پازل هوای پاک فقط با خودروی استاندارد حل میشود عضو کمیسیون عمران مجلس شورایاسلامی، گفت: تا زمانی که عزمیاز سمت دولت نباشد پازل هوای پاک همیشه در پی یک کلمه به نام خودرو استاندارد لاینحل خواهد بود. مجتبی یوسفی؛ در گفتوگو با خانهملت، در مورد نقش خودروهای فرسوده در شکلگیری آلودگی هوا گفت: با […]
پازل هوای پاک فقط با خودروی استاندارد حل میشود
عضو کمیسیون عمران مجلس شورایاسلامی، گفت: تا زمانی که عزمیاز سمت دولت نباشد پازل هوای پاک همیشه در پی یک کلمه به نام خودرو استاندارد لاینحل خواهد بود. مجتبی یوسفی؛ در گفتوگو با خانهملت، در مورد نقش خودروهای فرسوده در شکلگیری آلودگی هوا گفت: با بیبرنامگی خاصی در حوزه حملونقل عمومیدر کل کشور روبهرو هستیم و برای جبران آن نباید به مردم فشار بیاوریم که متاسفأنه در سالهای اخیر کوتاهترین و آسانترین راهحل در برطرف کردن مشکلات یعنی مردم را انتخاب کرده بهویژه در حل مشکل حملونقل؛ خلاصه کلام مسؤولان مربوطه میگویند «فقط مردم رعایت کنند!» نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورایاسلامی، افزود: زمانی که خودرو صفر در شرکت خودروسازی داخلی با قیمت نجومیو بدون کیفیت تولید و عرضه میشود تا جایی که میزان آلایندگی آنها چندین برابر خودرو تولید دیگر کشورها است و دیگر چه انتظاری از خودرو فرسوده و مستهلک در کشور است، شاید در دورهای از زمان استفاده از وسایل حملونقل عمومی و داشتن خودرو چندان ضروری و مورد نیاز مردم نبوده اما باید بپذیریم که انسان مدرن در جهان توسعهیافته امروزی نیازمند خودرو آن هم از نوع با کیفیت است، حق مردم این که از بهترینهای تکنولوژی از همه جهات بهرهمند شوند. وی در ادامه، تأکید کرد: حدود ۴۰۰ هزار کامیون در کشور داریم که نیمیاز آنها فرسوده شدهاند، بماند در حوزه حملونقل عمومیکه اتوبوس و مینیبوس و تاکسی فرسوده داریم، در حالحاضر هم از منابع و یارانه پنهانی که برای تولید بنزین و گازوئیل است استفاده میکنیم که منجر به افزایش آلودگی زیستمحیطی میشود و هم دلیلی به افزایش هزینه برای مالکین خودروها است که تمام هزینه دست به دست هم میدهند و هزینه حمل مسافر و بار نجومیمیکند. عضو کمیسیون عمران مجلس یازدهم، یادآور شد: در ماده۱۲ قانون تأکید شده وزارت نفت مکلف است در نوسازی ناوگان حملونقل عمومی شهرداریها را حمایت کند که ظرف زمان معینی بین سه الی چهار سال شاهد برگشت سرمایه با کاهش مصرف سوخت باشیم و با رعایت تمام موارد باعث مدیریت مصرف سوخت خواهیم بود که به مرور زمان کاهش مشکلات زیستمحیط را هم شاهد خواهیم بود با تمام این تفاسیر دولت تعهدات خود را در حوزه حملونقل عمومی به درستی انجام نمیدهد و حتی یک اتوبوس هم در طی ۱۰سال اخیر توسط دولت به ناوگان حملونقل عمومی اهداء نشده است. این موضوع را اگر درخصوص خودروهای شخصی هم مورد بررسی قرار دهیم همین ماجرا تکرار میشود تا زمانی که عزمیاز سمت دولت نباشد پازل هوای پاک همیشه در پی یک کلمه به نام «خودرو استاندارد» لاینحل خواهد بود که در این خصوص دولت هم سیر خورده هم شلاق شده هم پول را پرداخت میکند و به سراغ معلولهای مثل تعطیلات پیدرپی شهرها و کلانشهرها و ایجاد محدودیتهایی نظیر پرداخت طرح ترافیک خواهد بود که همگی به بحثهای و ضررهایی در زمینه اقتصادی ختم میشود که در تولید ناخالص ملی بیاثر نخواهد بود. یوسفی؛ با اشاره به کیفیت خودروهای داخلی، گفت: نهتنها در دولت دوازدهم بلکه در دولتها قبل هم برنامه اصلاحی در این خصوص وجود نداشته تا شاهد خودرو استانداردی که در کاهش آلودگی توانش داشته، باشیم. اگر هر ساله فقط پنج درصد اصلاحات صورت میگرفت ظرف یک بازهزمانی معین مشکلات کشور رفع میشد. عضو کمیسیون تلفیق در مجلس، تصریح کرد: در حالحاضر در بحث آلودگی هوا خودرو فرسوده و نو یکی هستند، چرا که میزان سوخت آنها از استانداردهای جهانی بیشتر است در این بین زمانی که خودروی نو ۸ تا ۹ لیتر بنزین میسوزاند با استهلاک آنها بی شک چندین برابر سوخت مصرف میکند که همگی جای خالی تولید با کیفیت را نشان میدهد. نماینده مردم در مجلس یازدهم یادآور شد: اقدامهای عملی در بهبود خودروسازی و کاهش خودروها فرسوده نمیبینم علیالخصوص در این دولت که وعدههای بیسرانجام در تمام حوزههای به ویژه حملونقل عمومی بسیار شنیده شده است. بوسفی؛ در پایان خاطرنشان کرد: برای تولید خودروهای با کیفیت باید از ظرفیت نیرویهای متخصص و تحصیلکرده استفاده شود که متاسفأنه به دلیل مدیریت سنتی، سفارشی و خصولتی و استخدامهای بیرویه افراد سیاسی در مناصب شرکتهای خودروسازی عملاً سیاست مشخصی در این صنعت بزرگ نمیبینیم و شاهد خسارات جبرانناپذیر این محصول تولید داخلی هستیم.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.