آلودگی هوا را رها کنید‌، متولی را بچسبید!

 آلودگی هوا را رها کنید‌، متولی را بچسبید!       این هم برای خودش یک هنر است که وقتی کرونا و گرانی حسابی در حال گردوخاک کردن است‌، مدارس، تعطیل و کسب‌وکارها بی‌رونق است و ریزش بورس و نیامدن واکسن و کلی چیز دیگر همه را گرفتار خود کرده است ولی با این‌حال این جناب آلودگی […]

 آلودگی هوا را رها کنید‌، متولی را بچسبید!

      این هم برای خودش یک هنر است که وقتی کرونا و گرانی حسابی در حال گردوخاک کردن است‌، مدارس، تعطیل و کسب‌وکارها بی‌رونق است و ریزش بورس و نیامدن واکسن و کلی چیز دیگر همه را گرفتار خود کرده است ولی با این‌حال این جناب آلودگی پرکار و همه‌جا حاضر توانسته خودش را در بین بزرگان مصیبت و معضل و خطر، حسابی جا کند و حالی اساسی به مردم داده و در کنار ماهی و برنج‌دودی‌، آدمیزاد دودی را تقدیم بشریت نماید‌!

     براساس آنچه ما شنیده‌ایم و دیده‌ایم‌، سازمان محیط‌زیست گرامی‌، با تمام قدرت و در اوج هنر و تلاش، همواره به دیگران توصیه‌های اخلاقی‌، بهداشتی و محیط‌زیستی می‌کند و با پرهیز از هرگونه سخت‌گیری و خشونت و با رفتاری انسانی و همدلانه از همان اندک ظرفیت و توان قانونی خود برای اینکه آلودگی هوا و قطع درختان و سوخت نیروگاه‌ها و این قسم چیزها تکلیفش معلوم شود‌، دوری کرده و با شعار با هم مهربان باشیم همچنان به وظایف خطیر خود به نحو احسن ادامه می‌دهد‌!

     البته از حق نگذریم که عزیزان محیط‌زیستی در رابطه با تابلوهای سنجش آلودگی هوا سنگ‌تمام گذاشته‌اند‌، مهم‌ترین اقدام ایشان که صرفاً در راستای کاهش اضطراب مردم و عدم تشویش اذهان عمومی ‌بوده و قابل‌تقدیر است‌، خاموش بودن این تابلوها در روزهایی است که آلودگی بالاست‌، که این اقدام خردمندانه باعث گردیده سطح آرامش روانی مردم بهبود یافته و امید به زندگی افزایش و به‌طبع آن حتی شرایط انباشت آلاینده‌ها و خطر برای عموم‌، نتواند کوچک‌ترین اثری روی مردم بگذارد‌!

     یکی دیگر از اقدامات تحسین‌برانگیز‌، عدم پیگیری برای تعمیر تابلوهایی است که دچار خرابی شده‌اند که البته ظاهراً مشکل بودجه‌ای است و براساس محاسبات کارشناسان لااقل نیمی ‌از بودجه این سازمان باید صرف شود تا این‌چنین تابلوهایی دومرتبه تعمیر و به‌کار بیفتد زیرا این تابلوها با کمک تکنولوژی‌های پیشرفته و‌ های‌تک درست شده و بحث یکی، دو مدار و سنسور و چهار تا لامپ زرد و نارنجی نیست‌!

     تغییر عبارت «سالم» به قابل‌قبول هم یکی دیگر از دستاوردهای شگفت‌انگیز است که این یکی به لحاظ اهمیت استراتژیک‌، مصوبه کابینه را هم با خود داشته و نشانه ارزشمندی از رشد و شکوفایی در این عرصه می‌باشد که البته پیشنهاد می‌شود عبارت همینه که هست هم جایگزین عبارت «ناسالم برای گروه حساس» و عبارت هرجور که راحتید‌! به جای عبارت دلهره‌آور «ناسالم برای عموم» در نظر گرفته شود و گنجینه افتخارات تکمیل گردد!

تا یادمان نرفته عرض کنیم که ظاهراً طرح‌های جدیدی هم در راه است‌، که به جای خاموش بودن تابلوها در روزهای خاکستری سرب و دودی‌، چراغ‌های قرمز ستون‌های کیفیت هوا به‌صورت خودجوش دچار عدم نوردهی گردیده و خیال مردم را از هر حیث راحت نمایند و یا در روزهای هوای پاک و سالم‌، آن تابلوهای خراب در لیست تعمیر‌، به‌طور ناگهانی به‌کار افتاده و موجی از شورونشاط را به جامعه تزریق نمایند‌!

      در این شرایط بحران‌زده و هزار و یک مصیبت وارد شده به روح و روان مردم و اینکه در این اوضاع همه گرفتار هستند‌، وظیفه هوشنگ‌خانی بنده اجازه نداد قدرشناس این همه کفایت نباشم‌!  

                                                                        هوشنگ‌خان