اثرات منفی حذف ناگهانی دولت از قیمت‌گذاری خودرو

اثرات منفی حذف ناگهانی دولت از قیمت‌گذاری خودرو به اعتقاد برخی از کارشناسان، در حال‌حاضر شرایط رقابتی در صنعت خودرو سالم نیست، بنابراین مجموعه‌ها تلاشی برای ارتقای کیفیت و کاهش هزینه‌های تمام‌شده تولید نمی‌کنند. بنابراین در وضعیت کنونی آزادسازی قیمت خودرو، موضوعاتی مانند احتکار را تشدید می‌کند، بنابراین آزاد کردن قیمت خودرو در حال‌حاضر به […]

اثرات منفی حذف ناگهانی دولت از قیمت‌گذاری خودرو

به اعتقاد برخی از کارشناسان، در حال‌حاضر شرایط رقابتی در صنعت خودرو سالم نیست، بنابراین مجموعه‌ها تلاشی برای ارتقای کیفیت و کاهش هزینه‌های تمام‌شده تولید نمی‌کنند. بنابراین در وضعیت کنونی آزادسازی قیمت خودرو، موضوعاتی مانند احتکار را تشدید می‌کند، بنابراین آزاد کردن قیمت خودرو در حال‌حاضر به صلاح نیست. در این باره سیدمحسن دهنوی؛ عضو هیأت رئیسه مجلس می‌گوید: تا تولید خودرو در قبضه مافیا باشد، آزادسازی قیمت‌ها رانت را از بین نمی‌برد، حتی فساد را مضاعف می‌کند. جواد مرزبان‌راد؛ عضو هیأت علمی‌ دانشگاه علم‌وصنعت ایران با تأکید بر اینکه موافق آزادسازی قیمت‌ها و یا قیمت‌گذاری دستوری در صنعت خودرو نیستم، می‌گوید: به قیمت‌گذاری خودرو باید به صورت مجموعه‌ای نگریست تا با همکاری فراقوه‌ای همه دستگاه‌ها، دولت نسبت به تدوین بسته‌ای با هدف کنترل غیرمستقیم نسبت به تعدیل قیمت‌ها اقدام کند. وی می‌افزاید: آزادسازی قیمت در یک سیستم به صورت یک اصل کلی وجود دارد و هربازاری برای دستیابی به توازن باید این اجازه را داشته باشد که تعیین‌کننده قیمت‌ها باشد. این کارشناس صنعت خودرو، با تأکید بر اینکه در این میان دولت نمی‌تواند بازار را رها و تعیین قیمت‌ها را به عرضه و تقاضا واگذار کند، تصریح می‌کند: این مدل تفکر نتیجه‌بخش نبوده و نمی‌توان ادعا کرد با رها کردن بازار مشکلات این صنعت حل خواهد شد، اما از سوی دیگر کنترل بازار به معنای کنترل قیمت نیست بلکه باید مجموعه‌ای فعالیت‌ها پیش‌بینی شود تا شاهد یک بازار متعادل باشیم. مرزبان‌راد؛ وظیفه دولت را فراهم کردن تسهیلات برای بخش‌های پایه‌ای می‌داند و اظهار می‌کند: اگر برای نمونه دولت کنترلی برروی نحوه تأمین مواداولیه صنعت خودرو و قیمت آن نداشته باشد، شاهد خروج موادخام ازکشور و خرید دوباره آن از سایر کشورها هستیم. بنابراین باید به‌دنبال سازوکارهایی باشیم تا بستر رقابت آزاد فراهم شود تا دولت بدون آن که به‌صورت مستقیم وارد حوزه قیمت‌گذاری شود، بستری را فراهم کند تا قیمت‌ها سرسام‌آور افزایش نیابند. عضو هیأت علمی‌دانشگاه علم‌وصنعت ایران در ادامه به خودروکار، گفت: فراهم کردن شرایط بانک‌ها برای ارائه تسهیلات به خودروسازان و فراهم کردن شرایط برای روانه شدن سرمایه‌ها به سمت تولید و جلوگیری از واسطه‌گری از جمله راهکارهایی است که دولت می‌تواند با تکیه بر آن نسبت به کنترل قیمت‌ها اقدام کند. وی با بیان اینکه با رهاسازی قیمت‌ها احتمال سوءاستفاده سودجویان وجود دارد، اظهار می‌کند: باید سیستمی ‌اجرایی شود تا دولت‌ها به خودی خود به تعادل برسند در حالی که چرخه معیوب قیمت‌گذاری نادرست و همچنین عدم تعیین قیمت صنعت خودرو را به نابودی کشانده است.