برداشت روزانه یک میلیارد فوت مکعب گاز از پارس جنوبی شمارش معکوس برای برداشت گاز از سکوی فاز ٢١ میدان گازی پارس جنوبی؛ با نصب این سازه دریایی آغاز شد. به گزارش شانا، روز گذشته مراحل مقدماتی نصب سکوی فاز ٢١ آغاز شده است و در صورت مساعد بودن شرایط جوی، انتظار میرود این سکو […]
برداشت روزانه یک میلیارد فوت مکعب گاز از پارس جنوبی
شمارش معکوس برای برداشت گاز از سکوی فاز ٢١ میدان گازی پارس جنوبی؛ با نصب این سازه دریایی آغاز شد.
به گزارش شانا، روز گذشته مراحل مقدماتی نصب سکوی فاز ٢١ آغاز شده است و در صورت مساعد بودن شرایط جوی، انتظار میرود این سکو در موقعیت خود در خلیجفارس نصب شود.
ابوالقاسمرحمانی، مدیرعامل شرکت تأسیسات دریایی نیز در این باره گفت: با راهاندازی سکوی فاز ٢١، یک میلیارد فوت مکعب به ظرفیت برداشت گاز از میدان گازی پارس جنوبی اضافه میشود.
با اجرای فازهای ٢٠ و ٢١ پارس جنوبی روزانه دو میلیارد فوت مکعب به ظرفیت برداشت گاز از پارس جنوبی اضافه میشود. همچنین هدف از توسعه این فازها استخراج روزانه ٥٠ میلیون مترمکعب گاز برای تزریق به شبکه سراسری، تولید روزانه ٧٧ هزار بشکه میعانات گازی برای صادرات، یک میلیون تن اتان به منظور تأمین خوراک واحدهای پتروشیمی و سرانجام ٤٠٠ تن گوگرد برای صادرات است.
رحمانی تصریح کرد: تولید یک میلیارد فوت مکعبی گاز از سکوی فاز ٢١ میدان مشترک پارس جنوبی در حالی آغاز میشود که شرکت تأسیسات دریایی امسال (با احتساب سکوی فاز ٢١) ، نصب ۴ سکو را در فواصل بسیار کوتاه برعهده دارد.
مدیرعامل شرکت تأسیسات دریایی با بیان اینکه سکوی فاز ٢١ از معدود سازههایی است که با پیشرفت بیش از ٩٨ درصد در محل خود در خلیجفارس نصب میشود، خاطرنشان کرد: بارگیری این سکو، ۵ تیرماه امسال انجام و به همراه سکوی ١٩A در تاریخ ١٣ تیرماه یارد خرمشهر را به سوی موقعیت خود در خلیجفارس ترک کرد.
رحمانی با اشاره به نصب سکوی ١٩A در هفته گذشته از سوی این شرکت، اظهار کرد: پس از انجام موفق این عملیات، شناور اوشنیک ۵ هزار، موقعیت فاز ١٩ را ترک و به سمت موقعیت فاز ٢١ برای نصب این سکو حرکت کرد.
مدیرعامل شرکت تأسیسات دریایی درباره زمان راهاندازی سکوی فاز ٢١ نیز اظهار کرد: براساس برنامهریزی انجام شده، با پایان یافتن عملیات نصب عرشه و ملحقات سکوی فاز ٢١، این سکو آبانماه امسال راهاندازی شود.
رحمانی از جمله ویژگیهای سکوی فاز ٢١ را ساخت ٢٠ ماهه سکو اعلام کرد و ادامه داد: تغییر کارگاه ساخت این عرشه از یارد مهدویان به دلیل نداشتن ساختار مناسب و اشکالات فنی، به یارد یک شرکت تأسیسات دریایی سبب توقف ١٨ ماهه ساخت این سکو شد، در نتیجه سکوهای نیمه ساخته به یارد خرمشهر منتقل شده و با سرعت زیادی و در مدت ٢٠ ماه تکمیل شد.
مدیرعامل شرکت تأسیسات دریایی با اشاره به انجام ٦ میلیون نفر ساعت کار برای ساخت سکوهای فازهای ٢٠ و ٢١ در شرایط طاقت فرسای گرمای جنوب، یادآور شد: اشتغالزایی مستقیم روزانه بالغ بر ٦٠٠ نفر در قالب پیمانکاران اجرایی یارد خرمشهر از دیگر دستاوردهای اصلی اجرای این پروژه فراساحلی است.
وی انجام همه مراحل مهندسی از سوی واحد مهندسی این شرکت از یکسو و همچنین واگذاری سیستمهای کنترل سکوها (ESD، DCS و F&G) برای نخستین بار به شرکتهای ایرانی را حاکی از عزم و اراده شرکت تأسیسات دریایی به بومیسازی تجهیزات پروژههای فراساحلی اعلام کرد.
رحمانی ادامه داد: انجام صددرصدی عملیات ساخت، وزن کشی و بارگیری سکوها با تجهیزات ملکی شرکت تأسیسات دریایی با تکیه بر نیروهای متخصص داخلی، حمل دریایی و نصب این عرشهها با بهکارگیری شناورهای ملکی و در نهایت راهاندازی این سازههای دریایی، نشان از تحقق عملی اقتصاد مقاومتی در این عرصه است.
رحمانی همچنین پیشرفت ساخت سکوی فاز ٢٠ را ٩٠ درصد اعلام کرد و افزود: براساس برنامهریزیهای انجام شده ساخت این سکو نیز تا پایان شهریورماه به پایان رسیده و پس از آن، نصب این سازه تا پایان مهر ماه انجام و عملیات راهاندازی آن آغاز خواهد شد.
به گفته رحمانی؛ متخصصان این شرکت همچنین فعالیتهای باقیمانده خطوط لوله دریا و راهاندازی خط لوله فازهای ٢٠ و ٢١ را تا پایان آبانماه تکمیل خواهند کرد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.