بودجه دوآشپزه!

بودجه دوآشپزه!       قبل از آنکه چیزی بگوییم و بنویسیم‌، خدمت تمامی‌حضار حاضر عرض می‌کنم که هوشنگ‌خان نه سواد بودجه‌نویسی دارد‌، نه سواد بررسی و جرح و تعدیل و نه هیچ سوادی که بتوان از نمد آن کلاهی برای بودجه درست کرد!      این بودجه ۱۴۰۰ هم برای خودش داستانی شده است‌، البته از حق […]

بودجه دوآشپزه!

      قبل از آنکه چیزی بگوییم و بنویسیم‌، خدمت تمامی‌حضار حاضر عرض می‌کنم که هوشنگ‌خان نه سواد بودجه‌نویسی دارد‌، نه سواد بررسی و جرح و تعدیل و نه هیچ سوادی که بتوان از نمد آن کلاهی برای بودجه درست کرد!

     این بودجه ۱۴۰۰ هم برای خودش داستانی شده است‌، البته از حق نگذریم کلاً تنظیم و تقدیم و بررسی و تصحیح و تصویب بودجه در این چند سال اخیر همراه با حرف‌وحدیث و بالا و پایین و یک‌دوازدهم و دودوازدهم و کلی داستان دیگر بوده است ولی اینجور که معلوم است این یکی با بقیه تومنی هفت‌صنار فرق داشته و شاید قصه‌اش تا دوازده‌دوازدهم هم کش پیدا کند‌! البته و یحتمل با اره‌کشی مجلس و دولت فعلی و متمم و الحاقیه و لایحه‌های دولت بعدی!

     عزیزان وکلای مجلس‌، بعد از تقدیم بودجه از طرف دولت‌، علامت سؤال و تعجب و تیغ انتقاد و تهدید به رد خود را پیوسته و کراراً روانه بودجه‌نویسان و دولتیان محترم نمودند و شرایط جوری بود که تقریباً همگان به این نتیجه رسیده بودند که کار این بودجه تمام است و دولت باید با صبر و حوصله به تدوین بودجه‌ای نو بیندیشد و دل از این تقدیمی ‌بکند‌!

     اما آرام‌آرام نظرها کمی‌تلطیف و البته تغییرات و تحولات بودجه‌ای تا حد زیادی تغلیظ شد و ظاهراً قرار بر این شد که به جای رد کردن و کار را به برنامه بودجه‌ای‌ها سپردن‌، همگی از مجلسی و دولتی و کارشناسان در کمیسیون‌ها دور هم جمع شوند و به چکش‌کاری و تیشه دادن و اره گرفتن و جرح وتعدیل پرداخته و دست‌پخت نهایی از دل آن درآمده و برود برای تأیید صحن و شورای‌نگهبان و نهایتاً سرو برای یک‌سال مملکت‌!

      اینها که گفتیم به دنبال توصیف و شرح ما وقع و این دست حرف‌ها نبودیم که نه درست می‌دانیم چه شده است و نه جمال واقعی این جناب بودجه را قبل از آن‌که تکلیف سال۱۴۰۰ مردم و کشور را معلوم کند‌، می‌توان رؤیت کرد که به وصف آن بپردازیم. فقط خواستیم عرض کنیم که اگر معیشت و عمران و اقتصاد کشور با این بودجه روبه سامان و آرامش و تعالی رفت‌، که چه بهتر آدم نابینا از خدا چه می‌خواهد‌، دو چشم بینا ولی خدای ناخواسته ممکن است بشود قوزبالاقوز و دردی افزون به دردهای دیگر‌، مجلس محترم و عزیزان دولت فعلی که جای خود دارند‌، دولت بعدی هم باید این دست‌پخت را برای ملک و مملکت سرو کند. عجالتاً از همین الان تکلیف متولی شور و بی‌نمکی آن را معلوم کنید که فردا توپ بین سه زمین سرگردان نباشد‌!  

                                                                        هوشنگ‌خان