ورود جهاددانشگاهی صنعتی‌شریف به دو حوزه ECU و TCUصنعت خودرو

ورود جهاددانشگاهی صنعتی‌شریف به دو حوزه ECU و TCUصنعت خودرو معاون پژوهش و فناوری سازمان جهاددانشگاهی صنعتی‌شریف، گفت: در چند سال اخیر و با تشدید تحریم‌ها، نگاه به توانمندی داخلی بیشتر شده و در این مجموعه توانسته‌ایم در صنعت خودرو و نفت، پروژه‌های خوبی را اجرایی کنیم. به گزارش مناقصه‌مزایده، محسن مردانی؛ ضمن اشاره به […]

ورود جهاددانشگاهی صنعتی‌شریف به دو حوزه ECU و TCUصنعت خودرو

معاون پژوهش و فناوری سازمان جهاددانشگاهی صنعتی‌شریف، گفت: در چند سال اخیر و با تشدید تحریم‌ها، نگاه به توانمندی داخلی بیشتر شده و در این مجموعه توانسته‌ایم در صنعت خودرو و نفت، پروژه‌های خوبی را اجرایی کنیم.

به گزارش مناقصه‌مزایده، محسن مردانی؛ ضمن اشاره به سابقه جهاد دانشگاهی در حوزه پژوهش کشور گفت: در دوران دفاع‌مقدس، جهاد دانشگاهی مشارکت بسیار مناسبی در پروژه‌های دفاعی کشور بازی نمود که پس از پایان آن دوران، با شدت کمتری ادامه یافت. پس از آن بسیاری از مدیران جوان این نهاد به دلیل نیاز کشور، به سازمان‌ها و نهادهای دولتی منتقل شدند. در دوران سازندگی، جهاد دانشگاهی همچنان در زمینه اجرای پروژه‌های مختلف فعالیت می‌کرد. رسالت سازمان از ابتدا همین بود که در هر بخشی از کشور که مشکلی وجود داشت و دیگران به دلایل متعدد از جمله پیچیدگی فناوری یا منفعت اقتصادی پایین، به آن ورود پیدا نمی‌کردند، نقش جهادی خود را ایفاء می‌کرد. وی افزود: در دهه۸۰، دانشگاه‌ها نیز به حوزه پژوهش وارد شده و پژوهش کشور شکل تقویت‌شده‌تری پیدا کرد؛ در کنار آن، شرکت‌هایی با ماهیت مشابه شرکت‌های دانش‌بنیان امروزی در کشور ایجاد شدند. با ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان در دهه۹۰، عمده مزیت‌های رقابتی (ورود به مناقصات، مزایای بیمه و مالیاتی) که پیش از این به جهاددانشگاهی یا دانشگاه‌ها تعلق داشت، به شرکت‌های دانش‌بنیان واگذار کردید. به‌علاوه، این شرکت‌ها از مزایای بخش‌خصوصی نیز بهره‌مند هستند و در نتیجه، این شرکت‌ها با حمایت‌های خوبی که انجام شد، به سمت تولید محصولات فناورانه روی آورده‌اند و به‌تبع آن، بازیگران حوزه پژوهش در کشور افزایش پیدا کردند؛ بنابراین به نظر می‌رسد مسیر پیش‌روی جهاد دانشگاهی به منظور بازی کردن یک نقش تعیین‌کننده در چرخه پژوهش و فناوری کشور، تکمیل این چرخه و ورود به مباحث تجاری‌سازی محصولات فناورانه است. درخصوص فعالیت‌های این سازمان در صنعت خودرو گفت: در حوزه الکترونیک خودرو به دو حوزه ECU و TCU وارد شده‌ایم. برد کنترلی تبدیل گیربکس دستی به گیربکس اتومات تاکنون در کشور ساخته نشده است و اکنون این پروژه به جهاد دانشگاهی صنعتی‌شریف واگذار شده است. در جهاد دانشگاهی صنعتی‌شریف در حال حرکت در مسیری هستیم که محصولات تولیدی به مرحله تجاری‌سازی برسند. در حوزه الکترونیک خودرو به دنبال انعقاد قرارداد برای تولید و تأسیس شرکت تجاری هستیم؛ به‌گونه‌ای که علاوه بر اعضای دخیل در تولید دانش فنی محصول، کل سازمان از این دستاورد منفعت ببرند. معاون پژوهش و فناوری سازمان جهاد دانشگاهی صنعتی‌شریف، تأکید کرد: در حوزه خودرو، پروژه دیگری در حال انجام داریم که شامل ارتباطات خودروها با یکدیگر است و قرار است روی خودروهای جدیدتر نصب شوند. در این سیستم، خودروها قادر به برقراری ارتباط با یکدیگر و نیز با مرکز و مراکز امداد و نجات هستند؛ همچنین اگر خودرو در جاده‌ای دورافتاده دچار سانحه شد، سیستم خودرو با تشخیص تصادف، پیامی‌برای مراکز امداد و نجات ارسال کرده و با استفاده از موقعیت‌یاب (GPS)، محل خودرو مشخص می‌شود. این فناوری برای خودروهای خودران و نیمه‌خودران آینده هم کاربرد خواهد داشت. قرارداد این پروژه طی ماه‌های آینده با ایران‌خودرو منعقد خواهد شد. در حوزه خودرو علاوه بر ECU و TCU و CCU (حوزه الکترونیک خودرو) قصد داریم به حوزه تدوین دانش فنی و تولید انژکتور خودرو که کاملاً وارداتی بوده و یکی از محصولات کلیدی خودرو محسوب می‌شود، ورود کنیم.