه قابل مشاهده است که این موضوع در سایر ارگان‌ها نیز به قوت خود باقی است. وی با اشاره به قوانین مصوبه سازمان محیط‌زیست که اجرای آن برعهده مجلس و هیأت وزراست، گفت: تنظیم و تدوین برنامه‌های کارشناسی شده ضمن برخورداری از قابلیت اجرایی و ارسال آن برای اجراء به دولت و مجلس از وظایف وزارت صمت است در صورتی که خلاف آن صادق است. رئیس انجمن صنعت موتورسیکلت استان قم، افزود: بسیاری از قوانین بدون بهره‌گیری از بررسی‌های کارشناسی به‌عنوان پشتوانه در مجلس و هیأت دولت به تصویب می‌رسد و به همین دلیل در مرحله اجراء با چالش‌هایی مواجه می‌شود. حجازی؛ ریشه مشکلات صنعت موتورسیکلت را وزارت صمت دانست و گفت: متأسفانه در حال‌حاضر، امضاهای طلایی در این اداره رواج یافته و بدین ترتیب بر روی بسیاری از حقوق، خط بطلان کشیده شده است. وی ادامه داد: علت اصلی سرگردانی موجود میان اداره‌ها و سازمان‌ها، عدم همکاری صحیح وزارت صمت است که تغییرات مدیریتی متعدد در حوزه خودرو و در بخش معاونت اجرایی اداره صمت استان تهران، طی چندین سال اخیر یکی از این نمونه‌هاست. به نحوی که پس از به‌کارگیری، مجال به سرانجام رساندن طرح‌ها و برنامه‌ها را نمی‌یابند و خروجی آن، سرگردانی موجود در ابلاغ دستورالعمل‌هاست که برخی نیز در واقع قابلیت اجرایی ندارند و برخی نیز نیازمند برنامه‌ریزی و ارائه مشوق به تولیدکنندگان است. رئیس انجمن صنعت موتورسیکلت استان قم، با بیان اینکه واردات قطعات فول سی‌کی‌دی در مقایسه با داخلی‌سازی بیشتر مورد حمایت وزارت صمت قرار دارد، گفت: به عنوان نمونه، یکی از واحد تولیدی و صنعتی در اطراف تهران ضمن برخورداری از ۲۰۰ میلیاردتومان مواداولیه، نیازمند ۱۵ میلیاردتومان سرمایه در گردش بوده اما به مدت دو سال است که به تعطیلی کشیده شده و اداره صمت استان در این زمینه همکاری نمی‌کند و صرفاً به‌دنبال ارائه جواز برای افزایش آمار است نه فعال‌سازی واحدهای تعطیل و دلیل آن وجود امضاهای طلایی در وزارت صمت است. حجازی افزود: امروزه دریافت مجوز واردات یک کالا ارزشی چند برابری در مقایسه با تولید داخلی دارد و حضور انواع برند موتورسیکلت در بازار گویای این امر است و تولیدکننده‌ای که ۵۰ درصد تولیدات را بر دوش گرفته، بیش از سایرین در تنگنا قرار می‌گیرد. به عنوان مثال حمایتی از تولیدکنندگان در جهت استانداردسازی به عمل نمی‌آید. وی با اشاره به اینکه در حال‌حاضر تمامی ‌موتورسیکلت‌های تولیدی از استاندارد یورو۴ برخوردار هستند، گفت: علت عدم اعمال استاندارد یورو۵، عدم ارائه امتیازات و مشوق‌های دولتی از سوی وزارت صمت در چارچوب قانون به تولیدکنندگان است. رئیس انجمن صنعت موتورسیکلت استان قم، درخصوص وضعیت تحقیق و توسعه و تولید قطعات مرتبط با استانداردهای آلایندگی یورو۵، گفت: در حوزه ساخت، سرمایهگذاری صورت نگرفته و با توجه به خودکفایی ۶۰درصدی صنعت موتورسیکلت در دهه۸۰، به دلیل فقدان اقدامات تحقیقاتی و سرمایه‌گذاری، پیشرفتی حاصل نشده بلکه نزول کرده‌ایم و متکی به واردات شده‌ایم. حجازی؛ در پایان با اشاره به واردات موتورسیکلت و قطعات چینی به داخل کشور، خاطرنشان کرد: چینی‌ها هنوز به تکنولوژی‌های موجود در کشورهای اروپایی دست نیافته‌اند، و با توجه به اینکه ۹۵ درصد صنعت موتورسیکلت کشور وابسته به چین است، اگر قرارداد خرید موتورسیکلت و قطعات با این کشور به شرط برخورداری از استاندارد یورو۵ باشد، این کشور در راستای ارتقای استاندارد اقدام می‌کند اما با توجه به بازار وسیع این کشور در حوزه موتورسیکلت در سطح جهان و عدم ورود فشار به این کشور برای رعایت استانداردها، اعمال این استانداردها انجام نشده و برای آنها توجیه اقتصادی نیز نخواهد داشت.