افزایش تولید خودرو‌های ناقص به دلیل کمبود قطعات

دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو مطرح کرد   افزایش تولید خودرو‌های ناقص به دلیل کمبود قطعات این روزها شمارگان تولید روزانه در دو خودروساز بزرگ کشور با روزهای اوج امسال فاصله گرفته، به‌طوری که سایپا که در خردادماه امسال روزانه بیش از دو هزار و ۲۰۰ دستگاه تولید داشت به یک‌هزار و […]

دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو مطرح کرد  

افزایش تولید خودرو‌های ناقص به دلیل کمبود قطعات

این روزها شمارگان تولید روزانه در دو خودروساز بزرگ کشور با روزهای اوج امسال فاصله گرفته، به‌طوری که سایپا که در خردادماه امسال روزانه بیش از دو هزار و ۲۰۰ دستگاه تولید داشت به یک‌هزار و ۸۰۰ دستگاه افت کرد و ایران‌خودرو که عنوان بزرگ‌ترین خودروساز کشور را یدک می‌کشد، این روزها به تیراژ دو هزار دستگاه رسیده است و شنیده‌ها حاکی از آن است که بیش از ۷۰ هزار دستگاه خودروی ناقص در کف پارکینگ خودروسازان وجود دارد که سهم ایران‌خودرو ۴۰ هزار و سایپا ۳۰ هزار دستگاه است. در همین زمینه، آرش محبی‌نژاد؛ دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو، با اشاره به کاهش تیراژ خودروسازان در روزهای اخیربه ایرنا، گفت: مشکل آنجاست که خودروسازان از نقدینگی کافی برای تسویه بدهی قطعه‌سازان برخوردار نبوده و از سوی دیگر قطعه‌سازان نیز بیش از این توان مالی برای ادامه کار برخوردار نیستند. وی افزود:‌ این روزها یکی پس از دیگری شاهد توقف تولید و تعطیلی قطعه‌سازان هستیم و تأمین قطعه از سوی آنها با اختلال شدید مواجه شده است. این مقام صنفی، یادآور شد: اکنون بخش زیادی از خودروها نیز به صورت ناقص و با کمبود برخی قطعات در حال تولید است که این مسأله می‌تواند هدف «جهش‌تولید» را تا پایان سال با مشکل مواجه کند. وی بیان‌داشت: اکنون مجموع مطالبات قطعه‌سازان و زنجیره تأمین خودروسازی به بیش از ۴۰ هزار میلیاردتومان رسیده که فقط ۱۰ هزار میلیاردتومان آن مطالبات معوق تعیین‌تکلیف نشده است. محبی‌نژاد؛ ادامه‌داد: تاکنون تعدیل قیمت‌ها و قراردادها برای بخش کوچکی از جامعه قطعه‌سازان اتفاق افتاده و اگر تعدیلات انجام شود، دستکم ۳۰ درصد دیگر به مطالبات معوق یاد شده اضافه خواهد شد. وی گفت: ‌این در حالی است که پرداخت مطالبات قطعه‌سازان از سوی خودروسازان به صورت قطره‌چکانی انجام می‌شود و مطرح شدن اوراق «گام» برای پرداخت بخشی از مطالبات نیز در عمل با مشکلاتی مواجه است. دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو، یادآور شد: اواخر پارسال خودروسازان نیمی ‌از تسهیلات ۱۰هزار میلیاردتومانی مصوب شده از سوی شورای پول و اعتبار را دریافت کرده و بین قطعه‌سازان تقسیم کردند، اکنون پنج هزار میلیاردتومان آن باقی‌مانده که نیاز به مصوبه جدیدی نداشته و فقط باید تاریخ مصوبه قبلی، تمدید شود.