خودروسازان کشور به یک ماشین تورم تبدیل شدهاند گروه خودرو -چندی پیش عبدالناصر همتی؛ رئیس بانکمرکزی در بازدید از ایرانخودرو، درباره برنامههایی که برای اعطای تسهیلات به خودروسازان وجود دارد، توضیح داد: منابع لازم از روشهای غیرتورمی مانند انتشار گواهی اوراق مولد (گام) در حال تأمین است که میتوان منابع لازم برای زنجیره تولید را […]
خودروسازان کشور به یک ماشین تورم تبدیل شدهاند
گروه خودرو -چندی پیش عبدالناصر همتی؛ رئیس بانکمرکزی در بازدید از ایرانخودرو، درباره برنامههایی که برای اعطای تسهیلات به خودروسازان وجود دارد، توضیح داد: منابع لازم از روشهای غیرتورمی مانند انتشار گواهی اوراق مولد (گام) در حال تأمین است که میتوان منابع لازم برای زنجیره تولید را از ابتدا که تأمین مواداولیه است تا انتها که فروش خودرو است را از طریق اوراق گام به مبلغ ۱۰ هزار میلیارد تأمین کنیم. حدود پنج هزار میلیاردتومان هم اعتبار بانکها برای دو شرکت خودروسازی ایرانخودرو و سایپا در نظر گرفته شده است. به این ترتیب با استفاده از ظرفیت اوراق گام و تسهیلات مستقیم بانکی، خودروسازان میتوانند حدود ۱۵ هزار میلیاردتومان تسهیلات جدید دریافت کنند و هرچند دولت معتقد است این منابع میتواند به افزایش ۵۰ درصدی تولید خودرو منجر شود اما همچنان ابهامهای اصلی به جای خود باقی است.. براساس گفتههای دبیر انجمن خودروسازان، میزان زیان دو خودروساز بزرگ کشور از مرز ۱۶ هزار میلیاردتومان گذشته یعنی حتی اگر تمام منابع این تسهیلات تأمین شود، حتی کفاف زیان انباشته فعلی را نیز نمیدهد و نمیتوان توقع داشت که این پولها به افزایش تولید کمک کند. از سوی دیگر میزان بدهی خودروسازان به قطعهسازان نیز به بالاترین عدد در سالهای گذشته رسیده و به این ترتیب باید دید چگونه وام به شرکتهایی که تا این اندازه در زیان و بدهی هستند تعلق میگیرد؟ فربد زاوه؛ کارشناس صنعت خودرو، با اشاره به تأثیرات پرداخت این اوراق گام بر بازار خودرو، گفت: خودروسازان کشور اکنون به یک ماشین تورم تبدیل شدهاند و هر چقدر میزان تولید آنها افزایش یابد، تورم نیز بیشتر میشود. وی بیان کرد: سال گذشته به دلیل سوءمدیریت ناکارآمد رئیس کل بانکمرکزی، از پرداخت وام به خودروسازان جلوگیری کرد، اما امسال بهدلیل اینکه به پایان دولت نزدیک میشویم اقدام به پرداخت وام کرده است، اما پرداخت این وام کمکی به صنعت خودرو نمیکند. درست است که خودروسازان این وام را میگیرند، اما همچنان زیانده خواهند بود و به بحرانی جبرانناپذیر نزدیک میشویم. این کارشناس صنعت خودرو، تشریح کرد: بهنظر میرسد اکنون با توجه به اینکه نقدینگی کم شده است، اقدام به پرداخت این وام کردهاند و اما ممکن است خودروساز نتواند این وام را پس دهد. خودروسازان اکنون این توانایی را دارند که روزی دو هزار دستگاه خودرو تولید کنند، این تولید اضافه در آینده با توجه به انصرف مردم از خرید خودرو، دردسرساز خواهد شد. زاوه؛ ادامه داد: ۱۵هزار میلیاردتومان، ضرری را جبران نمیکند. پرداخت وام باعث ایجاد بدهی اضافی برای خودروساز میشود، با وام نمیتوان به سود رسید، بلکه با سود میتوان زیان را جبران کرد، اکنون بعید است که خودروسازان قصد بازپرداخت این وام را داشته باشند، همانطور که گفته شد افزایش تولید باعث افزایش تورم میشود. این کارشناس صنعت خودرو، گفت: تنها راه برای رسیدن به سود و جبران ضرر این است که تورم بالا بماند تا بدهیهای خودروسازان بیارزش شود. ایرانخودرو دیزل در سال۹۲، ۶۰۰ میلیارد ضرر کرد که میتوانست همان زمان در بهترین نقطه شهر ملک خریداری کند و اکنون آن ملکها را بفروشد با سودی که کرده بدهی خود را پس دهد. امیرحسن کاکایی؛ عضو هیأت علمیدانشگاه علموصنعت ایران و کارشناس صنعت خودرو، با تأکید بر اینکه نتیجه سیاستگذاریهای اشتباه منجر به زیاندهی فعلی خودروسازان شده است، اظهار میکند: برنامه جهشتولید وزارت صمت، عرضه خودرو در بورس و مصوبه شورایرقابت نیز منتفی شده که این موضوع به زیاندهی بیشتر خودروسازان دامن زده است. عضو هیأتعلمیدانشگاه علموصنعت ایران میافزاید: با ادامه این شرایط خودروسازان اسفندماه وارد زیاندهی جدی خواهند شد. این در حالیست که در مدت مشابه سال گذشته خودروسازان زیانده شناخته شدند اما امسال غیرممکن خواهند بود تا از این وضعیت خارج شوند. کاکایی؛ با اشاره به تسهیلات جدید پرداختی به خودروسازان، میگوید: معنی این اقدام افزایش هزینههای مالی خودروسازان و تداوم وضعیت بد فعلی خواهد بود که نشان از تصمیمهای عجیب و اشتباه سیاستگذاران است.
به گفته وی، روند جهشتولید خودرو و تحقق آن جای ابهام دارد چرا که بهزودی شاهد زیاندهی رسمی خودروسازان خواهیم بود.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.