اقتصاد خبری‌!

اقتصاد خبری‌!       ما ایرانی‌ها کلاً علاقه وافری داریم که خود یا گروه‌، شرکت و یا دانش‌، ورزش‌، تولید و هرچیزی را که به فکر مبارکتان می‌رسد را با یک صفت برتر بزک کنیم و بعد با گفتن آن خودمان حظ‌وافر ببریم. مثلاً بزرگ‌ترین بانک‌، سریع‌ترین رشد‌، اولین کشور‌، قدیمی‌ترین‌، بهترین‌، قوی‌ترین و قس‌علیهذا‌! این […]

اقتصاد خبری‌!

      ما ایرانی‌ها کلاً علاقه وافری داریم که خود یا گروه‌، شرکت و یا دانش‌، ورزش‌، تولید و هرچیزی را که به فکر مبارکتان می‌رسد را با یک صفت برتر بزک کنیم و بعد با گفتن آن خودمان حظ‌وافر ببریم. مثلاً بزرگ‌ترین بانک‌، سریع‌ترین رشد‌، اولین کشور‌، قدیمی‌ترین‌، بهترین‌، قوی‌ترین و قس‌علیهذا‌!

این تمایل به تَر و تُرین نمی‌دانم از کجا آمده است ولی همین‌قدر می‌دانم که یک‌درمیان این تَرین‌ها من‌درآوردی و کتره‌ای است و بقیه هم از هر ۱۰ تا‌، یکی درست و دقیق است و بقیه هم به کم‌وبیش با غلو و بزرگنمایی درآمیخته‌اند تا دل صاحبانش را خوش کند‌!

با اینحال با این همه حباب و خود بزرگ‌بینی و کشک و خودنمایی بی‌حساب و کتاب‌، اینکه ما مردم و ایضاً مسؤولان گرانمایه‌، هنوز اعتماد به‌نفس و روحیه خود را حفظ کرده‌ایم و خود را در خیلی از چیزها سرآمد جهانیان و لااقل خاورمیانه می‌دانیم و از قله افتخار به این راحتی‌ها پایین نمی‌آییم‌، خودش یک رکورد است و فکر می‌کنم بشود یک تَر و تَرین برایش دست و پا کرد که البته این اقدام را می‌سپاریم به دستان هنرمندان بَزک و دوزک و لاف و قمپزگران که در این خصوص تجربه دارند و حرف‌ها برای گفتن‌!

هوشنگ‌خان (خودمان را می‌فرماییم) با اینکه از این ادا و اصول‌ها خوشش نمی‌آید ولی به ضرس قاطع مطمئن است که ما در یک چیز جزء تَرین‌های دنیا هستیم و آن این است که اقتصادمان تنها اقتصادی است که وضعیت بالا و پایین و تلاطم و آرامی‌اش همه بر شالوده خبر است و این خبر است که می‌تواند هر طور که دلش می‌خواهد این کشتی طوفان‌زده را به هر طرفی ببرد و برنامه و تدابیر و قانون و مقررات و علم و دانش و هرچیزی که راجع به اصول اقتصاد می‌گویند در این سرزمین شایعه‌ای بیش نیست‌!

فلانی می‌رود و بهمانی می‌آید، بازار غش و ضعف می‌کند و حساب و کتاب‌ها به هم می‌ریزد. می‌گویند واکسن داخلی تولید شده‌، بورس سبز می‌شود‌، فرمایش می‌کنند برای واکسن داخلی صبر پیشه کنید‌، سیر و هویج و خیار گران می‌شود‌، در یک گوشه دنیا یک نفر چرندی می‌گوید و تهدید آبکی می‌کند‌، خرید و فروش‌ها متوقف می‌شود تا شرایط را بسنجند که ببینند بهتر است فعلاً بخرند یا بفروشند. دلار گران می‌شود‌، همه چیز را با خود گران می‌کند‌، خبر ارزانی دلار از راه می‌رسد‌، هیچ کالا و شخص و فروشنده‌ای رگ نمی‌زند و همه چیز سرجایش می‌ماند‌! مجلس و دولت مصوبه بی‌ربط به اقتصاد می‌دهند‌، فقط اقتصاد است که واکنش نشان می‌دهد‌، فلان کلاهبردار و بهمان رانت‌خوار را به دادگاه می‌کشانند. بازار خودرو و زمین و ملک به هم می‌ریزد‌، از موج چهارم و کم‌بارشی حرف می‌زنند بورس قرمزپوش می‌شود‌، حرف از شروع واکسیناسیون می‌زنند بورس رنگ به رنگ می‌شود و قیمت‌ها در سراشیبی می‌افتند.

     کلاً هر چیز با ربط و بی‌ربط به اقتصاد می‌تواند آن را هوایی کرده و تن و بدن ملت را بلرزاند‌، البته به تجربه ثابت شده است که خبرهایی که بتوان به برکت آنها خیزش و پرش قیمت و کمیاب شدن‌ها را توجیه کرد طرفداران زیادی دارد و برخی کاسبکارهای زرنگ و ایضاً دلال و واسطه و پشت هم‌اندازهای خناس با هنر از کاه‌، کوه‌سازی‌، از هر خبری افزایش قیمت و کمیاب شدن استخراج می‌کنند وای به اینکه خود خبر این‌کاره باشد و اهل دل‌!  

                                                                        هوشنگ‌خان