پیشرفت صنعت خودروی کشور در گروی رقابت است کارشناس صنعت خودرو، گفت: حضور در بازار رقابتی موجب میشود خودروسازان برای پرهیز از حذف از گردونه رقابت، در جهت کیفیسازی و ارتقای محصولات خود اقدام کنند. امیرحسین شامخی؛ در گفتوگو با خبرخودرو، اظهار داشت: اکنون سیاستهای تولید، فروش و قیمتگذاری خودرو در اختیار یک ارگان است […]
پیشرفت صنعت خودروی کشور در گروی رقابت است
کارشناس صنعت خودرو، گفت: حضور در بازار رقابتی موجب میشود خودروسازان برای پرهیز از حذف از گردونه رقابت، در جهت کیفیسازی و ارتقای محصولات خود اقدام کنند. امیرحسین شامخی؛ در گفتوگو با خبرخودرو، اظهار داشت: اکنون سیاستهای تولید، فروش و قیمتگذاری خودرو در اختیار یک ارگان است و از سوی دیگر به دلیل تحریمها و حتی خواست خودروسازان یک بازار انحصاری ایجاد شده و منافع ناشی از این شرایط صرفاً نصیب خودروسازان و دلالان میشود و تنها مردم هستند که از این شرایط متضرر میشوند. وی افزود: در طول دو سال گذشته بهطور تقریبی قیمت محصولات خودروسازان چهار تا پنج برابر یا حتی بیشتر افزایش یافته اما این این افزایشها متناسب با درآمد عموم جامعه نبوده و در عین حال خودروسازان ادعاهایی مبنی بر زیاندهی صنعت خودرو و آزادسازی قيمتها را مطرح میکنند. در حاليکه آزادسازي قيمت تنها در يک بازار رقابتی معنا دارد نه در يک بازار انحصاری. این کارشناس صنعت خودرو، با اشاره به ثبات قیمت خودرو در سایر شرکتهای خودروساز جهانی گفت: شکی نيست که افزايش نرخ ارز بر افزایش قیمت خودروی داخلی مؤثر است اما با توجه به هزینه انرژي و نیروی کار داخلی ارزان و اينکه مدعی داخلیسازی بسیاری از قطعات نیز هستیم، افزايش قيمت خودرو متناسب با افزايش نرخ ارز استدلال درستی نیست. شامخی؛ بیان کرد: حتی با وجود زیاندهی خودروسازان، مصرفکنندگان نمیبایست تاوان این ضرر و زیانها را بپردازند. هدف از واگذاری تعیین قیمت از خودروسازان به شورایرقابت یا بورس چیست. اگر هدف تأمین منافع مردم است، باید گفت که این هدف حاصل نشده است. این کارشناس صنعت خودرو، در ادامه افزود: حتی اگر هدف رفع مشکلات صنعت خودرو باشد این مهم نیز برآورده نشده است. در شرایط فعلی خودروساز و مصرفکننده، هر دو ناراضی هستند. شامخی؛ گفت: واگذاری قیمتگذاری از این شورا به آن شورا تاکنون نتیجهای دربر نداشته و افزایش قیمت خودرو با افزایش درآمد مصرفکنندگان نیز همخوانی ندارد. وی با بیان اینکه یکی از عوامل پیشرفت در صنعت خودرو دنیا، وجود یک بازار رقابتی است، گفت: بروز رکود در اقتصاد آمریکا و افت شدید سهام خودروسازان در سالهای ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۸ در شرکتهایی نظیر جنرال موتورز و فورد موجب ممنوعیت واردات خودروهای خارجی به این کشور نشد. این کارشناس صنعت خودرو، ادامه داد: پیشرفت و توسعه محصولات داخلی باعث خرسندی است اما به چه قیمتی و در چه مدت زمانی. خودروسازان داخلی برای اینکه کیفیت تولیدات را از لحاظ ایمنی، آلایندگی، مصرف سوخت و کیفیت را به سطح استانداردهای جهانی برسانند، چقدر زمان نیاز دارند؟! بيش از ۵۰سال از عمر صنعت خودرو ما ميگذرد. آيا اين مدت زمان کافی نبوده؟ شامخی؛ تأکید کرد: خودروسازان جهانی بهواسطه حضور در بازار رقابتی موفق به ارتقای کیفیت محصولات خود شدهاند در حالی که روشهایی که در داخل در پیش گرفتهایم، موجب رشد کیفیت متناسب با رشد جهانی اين صنعت نشده و تنها منجر به تحمیل هزینهها بر دوش مصرفکنندگان میشود. وی در پایان خاطرنشان کرد: ملزم کردن خودروسازان به ارتقای استاندارد آلایندگی و ورود سازمانهای زیستمحیطی در این حوزه و با ایجاد بازار رقابتی، خودروسازان درمییابند که اگر محصولاتشان را ارتقاء ندهند از گردونه رقابت حذف خواهند شد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.