سیاست دلاری‌!

سیاست دلاری‌!       هرچیزی که شما فکرش را بکنید‌، سیاسی شده‌، البته خیلی هم ربط به کشور ما ندارد و در خیلی جاها همین‌جوری است‌، اما در این ملک کمی‌وزنه سیاسی شدن چرب‌تر است و شرایط طوری شده که باید اول ثابت کنی که فی‌المثل فلان موضوع سیاسی نیست‌، بعد می‌توانی بدون در نظر گرفتن […]

سیاست دلاری‌!

      هرچیزی که شما فکرش را بکنید‌، سیاسی شده‌، البته خیلی هم ربط به کشور ما ندارد و در خیلی جاها همین‌جوری است‌، اما در این ملک کمی‌وزنه سیاسی شدن چرب‌تر است و شرایط طوری شده که باید اول ثابت کنی که فی‌المثل فلان موضوع سیاسی نیست‌، بعد می‌توانی بدون در نظر گرفتن سیاست در مورد آن حرف بزنی‌، مطلب بنویسی‌، تحقیق کنی و در چارچوب عقل و منطق و دانش با آن برخورد کنی وگرنه راهی نداری که آن را هم بگذاری وردست بقیه سیاسی شده‌ها تا از منظر سیاست با آن برخورد شود‌، حتی برخورد نزدیک و ایضاً فیزیکی‌!

     ولی باید حواسمان باشد که وقتی حرف از سیاست پولی و سیاست اقتصادی و نمی‌دانم سیاست آموزشی می‌زنیم‌، اصلاً و ابداً منظورمان سیاسی شدن این قسم مسائل نیست بلکه منظور همان برنامه و قواعد و مرام‌نامه و مانیفست است! البته اینکه این حرف بنده را قبول نمی‌فرمایید و همچنان اصرار دارید که خیر این خبرها نیست و همه چیزمان سیاسی شده است‌، گناهش به گردن خودتان‌!

     برای آنکه بیش از پیش شما را با اصل موضوع آشنا نمایم و دو ریالی مبارک بیفتد که این سیاست با آن سیاست تومانی هفت صنار توفیر دارد‌، چاره‌ای نیست که کمی ‌شفاف‌تر و شمرده‌شمرده عرض کنم‌، بلکه شما هم از این اشتباه در آمده و نگاه شک و تردید خود را از روی هوشنگ‌خان بردارید.

فی‌المثل همین عبارت نوظهور سیاست دلاری که سال‌ها زیر یوغ سیاست پولی قرار داشت و چند صباحی هم (پس از اعلام استقلال) در قید سیاست پولی ارزی قرار گرفته بود ولی با همت و تلاش و البته هنرنمایی‌هایی که از خود نشان داد برای خودش اسم و رسم جداگانه‌ای پیدا کرد و در حال‌حاضر با نام سیاست دلاری معرف حضور هستند‌، هرچند مدیران و مسؤولان پولی و بانکی و مالی کشور‌،گویی هنوز آن را به رسمیت نمی‌شناسند!

     برگردیم سر اصل مطلب‌، ببینید همین سیاست دلاری یک قاعده و قانون و چارچوبی دارد که می‌فرماید: نرخ دلار گردن‌کلفت باید طوری باشد که با نرخ برابری ریال مادرمرده با دیگر ارزها یک مطابقت و هماهنگی داشته باشد‌، اما اگر دیگر ارزها خیلی حرف گوش‌کن نبودند و با این فرمول ذکر شده‌، قیمت دلار رو به تزاید گذاشت و کار به جای باریک رسید‌، می‌توانی با استفاده از تک‌ماده و تبصره مدیریتی چند کپی برابر اصل از دلار بگیری و برای هرکدام اسمی ‌بگذاری که با بقیه اشتباه گرفته نشود‌، قیمت یکی از آنها‌، همانی باشد که تو می‌پسندی و از شکل و شمایلش خوشت می‌آید‌، یکی هم بشود ماحصل همان فرمول گفته شده و این وسط هم چند نوع دیگر دلار وجود داشته باشند که برای خودشان قیقاج بروند ولی با یک کنترل از راه دور هوایشان را داشته باشی‌!

     به‌نظرم کاملاً توضیح جامع و بدون نقصی ارائه دادیم و شما به‌طور کامل فهمیدید که سیاست دلاری هیچ ارتباطی با سیاست و سیاست‌بازی و بازی سیاسی و دلار سیاست باز ندارد‌! و همه چی وفق قاعده و برنامه و علم اقتصاد و عقل و منطق و یک خروار چیز دیگر است‌!

     حالا همه دانش و اطلاعاتی که بنده رایگان در اختیارتان گذاشتم را یک طرف بگذارید‌، اینکه جناب دولت به همراهی حضرت مجلس‌، هر ساله و در بودجه مملکت برای این گردن‌کلفت، نرخ تعیین می‌کند‌! را هم بگذارید همان طرف و به عینه مشاهده فرمایید که دلیل شعارهای جنجالی یک مشت فریب خورده معلوم‌الحال که می‌گویند‌، دلار آزاد باید گردد و یا شعار دلار سیاسی حیا کن‌، بودجه را رها کن سر می‌دهند‌، چیزی جز بازی سیاست‌بازان نیست‌!

                                                                        هوشنگ‌خان