دبیر انجمن واردکنندگان خودرو وقتی خودروسازی در ایران دولتی است، توان واردات نخواهیم داشت دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، درباره علل ورود پیدا نکردن خودرو خارجی در بازار داخلی گفت: خودروهای گوناگون تولید خارجی وجود دارند که بسیار با کیفیت تر از خودروهای داخلی و ارزانتر هستند که در صورت مجوز واردات آن کمک بزرگی به […]
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو
وقتی خودروسازی در ایران دولتی است، توان واردات نخواهیم داشت
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، درباره علل ورود پیدا نکردن خودرو خارجی در بازار داخلی گفت: خودروهای گوناگون تولید خارجی وجود دارند که بسیار با کیفیت تر از خودروهای داخلی و ارزانتر هستند که در صورت مجوز واردات آن کمک بزرگی به بازار داخلی خودرو و رقابتپذیری تولیدکنندگان خودرو در کشور ایجاد میکند.به گزارش مناقصهمزایده، مهدی دادفر؛ افزود: قیمت خودرو مانند پراید این روزها بیش از ۱۰ هزار دلار است در حالی که حداقل ۱۰ خودرو مدل روز جهانی وجود دارد که دارای استانداردهای روز دنیا هستند و اگر وارد شود کمک به کیفیت تولید داخل خواهد شد، به عبارتی اگر خودروسازان داخلی بگذارند حتماً واردات خودرو از سر گرفته میشود و تعادل در بازار قیمت خودرو برقرار خواهد شد؛ وقتی خودروسازی در کشورمان دولتی است، توان واردات نخواهیم داشت، دلایل گوناگونی وجود دارد که چرا واردات خودرو صورت نمیگیرد. دادفر؛ در پاسخ به سؤالی درباره اینکه واردات خودرو مغایرتی با تولید داخلی و به نوعی داخلیسازی ندارد باتوجه به اینکه رهبر انقلاب بارها تأکید کردهاند که باید از تولید ملی حمایت کرد؟ گفت: درست است که مقاممعظمرهبری موضوع تولید داخل را مدنظر مسؤولان قرار میدهند و همه ایرانیان تمایل دارند چرخ کارخانههای تولید داخل بچرخد تا اشتغالزایی صورت گیرد، ارزبری وجود نداشته باشد و به نوعی ارزآوری به وجود آید، اما وقتی کیفیت خودروهای داخلی بسیار پایین است و به نوعی بازار انحصاری وجود دارد و همچنین توان تأمین بازار داخلی را ندارند بنابراین واردات راهکاری برای رونق تولید داخل است. وی افزود: آیا خودروسازان ما توانستهاند خودرو به تعداد نیاز بازار و کیفیت روز بازارهای جهانی بسازند؟ جالب اینجاست که هر وقت از این کارخانهها ایراد گرفته میشود ربطش میدهند به تحریم، در حالی که به تحریم ارتباطی ندارد؛ قدیمیها حرف خوبی میزنند که چاه کن همیشه ته چاه قرار دارد، مسؤولان خودروساز کشور شما جلو رقبای خودتان را به شکلهای مختلف گرفتهاید تا بتوانید بازار انحصاری داشته باشید بازار هم که بهدست آوردید اما وقتی نمیتوانید جوابگوی بازار باشید چه فایده ای دارد. دبیر انجمن وارد کنندگان خودرو، ادامه داد: نیاز واقعی بازار بین یک میلیون تا یک میلیون و سیصدهزار دستگاه است، اوج واردات خودرو به کشور در طول یک سال ۹۵ هزار خودرو بود و تولید داخل حدود یک میلیون بوده است، مابقی سالها نیز زیر این ارقام تولید و واردات داشتهایم. دادفر؛ گفت: هدفگذاری خودرو برای سالهای آینده سه میلیون دستگاه خودرو تولید، ۱۰درصد واردات و یک میلیون دستگاه نیز صادرات انجام شود، بنابر این ما باید به میزانی خودرو بسازیم که یک میلیون آن را صادر کنیم، متأسفانه نتوانستهایم نیاز بازار داخلی را جواب دهیم چه برسد به اینکه صادرات انجام دهیم. دبیر انجمن وارد کنندگان خودرو ادامه داد: دو کارخانه بزرگ تولیدکننده خودرو کشور در تمامیسالها ۹۴ درصد بازار خودروی کشور را از آن خودشان کردهاند و سه تا پنج درصد هم سهم واردکنندگان بوده و یک تا سه درصد بازار نیز متعلق به دیگر خودروسازان است و برخی از خودروسازان کشور تنها ۳۰ هزار خودرو تولید داشتهاند و به عبارتی کل بازار در اختیار دو خوروساز قرار دارد ما نمیگوییم قرار نگیرد، اما در شرایط مساوی قرار گیرد و رقابت سالم ایجاد شود
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.