دستورالعمل رتبه‌بندی کارگزاران بورس کالای ایران- قسمت چهارم

دستورالعمل رتبه‌بندی کارگزاران بورس کالای ایران- قسمت چهارم معیار۴: هیأت مدیره و مدیرعامل سقف امتیاز هر کدام از اعضای هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت­ کارگزاری به شرح جدول ۴-۱ زیر است که نصف آن به سوابق تحصیلی و نصف دیگر آن به سوابق تجربی، تخصیص می­یابد. جدول۴-۱: سقف امتیاز اعضای هیأت مدیره و مدیر عامل […]

دستورالعمل رتبه‌بندی کارگزاران بورس کالای ایران- قسمت چهارم

معیار۴: هیأت مدیره و مدیرعامل

سقف امتیاز هر کدام از اعضای هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت­ کارگزاری به شرح جدول ۴-۱ زیر است که نصف آن به سوابق تحصیلی و نصف دیگر آن به سوابق تجربی، تخصیص می­یابد.

جدول۴-۱: سقف امتیاز اعضای هیأت مدیره و مدیر عامل کارگزاری

ردیف

سمت

سقف امتیاز تحصیلی

سقف امتیاز تجربی

۱

مدیرعامل

۱٫۵

۱٫۵

۲

عضوموظف هیأت مدیره

۱

۱

۳

عضوغیرموظف هیأت مدیره

۰٫۵

۰٫۵

 

 

 

 

 

 

 

در صورتی­که امتیاز سوابق تحصیلی مدیرعامل یا عضو هیأت مدیره طبق دستورالعمل تأیید صلاحیت حرفه­ای مدیران نهادهای مالی حداقل برابر ۷۰ باشد، سقف امتیازات تحصیلی مندرج در جدول ۴-۱ فوق در نظر گرفته می­شود و درغیر این­صورت، امتیاز سوابق تحصیلی مدیرعامل یا عضو هیأت مدیره برعدد ۷۰ تقسیم شده و در سقف امتیاز تحصیلی مندرج در جدول ۴-۱ ضرب می­شود تا امتیاز سوابق تحصیلی وی حاصل شود.

در صورتی­که امتیاز سوابق تجربی مدیرعامل یا عضو هیأت مدیره طبق دستورالعمل تأییدصلاحیت حرفه­ای مدیران نهادهای مالی حداقل برابر ۱۰۰ باشد، سقف امتیازات تجربی مندرج در جدول ۴-۱ فوق در نظر گرفته می­شود و درغیر این­صورت، امتیاز سوابق تجربی مدیرعامل یا عضو هیأت مدیره برعدد ۱۰۰ تقسیم شده و در سقف امتیاز تجربی مندرج در جدول ۴-۱ ضرب می­شود تا امتیاز سوابق تجربی وی حاصل شود.

صرفاً امتیاز اعضای هیأت مدیره و مدیرعاملی که  تأیید صلاحیت آن‌ها طی دوره رسیدگی طبق دستورالعمل تأیید صلاحیت حرفه­ای مدیران نهادهای مالی معتبر باشد، محاسبه و منظور خواهد شد. در صورتی­که مدیرعامل، عضوهیأت مدیره نیز باشد، صرفاً امتیاز مدیرعاملی وی محاسبه و منظور می­گردد.

معیارهای ۵ و ۶: نیروی انسانی دارای گواهی‌نامه و سایر پرسنل

۱- برای محاسبه امتیاز این معیار پرسنل مربوط باید از طرف شرکت کارگزاری بیمه شده باشند مگر اشخاص زیر:

الف- اعضای هیأت علمی در دانشگاه‌ها یا مؤسسات آموزش عالی

ب- اشخاص بازنشسته

ج- اشخاص مأمور به خدمت در کارگزاری که در محل استخدام خود بیمه­اند.

لازم به ذکر است در صورتی­که پرسنلی در محل دیگری غیر از کارگزاری بیمه شده باشند به شرط ارايه­ مدارک بیمه­ای خود حداکثر به­عنوان پرسنل پاره­وقت در کارگزاری محاسبه خواهند شد.

۲- برای پرسنل دارای گواهینامه‌ تحلیلگری و یا گواهینامه­ی معامله­گری قراردادهای آتی هر نفر دو امتیاز و دارای گواهی‌نامه‌ اصول مقدماتی بورس کالا هر نفر ۱٫۵ امتیاز در نظر گرفته می­شود. در صورتی­که از دارندگان گواهی­نامه­های تحلیلگری یا اصول مقدماتی اوراق بهادار در فعالیت­های مربوط به کالا استفاده شود، ضریب ۰٫۷۵ برای امتیازات پیش­گفته در نظر گرفته می­شود.

۳- برای پرسنل بدون گواهی‌نامه برای لیسانس و بالاتر در سطح کارشناسی مشغول در بخش‌پذیرش، تحلیل اطلاعات، بخش حسابداری، معامله‌گری، مشاوره و پردازش اطلاعات مالی به ازای هر نفر یک امتیاز و برای پرسنل مشغول در سایر فعالیت‌ها هر کدام ۰٫۵ امتیاز.

۴- به پرسنلی که در یک سال منتهی به تاریخ رسیدگی، کم‌تر از یک‌سال سابقه کار در کارگزاری داشته باشند، مشروط به این‌‌که در یک سال منتهی به تاریخ رسیدگی حداقل ۳ ماه سابقه کار در آن کارگزاری داشته باشند به نسبت  کسری از سال که در شرکت کارگزاری مشغول به خدمت بوده­اند، امتیاز تعلق می­گیرد.

۵- پرسنلی که حداقل ۴۰ ساعت در هفته در کارگزاری مشغول باشند به­عنوان پرسنل تمام وقت و پرسنلی که بین ۲۰ ساعت تا ۴۰ ساعت در کارگزاری مشغول باشند پرسنل نیمه وقت و در صورتی­که کم‌تر از ۲۰ ساعت در کارگزاری مشغول باشند پرسنل پاره­وقت محسوب خواهند شد. ضریب وضعیت استخدامی براساس قرارداد استخدامی، برای پرسنل تمام‌وقت ۱، برای پرسنل نیمه‌وقت ۰٫۵ و برای پرسنل پاره‌وقت ۰٫۲۵ در نظر گرفته می‌شود.

۶- برای کارکنانی که اسامی آن‌ها قبلاً به سازمان یا بورس کالا اعلام شده، ضریب اطلاع‌رسانی برابر یک و برای سایر کارکنان ۰٫۵در نظر گرفته می‌شود.

۷- امتیاز هر نفر از پرسنل کارگزاری در ضریب وضعیت استخدامی و ضریب اطلاع‌رسانی ضرب شده و با یکدیگر جمع می‌شود تا امتیاز نیروی انسانی شرکت کارگزاری به دست آید.

۸- در صورتی­که کارگزاری در بورس اوراق­بهادار تهران نیز فعالیت داشته باشد، امتیاز آن بخش از پرسنل کارگزاری که هم­زمان در فعالیت­های بورس اوراق بهادار و بورس کالا، ارايه خدمت می­کنند، به طور مساوی در رتبه­بندی مربوط به بورس اوراق بهادار و بورس کالا تسهیم می­گردد.

معیار ۷: قابلیت سیستم کارگزاری

جزئیات نحوه امتیازدهی قابلیت سیستم‌های کارگزاری به شرح زیر می‌باشد:

۷-۱ ثبت اطلاعات مشتریان در سیستم کارگزاری: برای ثبت اطلاعات مشتریان در سیستم رایانه­ای کارگزاری حداکثر ۶ امتیاز به شرح زیر محاسبه می‌شود:

۷-۱-۱ در دوره مورد بررسی، تعداد کافی از مشتریان به صورت تصادفی انتخاب خواهد شد و نحوه ثبت اطلاعات به شرح زیر بررسی می‌شود:

الف) تکمیل فرم مشخصات مشتریان حقیقی و حقوقی و وکیل طبق نمونه سازمان،

ب) مشخصات فردی (شامل نام و نام‌خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه،تاریخ تولد، محل صدور، شماره ملی)،

ج) اطلاعات تماس (شامل نشانی، کدپستی و تلفن)،

د) مشخصات حساب بانکی،

ه) نمونه امضا و کپی شناسنامه اسکن شده.

۷-۱-۲ برای تکمیل فرم­های مشخصات مشتریان و وکلای آن‌ها حداکثر یک امتیاز، برای ثبت مشخصات فردی حداکثر ۵/۱ امتیاز، ثبت اطلاعات تماس حداکثر ۵۱٫۵امتیاز، ثبت اطلاعات حساب بانکی حداکثر ۱٫۲۵ امتیاز و ثبت نمونه‌ امضا حداکثر ۰٫۷۵ امتیاز در نظر گرفته می‌شود.

۷-۲ ثبت سفارش‌ها

درصورت ثبت کلیه سفارش‌های خرید و فروش (حضوری،تلفنی و سیستم پیام کوتاه) قبل از انجام معامله در سیستم کامپیوتری کارگزاری حداکثر ۶ امتیازتعلق می­گیرد.

۷-۳ دریافت اطلاعات در شعب

۷-۳-۱ درصورتی‌که سیستم کارگزاری تحت web و دارای مدیریت سفارش­ها بوده و اطلاعات و معاملات مشتریان به صورت مرکزی در سیستم کارگزاری ذخیره و به­هنگام شده و در دسترس شعب قرار گیرد حداکثر دو امتیاز.

۷-۳-۲ درصورتی‌که هر یک از شعب دارای سیستم کارگزاری جداگانه باشد ولی از طریق web از طرف دفتر مرکزی تنها قابلیت کنترل دارد حداکثر ۱٫۵ امتیاز.

۷-۳-۳ درصورتی‌که شعب دارای سیستم کارگزاری جداگانه باشد و از طریق‌ web نیز کنترلی بر روی سیستم کارگزاری از طریق دفتر مرکزی نمی‌تواند صورت گیرد حداکثر ۱ امتیاز.

۷-۳-۴ درصورتی‌که در شعبه سیستم کارگزاری وجود نداشته یا شعبه به هیچ طریق به سیستم کارگزاری مرکز متصل نباشد، امتیازی تعلق نمی‌گیرد.

۷-۴ وضعیت بایگانی سفارش‌ها

در نمونه مورد بررسی، نسبت سفارش‌های غیرالکترونیکی که به صورت سریالی در محل خود بایگانی شده باشد، محاسبه می­شود. در صورتی­که این نسبت بیش از ۸۰ درصد باشد به ازای هر یک درصد بیش‌تر ۰٫۱۵ امتیاز حداکثر ۳ امتیاز در نظر گرفته می‌شود.

۷-۵ وضعیت بایگانی مدارک هویتی

 

در نمونه­ انتخابی از مشتریان،نسبت مشتریانی که مدارک و فرم­های شناسایی آن‌ها طبق مقررات تهیه و به صورت الفبایی یا روش منظم دیگری بایگانی شده باشند، محاسبه می­گردد. در صورتی­که این نسبت بیش از ۷۰ درصد باشد به ازای هر یک درصد بیش‌تر ۰٫۱امتیاز حداکثر تا سقف ۳ امتیاز منظور می­گردد.