شورای‌رقابت باید از حوزه قیمت‌گذاری خودرو کنار برود

شورای‌رقابت باید از حوزه قیمت‌گذاری خودرو کنار برود  مدیرعامل اسبق سایپا، نظام قیمت‌گذاری سازمان حمایت را منطقی‌تر از شورای‌رقابت اعلام کرد و گفت: اثرگذاری بازنگری فصلی قیمت خودرو منوط بر این است که خودروسازان را به حاشیه سود معقول نزدیک کرده باشد. سعید مدنی؛ در گفت‌وگو با خبرخودرو، اظهار داشت: بازنگری فصلی قیمت خودرو از […]

شورای‌رقابت باید از حوزه قیمت‌گذاری خودرو کنار برود

 مدیرعامل اسبق سایپا، نظام قیمت‌گذاری سازمان حمایت را منطقی‌تر از شورای‌رقابت اعلام کرد و گفت: اثرگذاری بازنگری فصلی قیمت خودرو منوط بر این است که خودروسازان را به حاشیه سود معقول نزدیک کرده باشد. سعید مدنی؛ در گفت‌وگو با خبرخودرو، اظهار داشت: بازنگری فصلی قیمت خودرو از ابتدای سال‌جاری به تصویب شورای‌رقابت رسید که طی ۹ ماه نخست سال‌جاری اجرایی شد و میزان اثرگذاری آن منوط بر این است که خودروسازان چقدر به حاشیه سود معقول نزدیک شده‌اند. وی درخصوص مصوبه اخیر شورای‌رقابت مبنی بر آزادسازی قیمت خودروهای کم‌تیراژ و لوکس و سپس لغو آن گفت: ورود شورای‌رقابت به حوزه سیاست‌گذاری برای قیمت خودرو، همواره خودروسازان را دچار بحران کرده است. مدیرعامل اسبق سایپا، با تأکید بر لزوم واگذاری تعیین قیمت خودرو به سازمان حمایت افزود: سیاست‌گذاری سازمان حمایت در حوزه تعیین قیمت خودرو معقول‌تر از شورای‌رقابت است، هر چند ممکن است تصمیمات این سازمان نیز متأثر از نهادهای بالادستی بوده و مورد تأیید این سازمان نباشد. مدنی؛ تأکید کرد: پارادایم‌های شورای‌رقابت و سیاست‌گذاری‌هایی که در حوزه قیمت‌گذاری اعمال می‌کند، به هیچ وجه منطقی نیست زیرا تخصصی در این حوزه ندارد و عملاً نظام قیمت‌گذاری این شورا خود، موجب انحصار شده است. وی در ادامه بیان کرد: قیمت خودروهای داخلی پایین است و سرمایه‌گذاران و واردکنندگان حتی اگر آزادسازی قیمت‌ها نیز اتفاق بیفتد، به این حوزه ورود نمی‌کنند و دلیل دیگر تعیین قیمت از سوی نهادی مانند شورای‌رقابت است که مانع از سرمایه‌گذاری شده و حتی خودروسازان نیز به واسطه ایرادات قیمت‌گذاری و زیان‌های سالانه وارده به این شرکت‌ها برای افزایش تیراژ در تنگنا قرار گرفته‌اند. مدیرعامل اسبق سایپا، تصریح کرد: به‌طور خلاصه می‌توان گفت، شورای‌رقابت باید از مقوله قیمت‌گذاری خودرو کنار برود و خودرو در حاشیه بازار فروخته شود که در این صورت تکلیف خودروساز با بازار روشن است. مدنی؛ در پایان خاطرنشان کرد: در حال‌حاضر به بهای زیان خودروسازان، سوبسید به مشتریان تعلق می‌گیرد و ارقامی‌بیش از ۵۰ هزار تا ۱۰۰ هزار میلیاردتومان براساس میزان فروش خودروسازان، نصیب دلالان می‌شود که می‌بایست برای اجرای برنامه‌های توسعه‌ای در اختیار شرکت‌های خودروسازی‌ قرار بگیرد.