عضو کمیسیون انرژی اجرای «برندینگ» پای دلالان را به بازار سوخت باز میکند عضو کمیسیون انرژی مجلس با انتقاد از اجرای«طرح برندینگ» گفت: با اجرای این طرح پای دلالان سوخت، قاچاقچیان و واردکنندگان به توزیع سوخت باز میشود. به گزارش مهر، هدایتا…خادمی با انتقاد از فشارها برای حذف کارت سوخت با بیان اینکه شخص رییسجمهور […]
عضو کمیسیون انرژی
اجرای «برندینگ» پای دلالان را به بازار سوخت باز میکند
عضو کمیسیون انرژی مجلس با انتقاد از اجرای«طرح برندینگ» گفت: با اجرای این طرح پای دلالان سوخت، قاچاقچیان و واردکنندگان به توزیع سوخت باز میشود.
به گزارش مهر، هدایتا…خادمی با انتقاد از فشارها برای حذف کارت سوخت با بیان اینکه شخص رییسجمهور در جریان جزییات این امر قرار ندارد گفت: با حذف کارت سوخت میخواهند شفافیت را از بین ببرند تا قاچاق و واردات بیشتری صورت بگیرد.
نماینده مردم ایذه با اشاره به مناظره رادیویی با مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآوردههای نفتی در این خصوص گفت: آقای سجادی پیش از این بارهای مصاحبه داده بودند که کارت سوخت بهترین سامانه ایجاد شده است و باید ادامه یابد، چه اتفاقی افتاده که ظرف دو تا ۳ ماه گذشته نظر وی و آقای وزیر نسبت به این موضوع تغییر کرده است.
عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به همزمانی موضوع حذف کارت سوخت و برندینگ جایگاههای سوخت، گفت: وزارت نفت اعلام میکند ما با تعداد زیادی از جایگاهداران طرف هستیم به آنها سوخت میدهیم و نظارت و ارزیابی داریم که مشکلاتی را برای وزارت نفت ایجاد کرده است.
وی افزود: وزارت نفت قصد دارد با اجرای طرح برندینگ دو تا ۳ شرکت وظایف وزارت نفت در قبال جایگاهداران را انجام دهند و نظارت و ارزیابی داشته باشند.
خادمی با بیان اینکه شرکتهایی که بدین منظور انتخاب میشوند،متعلق به دوستان بازنشسته در وزارت نفت هستند، گفت: این شرکتهای خصوصی طرف قرارداد با وزارت نفت در زمینه توزیع سوخت هستند، سود این شرکتها در واردات بیشتر بنزین و مصرف بیشتر سوخت است.
عضو کمیسیون انرژی تصریح کرد: خصوصیسازی توزیع بنزین بدین معناست که رانتی به عدهای داده میشود که منابع مالی بدون زحمت کسب کنند، جایگاه داران باید با تابلو و برند این شرکتها کار کنند و جایگاهداران در اصل نماینده این شرکتها و تحت برند این شرکتها هستند و برای قرار گرفتن تحت این برند باید هزینه بپردازند که در گام اول میلیاردها تومان عاید این شرکتها میشود.
وی با اشاره به فشار لابیهای دلالان واردات و قاچاق سوخت گفت: در صورت اجرای طرح برندینگ، تحویل سوخت به جایگاهها از سوی دلالها انجام میشود و پای دلالهای سوخت هم به خرید و فروش سوخت باز میشود. علت اصرار برای حذف کارت سوخت و تک نرخی بودن بنزین فشار لابی دلالان واردات و قاچاق سوخت است.
خادمی با اشاره به چالشهای اساسی اجرای طرح برندینگ اظهار داشت: وزارت نفت جوابی برای این سؤال ندارند که اگر قیمت نفت افزایش یابد قیمت بنزین هم باید به ازای آن افزایش پیدا کند چون شرکتهای توزیع خصوصی هستند، بنزین را با قیمت بالا و اصلی توزیع خواهند کرد.
وی افزود: دولت با افزایش سریع قیمت بنزین چه کار میکند اگر با قیمت بالا بنزین عرضه شود، سیستم اقتصادی به هم میخورد و دولت چارهای ندارد جز اینکه یارانه به سوخت بدهد و برمیگردیم به ۱۰ سال پیش که میگفتیم به چه علت باید بنزین با قیمت یکسان در دسترس همه باشد.
عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: همیشه قیمت سوخت ایران کمتر از منطقه است و این به معنای قاچاق است هر چه قاچاق بیشتر صورت بگیرد مسؤولان شرکتهای برندینگ راضی تر هستند چون وارد کننده هستند.
خادمی یادآور شد: واردکنندگان و قاچاقچیان سوخت دست در دست هم و مثل دو لبه قیچی هستند، چون سود قاچاقچی در عدم شفافیت و واردات بیشتر و سود واردکنندگان هم سود در قاچاق سوخت و عدم شفافیت در مصرف است تا مصرف بالا نشان داده شده و واردات افزایش یابد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.