موانع توسعه صادرات صنعت خودرو کشور کدامند؟ عضو هیأت علمیدانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علموصنعت ایران، به تشریح موانع توسعه صادرات در صنعت خودرو پرداخت. امیرحسین کاکایی؛ در گفتوگو با خبرخودرو، اظهار داشت: موانع توسعه صادراتی خودرو به چند دسته تقسیم میشود که یکی از بزرگترین آنها تحریمها و قوانینFATF است. حتی به شرط لغو تحریمها […]
موانع توسعه صادرات صنعت خودرو کشور کدامند؟
عضو هیأت علمیدانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علموصنعت ایران، به تشریح موانع توسعه صادرات در صنعت خودرو پرداخت. امیرحسین کاکایی؛ در گفتوگو با خبرخودرو، اظهار داشت: موانع توسعه صادراتی خودرو به چند دسته تقسیم میشود که یکی از بزرگترین آنها تحریمها و قوانینFATF است. حتی به شرط لغو تحریمها اگر بهترین محصول صادراتی را در اختیار داشته باشیم قوانین FATF مانعی بزرگ برای تبادلات مالی ما با دنیاست. نکته دیگر اینکه هدف هر کشوری از صادرات سودآوری و کسب درآمد است و کشورهایی مانند چین و روسیه که روابط سیاسی خوبی با ما دارند براساس منافع خود و سیاستهای کلانی که در کل دنیا جاری است عمل میکنند. وی ادامه داد: همچنین در صورت لغو تحریمها و AFTF یکی از عمدهترین موانع توسعه صادراتی خودرو در کشور ما عدم ثبات رویه در حوزه صادرات حداقل در ۲۰ سال گذشته است. ثبات رویه صادراتی در مورد محصولی پیچیده مانند خودرو بسیار موضوع مهمیاست. زیرا هنگامیکه کالایی را صادر میکنیم حداقل باید ۱۰ سال خدمات پس از فروش ارائه دهیم و اگر قرار باشد در ارائه خدمات پس از فروش ثبات رویه نداشته باشیم اعتماد بازار هدف از بین خواهد رفت. این کارشناس صنعت خودرو، افزود: در حالحاضر صادرات خودرو در کشور ما بسیار محدود است و در مورد قطعه نیز بیشتر قطعات یدکی صادر میشود که آن نیز ساختاریافته نیست. ضمن اینکه شرکا تجاری و خارجی ما مانند سوریه، عراق و ونزوئلا که از بازارهای صادراتی ما هستند با موانعی مواجه شدند و این موضوع توسعه صادراتی ما را تحتتأثیر قرار داده است. کاکایی؛ با بیان اینکه حتی به شرط لغو تحریمها و قوانین AFTF و ثبات رویه صادراتی مشکلات دیگری برای صادرات وجود دارد، تشریح کرد: برای صادرات داشتن محصول جدید از اهمیت بهسزایی برخوردار است. کشور ما محصول جدید و با استانداردهای روز و قیمت اقتصادی در اختیار دارد اما چون در کشور با کاهش عرضه خودرو مواجه هستیم. بنابراین سازمانهای نظارتی اجازه صادرات آن را نخواهند داد. در صورتی که برای برخورداری از جایگاه خوب میان غولهای خودروساز دنیا باید به جای تولید داخل، صادرات را در اولویت قرار دهیم. همانطور که خودروسازان بزرگ دنیا هر روز با هم متحد شده و به غولهای صنعتی جهان تبدیل میشوند. در حالی که کشور ما دارای دو خودروساز بزرگ است که مجموعاً میتوانند یکمیلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید کنند. وی خاطرنشان کرد: فرض کنیم محصول جدید و ظرفیت تولید آن را در اختیار داریم و قصد فتح بازار صادراتی دنیا را داریم. این اقدام در وهله اول نیازمند سرمایهگذاری، بازاریابی و برندسازی است که به راحتی ممکن نیست. بسیاری از کشورهای بزرگ دنیا مانند چین وقتی برند محصولی را ندارند برای مدتی اقدام به فروش محصولات خود به زیرقیمت یا اصطلاحاً دامپینگ میکنند. بنابراین برای برندسازی باید برای مدتی توان زیرفروشی را داشته باشیم. به عنوان مثال صادرات خودرو به کشور افغانستان ظاهراً کار راحتی به نظر میرسد در صورتی که این طور نیست. زیرا سطح درآمد در کشور افغانستان پایین است، جادهها استاندارد نیستند و سوخت در این کشور گران است و اقشاری که درآمد بالایی دارند نیز حاضر به خرید خودروهای ما نیستند. عضو هیأت علمیدانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علموصنعت ایران، افزود: البته خودروسازان ما طی سالهای گذشته اقدام به دامپینگ کردند اما به دلیل عدم ثبات رویه تا خواستند به سودآوری برسند به دلیل مشکلات موجود خودشان و یا شرکا تجاری آنها مانند سوریه و عراق بازار را رها کردند و این امر نشان میدهد که ما بازار صادراتی قابل اطمینانی را انتخاب نکردهایم. کاکایی؛ در پاسخ به این سؤال که آیا منظور شما این است که در شناسایی بازار هدف موفق عمل نکردیم، گفت: این موضوع را میتوان از دو بعد تعبیر کرد. گاهی ممکن است تیم شناساییکننده ضعیف عمل کرده و هدفگذاری مناسبی نکرده باشد اما ادعای تیم شناساییکننده این است که بازار هدف نداریم. ضمن اینکه پس از انقلاب ما همیشه در تحریم بودهایم و بهطور خاص در ۲۰ سال گذشته تحت تنشهای سیاسی و در ۱۰ سال گذشته کاملاً تحت فشارهای سیاسی و اقتصادی بودهایم. بنابراین بهتر است بگوییم که به دلیل تحریمها ما را در بازاهای صادراتی راه ندادند و یا در صورت ورود نمیتوانستیم موفق عمل کنیم. وی حمایتهای بانکی را یکی از مهمترین عوامل توسعه صادراتی دانست و عنوان کرد: اکثر کشورهای دنیا خودرو را به صورت لیزینگ خریداری میکنند و این کار خودروساز نیست و وجود یک سیستم حمایتی لیزینگ ضروری بهنظر میرسد. اتحادهای تجاری در دنیا با هدف تقسیم بازار و حمایت از آنها تشکیل میشوند که گاهی اجازه ورود به بازار را میدهند اما حمایت نمیکنند. بنابراین ما برای توسعه صادرات خودرو نیازمند حمایتهای بانکی و سیستم حمایتی لیزینگ هستیم. این کارشناس صنعت خودرو با اشاره بر اینکه صادرات یک حرکت بلندمدت و ماندگار است، یادآور شد: توسعه صادرات راهبردی جدی و جنگجویانه را میطلبد و باید برای آن برنامهریزی بلندمدت و سرمایهگذاری کرد. استراتژی که کشور ترکیه برای صادرات قطعه و خودرو بهکار گرفته حداقل ۱۵ الی ۲۰ سال زمان برده است. این در حالی است که در صادرات خودرو نامی از ترکیه شنیده نمیشود اما مهم نیست زیرا آنچه در صادرات اهمیت دارد سودآوری است. این در حالی است کشور ما به ونزوئلا خودرو صادر میکند اما هنوز نتوانسته پولهای خود را پس بگیرد. سادهانگاری صادرات، خود بزرگترین مانع توسعه صادراتی کشور است. لذا باید بازیهای سیاسی را کنار گذاشته و به یک راهبرد منسجم و قوی دست یابیم. کاکایی؛ تأکید کرد: تدوین راهبردی در سطح ملی و اجماع سیاسیون از مهمترین الزامات توسعه صادراتی کشور است. در کشور ما ۶۰ الی ۶۸ سازمان و نهاد مختلف در تنظیمگری صنعت خودرو نقش دارند که تا کنون نتوانستند در مورد صادرات خودرو به اجماع برسند و همه چیز را از خودروسازان و قطعهسازان مطلبه میکنند. البته برخی از قطعهسازان فرصتطلب هستند و قطعات یدکی صادر میکنند اما این راهبرد ملی نیست که به همه قطعهسازان تعمیم پیدا کند. بنابراین سیاسیون باید با اجماع خود به صنعت خودرو اجازه تنفس بدهند تا به ثبات رویه صادراتی دست پیدا کند. وی خاطرنشان کرد: اینکه بخواهیم در کوتاهترین زمان ممکن به اهداف بزرگ دست پیدا کنیم امکان پذیر نیست. صادرات حداقل یک برنامه پنج الی۱۰ سال نیاز دارد که متأسفانه به دلیل تنشهای سیاسی در دورههای دو ساله انتخابات مجلس و ریاستجمهوری دستیابی به این اجماع که از اولین گامهای صادراتی بوده ممکن نیست. عضو هیأت علمیدانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علموصنعت ایران، تصریح کرد: اولین اقدامیکه مجلس یازدهم پس از روی کار آمدن انجام داد طرح ساماندهی صنعت خودرو بود زیرا هر کسی در مورد خودرو صحبت کند مشهور میشود. وکیل مجلس ادعا میکند ما نفت داریم و خودرو را در قالب طرح خودرو مستضعفان رایگان در اختیار مردم قرار را میدهیم و سریعاً طرحی را ارائه میدهند که مورد رضایت مردم باشد. در صورتی که صادرات خودرو امر بسیار پیچیده و سختی است و دقیقاً این سخنان زیبا مانعی برای حرکتهای بلندمدت و ماندگار مانند صادرات است.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.