چرا از موتورسیکلت‌های برقی استقبال نمی‌شود؟

چرا از موتورسیکلت‌های برقی استقبال نمی‌شود؟ طبق آمار تا پایان سال گذشته هشت‌میلیون و ۷۸۲ هزار و ۲۵۶ موتورسیکلت فرسوده در کشور موجود بود. این در حالی است که موتورسیکلت‌های فرسوده یکی از منابع مهم آلودگی هوا چه در پایتخت و دیگر کلان‌شهرها به‌شمار می‌روند که برای مقابله با این معضل، استفاده از موتورسیکلت‌های برقی […]

چرا از موتورسیکلت‌های برقی استقبال نمی‌شود؟

طبق آمار تا پایان سال گذشته هشت‌میلیون و ۷۸۲ هزار و ۲۵۶ موتورسیکلت فرسوده در کشور موجود بود. این در حالی است که موتورسیکلت‌های فرسوده یکی از منابع مهم آلودگی هوا چه در پایتخت و دیگر کلان‌شهرها به‌شمار می‌روند که برای مقابله با این معضل، استفاده از موتورسیکلت‌های برقی در دستور کار قرار گرفته است، اما با وجود گذشت چند سال، استقبال چندانی از این نوع موتورسیکلت‌ها نشده است. به گزارش مناقصه‌مزایده، به گفته سهیل معمارباشی؛ مدیرکل صنایع حمل‌ونقل وزارت صنعت،‌معدن‌وتجارت، مهم‌ترین مشکل درباره عدم استقبال از موتورسیکلت‌های برقی، قیمت بالا و فروش آن‌ها می‌باشد. معمارباشی؛ افزود: ما در تولید این نوع موتورسیکلت‌ها هیچ مشکلی نداریم، اکنون ۳۰ هزار دستگاه موتورسیکلت برقی تولید شده داریم که مشتری ندارد، زیرا قیمت موتورسیکلت‌های برقی سه برابر موتورسیکلت‌های بنزینی است. وی اضافه‌کرد: در همه کشورها، دولت‌ها برای موتورهای برقی یارانه در نظر می‌گیرند؛ این در حالی است که در کشور ما چنین یارانه‌ای در نظر گرفته نشده است. بنابراین مردم قدرت خرید موتورسیکلت برقی ندارند. در این زمینه ابوالفضل حجازی؛ عضو هیأت‌مدیره انجمن صنعت موتورسیکلت ایران، گفت: موتورسیکلت فرسوده باید در وهله نخست تعریف شود، مطابق آنچه در قانون آمده هشت سال عمر به عنوان زمان مفید استفاده از این وسیله‌نقلیه محسوب شده و بیشتر از آن فرسوده حساب می‌شود.  حجازی؛ افزود: البته در این میان موتورهای باکیفیت خارجی امکان اینکه پس از هشت سال بتوانند از رده خارج شوند را ندارند، چون ارزش اقتصادی آنها بالاست و در برخی موارد به‌راحتی تا ۱۵ سال نیز بدون مشکل به تردد می‌پردازند. به گفته این مقام صنفی؛ مدت زمان هشت سال برای از رده خارج کردن موتورهای کاربراتوری یا دوزمانه قدیمی ‌که در دهه‌های ۷۰ و ۸۰ در کشورمان تولید می‌شده، قابل اجراست. عضو هیأت‌مدیره انجمن صنعت موتورسیکلت ایران، یادآورشد: این روزها قیمت موتورسیکلت در مقایسه با سال گذشته افزایش چند برابری داشته و به همین دلیل افراد به تعمیر موتور به‌جای تعویض روی آورده‌اند. حجازی؛ با تأکید بر اینکه در شهرهای بزرگی همچون تهران، اصفهان و دیگر کلان‌شهرها باید موتورهای فرسوده کنار رفته و به روستاها منتقل شود، تصریح‌کرد: دولت باید زمینه را برای خرید موتورسیکلت فراهم کرده و موتورهای فرسوده را با قیمت‌های انگیزشی خریداری کند. وی گفت: سال ۸۶ نخستین خط تولید موتورهای برقی در استان قم راه‌اندازی شد، اما با استقبال خوبی مواجه نشد و هنوز هم بخش اعظم آن موتورهای تولیدی در کارخانه باقی مانده است. این مقام صنفی، معتقد است: امروز تولید موتورهای برقی و تداوم تولید موتورهای انژکتوری شدنی است، اما نیازمند بخشنامه‌های قطعی و اجرایی در کشور است. وی گفت: در ۱۰ ماهه امسال نزدیک به ۱۸۰ هزار دستگاه موتورسیکلت در کشور تولید شد که در هم‌سنجی با پارسال جهش ۶۰درصدی داشته است، در این میان سهم موتورهای برقی کمتر از ۱۰درصد است، هر چند نسبت به سال گذشته سهم موتورهای برقی کمی ‌بیش از دو برابر شده است. عضو هیأت‌مدیره انجمن صنعت موتورسیکلت ایران، افزود: موتورهای برقی به صورت فول سی.‌کی.‌دی ساخته می‌شوند و بین یک‌چهارم تا یک‌سوم قیمت آنها را باتری تشکیل می‌دهد. وی با اشاره به برخی مشکلات تولید، ادامه ‌داد: محموله‌های کارخانجات دست‌کم چهار تا پنج ماه در گمرک بندرعباس می‌خوابد که موجب از بین رفتن باتری‌ها شده و تولیدکنندگان زیان شدیدی متحمل می‌شوند. حجازی؛ بیان ‌داشت: در سال‌های گذشته به صورت عملیاتی حتی یک ریال نیز برای تولید موتورهای برقی حمایت نشده و یارانه تعلق نگرفته است. وی یادآور شد: در حالی که در سال‌های گذشته داخلی‌سازی موتورسیکلت‌ها به بیش از ۶۰ درصد رسیده بود و افزون بر ۱۰۰ واحد قطعه‌سازی بزرگ و ۵۰۰ واحد قطعه‌سازی کوچک در زنجیره تأمین آن حضور داشتند، اما امروز همه قطعه‌سازان کوچک تعطیل شده و کمتر از ۱۰ قطعه‌ساز بزرگ باقی مانده‌اند. عضو هیأت‌مدیره انجمن صنعت موتورسیکلت ایران، ادامه‌ داد: امروز ۹۸درصد موتورسیکلت‌ها به صورت فول سی.‌کی.‌دی و مونتاژ تولید می‌شوند و شاید فقط تایر و چند قطعه پلاستیکی آنها در داخل تولید شود.