سرنوشت خط لوله کی‌استون

سرنوشت خط لوله کی‌استون جو بایدن؛ رئیس‌جمهوری آمریکا و جاستین ترودو در یک نشست دوجانبه مجازی درباره مسائل مختلفی شامل روابط دوجانبه از جمله پروژه خط لوله کی‌استون و همه‌گیری کرونا مذاکره می‌کنند. به گزارش ایرنا، روزنامه واشنگتن تایمز نوشت این نشست که قرار است روز سه‌شنبه برگزار شود اولین‌بار بین بایدن و یک رهبر […]

سرنوشت خط لوله کی‌استون

جو بایدن؛ رئیس‌جمهوری آمریکا و جاستین ترودو در یک نشست دوجانبه مجازی درباره مسائل مختلفی شامل روابط دوجانبه از جمله پروژه خط لوله کی‌استون و همه‌گیری کرونا مذاکره می‌کنند. به گزارش ایرنا، روزنامه واشنگتن تایمز نوشت این نشست که قرار است روز سه‌شنبه برگزار شود اولینبار بین بایدن و یک رهبر خارجی از زمان مراسم تحلیف در ۲۰ ژانویه(یک بهمن) انجام می‌شود. بایدن؛ بعد از اعلام تاریخ این نشست درباره از سرگیری روابط دوستانه قوی بین آمریکا و کانادا و همکاری برای رفع چالش‌های مشترک دو کشور ابراز امیدواری کرد. ترودو که از سال ۲۰۱۵میلادی تاکنون نخست‌وزیر کانادا است پیوند بین همسایگان آمریکای شمالی را «قوی‌ترین و عمیق‌ترین» روابط دوستانه توصیف کرده است. ترودو؛ در پیامی‌که از طریق توئیتر منتشر کرد گفت: سران دو کشور در نشست مجازی این هفته درباره پایان همه‌گیری کرونا و چالش‌هایی مربوط به تغییرات آب و هوایی، اشتغالزایی و تقویت طبقه متوسط جامعه مذاکره خواهند کرد. جن ساکی؛ سخنگوی کاخ سفید، نیز در بیانیهای اعلام این نشست، گفت: بایدن قصد دارد در این نشست بر همکاری بین آمریکا و کانادا به عنوان «کشورهای همسایه، دوست و متحدان سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) تأکید کند. وی در این بیانیه افزود: این نشست فرصتی را برای سران دو کشور جهت بازنگری تلاش‌های مشترک در زمینه‌های دارای منافع مشترک، همچون نحوه واکنش به کووید۱۹، و پیوند عمیق بین مردم دو کشور فراهم خواهد کرد. کاخسفید، افزود: بایدن و اعضای کابینه اش همچنین درنشست مجازی با وزیران کانادایی درباره مجموعه‌ای از مسائل مذاکره خواهند کرد. این نشست به‌دلیل کووید۱۹ به صورت مجازی برگزار می‌شود. کووید۱۹ که اولینبار در اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین شناسایی شد تاکنون در سراسر جهان حدود ۱۱۱ میلیون نفر را مبتلا کرده و تقریباً ۲٫۵ میلیون نفر تاکنون به دلیل ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده‌اند. از زمان آغاز شیوع کرونا در کانادا حدود ۸۴۸ هزار مورد ابتلا گزارش شده و بیش از ۲۱ هزار نفر جان باخته‌اند. بایدن؛ قبلاً اواخر ماه ژانویه و در اولین تماس رسمی‌اش به‌عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا با یک رهبر خارجی با ترودو گفت‌وگو کرد. این مذاکرات چند روز پس از آن انجام شد که بایدن پروژه خط لوله کی‌استون ایکسال را که هر دو کشور در آن شرکت دارند لغو کرد. انتظار می‌رود در نشست مجازی این هفته دو طرف درباره این موضوع نیز مذاکره کنند. دونالدترامپ؛ رئیس‌جمهوری جمهوریخواه سلف بایدن، احداث این خط لوله را به عنوان یکی از وعده‌های انتخاباتی‌اش مطرح کرده بود. دولت باراک اوباما؛ رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا نیز در زمان ریاستجمهوری‌اش که بایدن معاون او بود، با این پروژه به دلیل ضدیت در مبارزه با تغییرات اقلیمی‌مخالف بود. خط لوله کی‌استون اکس‌ال ظرفیت انتقال روزانه هزاران بشکه نفت‌خام کانادا به نبراسکا و از آنجا به پالایشگاه‌ها و بنادر خلیج مکزیک در آمریکا را دارد. توسعه این خط لوله از مدت‌ها قبل به دلایل زیستمحیطی مورد بی‌توجهی قرار گرفته بود. جمهوریخواهان معتقدند توسعه این خط لوله به اشتغالزایی کمک می‌کند.

واکنش کانادا به تصمیم بایدن درباره لغو پروژه کی‌استون

ترودو، با ابراز ناامیدی از تصمیم بایدن به لغو این پروژه در بیانیهای، گفت: جو بایدن به‌عنوان چهل‌وششمین رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا سوگند یاد کرد. من به‌طور مستقیم با بایدن در مورد این پروژه در ماه نوامبر (آذر) صحبت کردم و کرستن هیلمن (سفیر کانادا در آمریکا) و سایرین در دولت ما این موضوع را با مقام‌های عالی‌رتبه در دولت بعدی (آمریکا) مطرح کردند. وی افزود: کارگران در آلبرتا، ساسکاچوان و سراسر کانادا همواره از حمایت ما برخوردار خواهند بود. کانادا بزرگ‌ترین تأمین‌کننده انرژی به ایالات متحده است که به تأمین انرژی آمریکا و رقابت‌های اقتصادی کمک می‌کند و حامی‌هزاران شغل در دو سوی مرز است.

روابط کانادا -آمریکا در دولت ترامپ

روابط کانادا و آمریکا در دولت ترامپ به‌رغم موافقت آن با ادامه پروژه کی‌استون بر سر تعرفه‌های و دیگر توافقات تجاری و اظهارات ترامپ دچار آسیب شد. اکنون به‌رغم اختلافات آمریکا و کانادا درباره خط لوله کی‌استون اکس‌ال، بایدن و ترودو گفته‌اند که خواستار عادی‌سازی روابط هستند. دولت ترامپ موضع جنجال‌آمیزی را در قبال اوتاوا اتخاذ کرده بود و تعرفه‌هایی را برای محصولات کانادایی وضع کرد. همچنین توافق تجارت آزاد آمریکای شمالی (نفتا) را لغو و آن را با توافق جدیدی جایگزین کرد.

ترامپ همچنین ترودو را دارای شخصیتی «بسیار ضعیف و دو رو» توصیف کرد و حتی پیتر ناوارو؛ مشاور تجاری ترامپ یک بار گفت؛ «نخست وزیر کانادا جای ویژه ای در جهنم دارد.» در طول تاریخ، کانادا مقصد اولین سفر خارجی هر رئیس‌جمهوری جدیدی در آمریکا بوده است.