عمق اندک داخلیسازی قطعات خودروهای تجاری نائبرئیس هیأتمدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودرو کشور، گفت: قطعات خودروهای سنگین در سایر نقاط دنیا تیراژهای میلیونی را به خود اختصاص میدهد اما در ایران، حداکثر به سه تا پنج هزار قطعه میرسد. مهدی مطلبزاده؛ در گفتوگو با خبرخودرو، درخصوص وضعیت اصلاح قراردادهای قطعهسازان […]
عمق اندک داخلیسازی قطعات خودروهای تجاری
نائبرئیس هیأتمدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودرو کشور، گفت: قطعات خودروهای سنگین در سایر نقاط دنیا تیراژهای میلیونی را به خود اختصاص میدهد اما در ایران، حداکثر به سه تا پنج هزار قطعه میرسد. مهدی مطلبزاده؛ در گفتوگو با خبرخودرو، درخصوص وضعیت اصلاح قراردادهای قطعهسازان و نرخهای ارزهای تعیینشده در این قراردادها اظهار داشت: بخشی از قراردادها با نرخ ارز ۱۴هزار تومان برای سه ماهه اول، نرخ ۱۸ هزار تومان برای سه ماهه دوم و نرخ ارز ۲۲ هزار تومان برای سه ماهه سوم اصلاح شده و قیمت تمام شده قطعات با توجه به افزایش هزینههای جاری و مواداولیه تعدیل شده است. وی افزود: علیرغم افزایش شدید نرخ مواداولیه و سایر نهادههای تولید هنوز قیمتها بر مبنای سال ۹۸ بوده و بررسیها و مذاکرات قطعهسازان با خودروسازان کماکان ادامه دارد. نائب رئیس هیأتمدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودروی کشور، درخصوص وضعیت خودکفایی و عمق داخلیسازی قطعات خودروهای تجاری و سنگین، گفت: خودروهای سنگین مقولهای منفک از خودروهای سواری هستند و با توجه به تیراژ پایین آنها، سرمایهگذاری برای ساخت قطعات آن صرفه اقتصادی ندارد. مطلبزاده، تصریح کرد: قطعات خودروهای سنگین در سایر نقاط دنیا تیراژهای میلیونی را به خود اختصاص میدهد اما در ایران، حداکثر به سه تا پنج هزار قطعه میرسد. وی بیان کرد: سرمایهگذاری در حوزه فورج، ریختهگری و قالبسازی برای قطعات فلزی و پلیمری آن قدر سنگین است که برای تیراژ پایین داخلی، صرفه اقتصادی ندارد و از طرف دیگر به دلیل تحریمها و عدم توانایی در صادرات، میبایست تنها مصرف داخل را برای استهلاک سرمایهگذاری در نظر گرفت، لذا رغبتی در این بخش وجود ندارد. نائبرئیس هیأتمدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودرو کشور ادامه داد: علیرغم این شرایط، سرمایهگذاریهایی برای قطعاتی که امکان تولید اقتصادی آنها وجود دارد، انجام شده و داخلیسازی آنها روبه رشد است. مطلبزاده؛ درخصوص سطح همکاری قطعهسازان با خودروسازان در راستای تحقق جهشتولید گفت: بسته جهشتولید در شورای اقتصادی سران قوا هنوز به تصویب نرسیده است. وی یادآور شد: از سوی دیگر با توجه به فروش مواداولیه بر مبنای نرخ آزاد جهانی یا حتی بالاتر از آن، کماکان شورایرقابت قیمتگذاری دستوری محصول نهایی خودرو را اعمال میکند که خودروسازان را در زیان نگه میدارد، لذا هر خودروسازی که کمتر تولید کند، کمتر زیان میبیند. نائبرئیس هیأت مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودروی کشور، گفت: علیرغم اشتیاق قطعهسازان در تحقق جهشتولید، از آنجایی که مواداولیه در اختیار دولت بوده و همراهی از سوی ارگانهای دولتی برای تعدیل قیمت نهادههای اولیه وجود ندارد، جهشتولید امکانپذیر نیست. مطلبزاده؛ در پایان خاطرنشان کرد: در حالحاضر بار سنگین زیانهای مالی چنان بر خودروسازان سایه انداخته که توان پرداخت مطالبات قطعهسازان وجود ندارد و همین امر زمینگیری قطعهسازان را موجب شده است.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.